    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Znow lza sie zakrecila....
    Date: Fri, 1 Aug 2014 12:00:22 +0200

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości
    Dalsze przekopywanie piwnicy zaskutkowalo nastepujacym:
    >1. Radyjko Eltra 50. Calkiem zgrabne male radyjko niewiele wieksze od
    >paczki papierosow. Widac kiedys dalo sie takie rzeczy robic...

    Nadal sie da, ale teraz mozna znacznie mniejsze :-)

    Radyjko proste niewiele elementow wymaga, to ma trzy tranzystory i
    jeden scalak.
    A musi byc duze, zeby sie glosnik i bateria zmiescily.

    >2. Multimetr cyfrowy Meratronic. Ustrojstwo duze, wagi 5 kilogramow.
    >Wyswietlacz na lampach neonowych NIXIE. Po wlaczeniu do sieci
    >zaskoczyl i dziala znakomicie. Kiedys bylo mozna

    Co bylo mozna - nixie, czy dlugowieczny sprzet ?
    Elektronika potrafi byc bardzo odporna na uplyw czasu, niedawno sam
    odgrzebalem zegar ciemniowy wlasnej konstrukcji, cwierc wieku nie
    uzywany.
    I dziala. Nawet dokladnie, mimo ze czas odmierzany na kondensatorze
    elektrolitycznym.

    Ja swego czasu wygrzebalem na uczelni analizator sygnalow logicznych.
    Niestety - mimo mlodego wieku nie dzialal.
    Pomoglo zalutowanie wszystkich przelotek - widac w latach 80tych
    kiepsko opanowali te technike.

    >3. Ksizaka Technika Odbioru Radiiwegi, Wilhelm Rotkiewicz, i to dwa
    >wydania. Koniec lat 50, poczatek lat 60. Profesor Rotkiewicz byl
    >konstruktorem radia Pionier. Ksiazka doskonala, chociaz traktuje
    >tylko
    >o lampach elektronowych. Niestety, nic podobnego sie od owych czasow
    >nei ukazalo. Z czego dzisiejsi inzynierowie elektronicy ucza sie o
    >odbiornikach radiowych?

    Na studiach obowiazywal podrecznik "uklady elektroniczne" autora nie
    pomne.
    Teraz moze nawet i on nie obowiazuje ...

    >Moze w ogole sie nie ucza, bo dzisiaj, panie,
    >mikroprocesory i wszystko w krzemie?...

    A zebys wiedzial. Radyjka z takiej ksiazki to teraz chinczycy po
    dolarze sprzedaja.
    Choc jak ladna obudowa, to potrafi i 100$ kosztowac
    (co mnie wk* - gesto w eterze, synteza i pamieci niezbedne, a co widze

    Inzynier w telekomunikacji ma zarobic na nowoczesnej technologii.
    Ta ksiazka do niczego sie nie nadaje, nawet nie omawia podstawowych
    rodzajow modulacji.
    Tzn PSK, QPSK, GMSK, OFDM, CDMA, itp :-)

    >4. Ksiazka Wytwarzanie Drgan Elektrycznych Profesora Janusza
    >Groszkowskiego. Poczatek lat 60. Wszystko o generacji - od
    >generatorow
    >lukowych i mechancznych, po magnetrony. Ze szczegolnym uwzglednieniem
    >ukladow nielinoiwych - tutaj oryginalne prace Profesora na temat
    >zasady rownowagi harmonicznych.
    >Oczywiscie, tylko o lampach elektronowuch.
    >Z czego dzisiejsi inzynierowie ocza sie o generatorach?

    Chyba nie chcesz nam proponowac generatorow lukowych ?
    Nawiasem mowiac, to ona chyba i w latach 60 byla przestarzala - polowe
    rozdzialow nalezalo wyrzucic.
    A jak przyszlo do stawiania masztu w Gąbinie, to nasi wspaniali
    inzynierowie kupili zachodni nadajnik, zamiast skorzystac ze
    znakomitej ksiazki.

    Teraz chyba ciagle korzystaja z czegos takiego
    http://merlin.pl/Uklady-elektroniczne-Czesc-II-Uklad
    y-analogowe-nieliniowe-i-impulsowe_Jerzy-Baranowski/
    browse/product/1,361290.html
    http://merlin.pl/Uklady-elektroniczne-analogowe-i-cy
    frowe_Andrzej-Filipkowski/browse/product/1,480531.ht
    ml

    Rozdzial o generatorach tam jest.

    Oczywiscie, jaki to bylo w sadze o laserze opisane - wiedza akademicka
    troche rozni sie od inzynierskiej.

    > podobnej a
    >wspolczesnej ksiazki nie udalo mi sie znalezc w zadnym jezyku. A
    >moze
    >nie musza sie uczyc, bo dzisiaj, panie, tylko mikroprocesory i
    >wszystko w krzemie?...

    A zebys wiedzial, nawet jesli stopnie koncowe nadal sa gdzies na
    lampach, to bardzo duza czesc tej ksiegi sie pewnie zdezaktualizowala.

    Teraz to panie kwarce, PLL, DDS, DSP, klasa wzmacniaczy to juz nie
    wiem do jakiej litery doszla,

    J.