    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Znow lza sie zakrecila....
    Date: Fri, 1 Aug 2014 16:18:31 +0200

    Użytkownik "A.L." napisał
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Ta ksiazka nei traktuje o wzmacniaczach mocy, tylko o generatorach,
    >przyczynach niestabilnosci i sposobach stabilizacji czestotliwosci

    No a to co kupilismy to byl taki wiekszy generator :-)

    >Polowa ksiazki Groszkowskiego jest o kwarcach. Kto dzisiaj wie jakie
    >ciecia stosuje sie do krysztalu kwarcu aby dostac rezonator o
    >odpowiednich wlasciwosciac?

    Takie rzeczy to teraz polowa przedszkolakow wie
    http://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_oscillator#Crys
    tal_cuts

    A druga polowa nie musi wiedziec - kupuje gotowy generator, patrzy w
    parametry.
    Ciecie w zasadzie intereresuje technologa w Omig (jeszcze dzialaja),
    no i z rzadka moze niektorych klientow, ktorzy sie za duzo ksiazek
    naczytali :-)

    Nawiasem mowiac:
    a) taki glupi telefon GSM ... poki w technologii GSM, to szerokosc
    kanalu ~200kHz, a nosna 900 lub 1800MHz.
    Czyli jesli chcemy utrzymac nosna w granicach 10kHz od normy, to
    potrzebna dokladnosc czestotliwosci 5-10ppm,
    Telefon sie ambitnie synchronizuje do sieci.

    b) zegarek mam na reku ... bydle jest dokladne do sekundy czy dwoch, a
    ustawiany byl pare miesiecy temu.
    no i nie wiem - dobrze dobrali ciecie, stosuja jakas aktywna
    korekcje, bo na pewno nie termostatowanie,
    czy 50 lat pozniej mamy znacznie lepsze techniki robienia
    rezonatorow ?

    hm ... a moze jednak daje sie jakos termostatowac malutki
    rezonator zasilany z guzikowej bateryjki ?
    Tu akurat jest spora - 2025, i wytrzymuje ze 2-3 lata - a
    rezonator moze byc malutki i w prozni ...

    Tak czy inaczej - przez ostatnie 20-30 lat technologia elektroniczna
    zrobila olbrzymi krok naprzod, wiec nie wiem czemu tak chwalisz stare
    czasy :-)

    J.