  • 11. Data: 2019-02-12 16:02:47
    Temat: Re: Zolw
    Od: m...@s...com

    Deep inside the Matrix, convinced that Tue, 12 Feb 2019 12:21:03 +0000
    is the real date, MF <n...@n...noproblem.invalid> has written
    something quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    >Ale pięknie, równiusieńko 21 lat, brawo! :-)

    Dziękuję :) To drugi najstarszy wątek zachowany w moim czytniku,
    pierwszy był z 16 stycznia 1998 o problemach z siecią na koncentryku,
    ale data rocznicowa nie mogła się zmarnować :P Tamten wątek zostawiam
    sobie, powiedzmy, na za 5-10 lat :D

    >Taki dowcip kiedyś był: żółw to genialny wynalazek, bo dostaje się od
    >razu porcję mięsa, talerz i materiał na elegancki grzebień.

    ...a królik pewnej mojej znajomej miał dźwięczne imię Pasztet :D

    >W 1998 roku zakończono produkcję Żuka. Kto nie jeździł na pace, ma czego
    >żałować (i zazdrościć).

    Jazdy Żukiem nie pamiętam, ale swoje naobijałem się w Nysce i Syrenie
    Bosto :)

    >Wtedy też na światło dzienne wyszła afera Clintona ze stażystką Lewinsky
    >(czyt. Lułinski). Na początku Clinton zaprzeczał, że miał z nią kontakty
    >seksualne, potem było tylko żałośniej i śmieszniej.

    Próbowałem wymyślić tu jakiś ironiczny komentarz, ale jedyne, co mi
    przychodzi do głowy, to "Trump" :D

> [...]
    >windows. Miało to skutek uboczny, że system był cięższy i bardziej
    >pamięciożerny (IE faktycznie był ładowany z systemem, czy był potrzebny,
    >czy nie - a wówczas przeglądanie internetu to nie było główne
    >zastosowanie komputera, bardziej margines, bo impuls co 3 minuty), a
    >także bardziej niestabilny i miał więcej dziur bezpieczeństwa. Pojawiły
    >się instrukcje, jak ograniczyć skutki integracji, a nawet programy
    >służące do całkowitego usunięcia IE z systemu i przywrócenia
    >tradycyjnego eksploratora, jednym z nich był 98lite.

    Pamiętam jak przez mgłę moje boje z IE 4... to chyba od niego zaczął
    się ten "trynd". BTW, czytałem kiedyś, że IE nie był produktem MS,
    tylko został kupiony, a producent miał wedle umowy dostawać działkę od
    zysków ze sprzedaży. MS rozdał go za darmo, proszę tu sobie wyobrazić
    mema z dwoma zapłakanymi czarnymi charakterami z Atomówek i podpisem:
    That`s the evilest thing I can imagine :P Nie wiem czy ta informacja
    jest prawdziwa, ale nawet jak nie, to z czasem będzie :)

    >Był to też początek wojny tzw. standardów HTML - obie firmy niby
    >współpracowały w ramach W3C, ale też wprowadzały swoje własne
    >rozszerzenia.
    [CUT]

    A ludzie mieli zainstalowane u siebie po kilka przeglądarek :) Choć
    były strony które nie chciały poprawnie chodzić na żadnej :)

    >Do systemu MS dołączył też pakiet obsługi poczty i grup dyskusyjnych
    [ciach OE i ogonki]

    OE nie spodobał mi się od pierwszego wejrzenia i tak mi zostało do
    dziś. Do poczty Eudora Light, do newsów Free Agent; minusem Eudory
    była niemożność zmiany zestawu znaków, więc przez całe lata pisałem
    bez pliterek, nie z przekonania, ale z przyzwyczajenia - eudora była
    na tyle wygodna, że ten jeden drobiazg był pomijalny.

    >To też chyba były czasy pierwszych empetrójek w internecie. Typowy
    >3-minutowy utwór w jakości 128 kb/s, uważany wówczas za dobry kompromis
    >między rozmiarem a jakością, ważył ok. 4 MB i po dial-upie ściągał się 3
    >godziny.

    W 1997 chyba na płycie z któregoś magazynu zobaczyłem enkoder i chyba
    odtwarzacz Fraunhofera, przeczytałem artykuł, pożyczyłem od kolegi
    CD-ROM który wspierał ripowanie CD (mój mitsumi 3x tego nie miał :D),
    zrobiłem trochę miejsca na zatłoczonym twardzielu, zgrałem z
    prędkością poniżej 1x "Men In Black" Willa Smitha, zapuściłem
    enkoder... i po chyba 2 godzinach miałem swój pierwszy plik MP3 :)
    Różnica jakości dźwięku w porównaniu do tego czym wtedy raczyły nas
    komputery była oszałamiająca, a przed oczami stanęła mi wizja płyt CDR
    wypełnionych dziesiątkami godzin muzyki :) Podzieliłem się moją wizją
    ze znajomymi komputerowcami... i zostałem wyśmiany :P

    >Kto mógł, ściągał na uczelni, w zaprzyjaźnionym zakładzie
    >pracy, ewentualnie w kawiarence internetowej. Ja mieszkałem wtedy za
    >granicą i byłem szczęściarzem, bo miałem darmowe rozmowy telefoniczne po
    >mieście i abonament ryczałtowy.

    Kafejka, dysk w kieszeni typu Adax i wyprawy 2x w tygodniu żeby
    ściągnąć pocztę, nowe wątki z newsów, wysłać odpowiedzi, posiedzieć
    chwilę na IRCu, odpalić program do ściągnia całych stron do
    przeglądania offline i zasysanie do późniejszego obejrzenia
    interesujących pozycji, przeglądarka www i tworzenie listy stron do
    ściągnięcia następnym razem... Mówiąc szczerze trochę mi się czasem
    ckni za takim sposobem korzystania z netu. Chyba trochę za bardzo
    przyrośliśmy do ekranów... A tu był fizyczny (może raczej finansowy)
    ogranicznik :)

    >Powoli do internetu wchodziły stacje
    >radiowe, wówczas nadawały chyba wyłącznie w formacie RealAudio. Program
    >3 PR zaczął nadawać swój program na żywo w internecie jakoś tak w
    >październiku 1996, wtedy też stałem się dumnym posiadaczem kompa z
    >prockiem Cyrix (nie pamiętam typu) taktowanym 166 MHz, 16 MB pamięci
    >(potem rozbudowanej), dwugigowym dyskiem twardym i wypasionym modemem
    >33,6 kbps.

    Cyrixa mam w kolekcji, 6x86. Procesor uwielbiany za swoją wydajność
    albo nienawidzony za niestabilność, często z winy płyt głównych.
    Któryś raz odkopuję stary pomysł, żeby zbudować kilka topowych maszyn
    z różnych okresów lat 90. i 2000, cyrix byłby pewnie w jednej z nich.
    Płyta jest...

    BTW, dla zainteresowanych, świetne kompendium wiedzy o sprzęcie z
    przełomu lat 90 i 2000 z punktu widzenia sprzedawcy / składacza /
    serwisanta:
    http://redhill.net.au/ig.html/

    [cut]

    >Dziś coraz mniej użytkowników internetu zdaje sobie sprawę, że www to
    >tylko jedna z usług internetowych. Wówczas, co prawda w fazie
    >schyłkowej, działał jeszcze gopher, ftp miał się dobrze, do komunikacji
    >służyły e-mail, newsy i IRC,

    Gopher to były moje pierwsze kroki w internecie, w 1994r, salka
    komputerowa na uczelni... Człowiek faktycznie czuł się jakby pędził
    przez jakieś tunele wygryzione przez niemateralnego gryzonia, co rusz
    wpadając przestrzenie wypełnione różnościami, z wypiekami przeglądało
    się listy plików... Odkrywanie nieznanego w świece, o którym dopiero
    co się dowiedziałem. Piękne czasy :)

    > analogiczne usługi funkcjonowały na
    >FidoNecie (sieć BBS-ów), czasy chatów i forów internetowych miały
    >dopiero nadejść.

    FidoNet jeszcze podobno działa, zwłaszcza w republikach postsowieckich
    :)

    >Oprócz internetu funkcjonował też PLEARN, podobnie jak
    >gopher w fazie schyłkowej,

    Hm, tego nie znałem, choć mogłem nieświadomie korzystać :)

    [CUT]
    > Zdarzało się jeszcze, że połączenie
    >z internetem dawało wyłącznie dostęp do poczty elektronicznej, zdarzało
    >się to w przypadku firm. Istniały serwery przesyłające w odpowiedzi na
    >odpowiednio napisany e-mail wymienione w tym e-mailu zasoby (np. stronę
    >www czy jakiś inny plik).

    Aaaaah, wspomnienia... e-maile od nadawcy "The devil himself", a w
    nich przeróżne rzeczy :), ale głównie instrukcje, sterowniki i
    programy z jakichś odległych serwerów z cienkim transferem. Nawet
    jeszcze kilka takich wiadomości, z 1999r, wala mi się po archiwum :)

    >CD być może kiedyś n.

    Okazja jakaś się pewnie trafi :)

    Pozdrawiam :)

  • 12. Data: 2019-02-12 16:04:32
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>

    On 12/02/2019 13:51, m...@s...com wrote:
    > Deep inside the Matrix, convinced that 12 Feb 2019 12:37:08 GMT is the
    > real date, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> has written something
    > quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    > Nie bądźmy tacy drobiazgowi, czymże jest 3h wobec 21 lat? :P

    Właśnie, toż to dokładność 1,5E-5. Trochę ponad sekunda na dobę omsknięcia.

    To prawda, cześć i chwała Ci za to! Teraz to już nie jest faza schyłkowa
    gophera, lecz sentymentalno-nostalgiczna ;-)

    > A czym można się tam dziś dostać? Jakiś czas temu działała wtyczka do
    > firefoxa, Overbite FF, ale już jej nie ma :/

    OverbiteNX <https://addons.mozilla.org/firefox/addon/overbitenx
    />, jest
    też bramka gopher => www <http://gopher.floodgap.com/gopher/> (strona
    wprowadzająca z podstawowymi informacjami, odsyłacze do 2 wersji bramki
    po prawej stronie). Lynx <https://lynx.invisible-island.net/> obsługuje
    protokół gopher i do tego pracuje w trybie znakowym - można cofnąć się
    do bardo dawnych czasów terminali znakowych, które obsługiwało się z
    klawiatury, nie myszą, a na uczelnię dojeżdżało się na oklep na
    dinozaurze, a nie autobusem - a nie, wróć, to mimo wszystko trochę
    dalsza prehistoria. Chyba najlepsza strona o świstaku to wspomniana
    strona bramki.

    --
    MF

  • 13. Data: 2019-02-12 16:06:37
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 12 Feb 2019 15:44:07 +0100, Roman Tyczka wrote:

    > Po stronie widzę, że "siedzisz" w temacie. Powiedz mi, proszę, co
    > dzisiaj w gopherze można znależć, co tam funkcjonuje? Wyobrażam sobie,
    > że mnógłby tam siedzieć darknet, ale może coś innego?

    W gopherspace można dziś spotkać głównie starych dziadów mojego pokroju,
    wspominających dawne czasy, kiedy to komputery były fajniejsze, programy
    szybsze, a dziewczęta piękniejsze. :)

    Ilość żywych serwerów gopher nie jest zatrważająca (było jakoś koło 110
    kiedy ostatnio liczyłem), więc człowiek jest w stanie dość szybko obłazić
    dzisiejszy gopherspace. Tutaj np. lista europejskich serwerów:

    https://gopher.floodgap.com/gopher/gw?gopher://gophe
    r.floodgap.com:70/1/
    world/search-hosts%3fat+be+ch+cr+cz+de+dk+ee+eu+fi+f
    r+gr+hr+hu+is+it+lt+me
    +nl+es+no+pl+pt+ro+ru+se+su+ua+uk

    Mateusz

  • 14. Data: 2019-02-12 17:37:16
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>

    On 12/02/2019 15:02, m...@s...com wrote:
> [...]
    > pierwszy był z 16 stycznia 1998 o problemach z siecią na koncentryku,
    > ale data rocznicowa nie mogła się zmarnować :P Tamten wątek zostawiam

    Optymista... Myślisz, że za te 5-10 lat
    * będą funkcjonować jeszcze jakieś ogólnodostępne serwery nntp, na
    których będzie ta grupa;
    * ktokolwiek będzie czytał tę grupę;
    * ktokolwiek z czytających będzie jeszcze cokolwiek pamiętał z tak
    odległych czasów? ;-)

    Nie, spoko, za równo 9 lat będzie świetny pretekst, by znów powspominać.
    Bo tak jakoś jest, że z czasem wszystko, co było dawniej, jest lepsze,
    nawet nostalgia za Gierka była lepsza (a co dopiero w 20-leciu
    międzywojennym).

    Przypomniało mi się, że w tych przedpotopowych czasach miałem kartę
    sieciową 10Base2/10BaseT (miała i gniazdo koncentryka, i RJ45 dla
    skrętki), ale sieci na koncentryku w domu nigdy nie używałem.

    [...]
    > Jazdy Żukiem nie pamiętam, ale swoje naobijałem się w Nysce i Syrenie
    > Bosto :)

    Istniała też Syrena R20 z paką, ale na niej nigdy nie jeździłem. A
    furgonami (bo wtedy vanów jeszcze nie było, dziwne czasy) też się
    najeździłem. Fajnie było, jak byliśmy ze szkoły czy na obozie wysyłani,
    by pomóc w pakowaniu i wiezieniu zakupów do stołówki, wracało się we
    wnętrzu zapakowanym skrzynkami, siedząc na tych skrzynkach lub między
    nimi. Dzisiaj takie coś groziłoby śmiercią, kalectwem lub ciężkim
    posraniem się z przerażenia, ale wtedy to były inne czasy i cuda (że
    nikomu się nic nie stało) były na porządku dziennym.

    [ciach m.in. o Win98]
> [...]
    > That`s the evilest thing I can imagine :P Nie wiem czy ta informacja
    > jest prawdziwa, ale nawet jak nie, to z czasem będzie :)

    Prawda, to był IE4 i do niego był jakiś radioaktywny desktop. Wg cioci
    Wiki firmą, którą MS tak (pardon) wyruchał bez mydła, był Spyglass
    <https://en.wikipedia.org/wiki/Spyglass,_Inc.>.

    [...]
> [...]
    > bez pliterek, nie z przekonania, ale z przyzwyczajenia - eudora była
    > na tyle wygodna, że ten jeden drobiazg był pomijalny.

    Dużo (?) później pojawiły się różne dodatkowe programy, pozwalające na
    dość efektywne zaradzenie problemowi braku natywnej obsługi ogonków -
    m.in. Hamster plus różne skrypty, MIME-Proxy. Dobrze pamiętam, że Free
    Agent nie obsługiwał MIME i jak ktoś wysłał posta z kodowaniem
    transportowym Quoted-Printable (zwanym mało życzliwie kupą lub QPą), to
    widziałeś =EA, =B9 itd. w miejsce polskich ogonków? Te dodatki pozwalały
    chociaż widzieć polskie litery prawidłowo w odbieranych wiadomościach,
    przynajmniej w dużej części wypadków.

    Właśnie mi się przypomniało, że w przypadku Eudory można było znaleźć
    instrukcje, który plik binarny i w którym miejscu wyedytować, żeby
    chociaż deklarowała ISO-8859-2, ale to był tylko fragment rozwiązania
    problemu.

> [...]
    > wypełnionych dziesiątkami godzin muzyki :) Podzieliłem się moją wizją
    > ze znajomymi komputerowcami... i zostałem wyśmiany :P

    W Stanach działał portal promujący mp3, oferował darmowe płyty CDR z
    nagranymi utworami, zwykle kilkadziesiąt sztuk na płytę. Wysyłali tylko
    do USA, ale skrypt sprawdzał, czy się wpisało amerykański kod pocztowy,
    więc wystarczyło odpowiednio wpisać swój prawdziwy adres (łącznie z
    krajem) i chyba na samym końcu jakiś przypadkowy, istniejący kod poczt.
    i często dochodziło! Mam ich jeszcze kilka, stoją na półce. Ale to już
    było chyba bliżej przełomu tysiącleci.

    Dziś jakieś CDR-ki czy dyski w kieszeni to brzmi jak bajka o żelaznym
    wilku czy różowym smoku. Dyski zewnętrzne są podłączane przez USB 3.x
    (wtedy dostępny był standard USB 1.1 i chyba nawet nie były dostępne
    obudowy zewnętrzne na dyski z interfejsem ATA<=>USB). Nie pamiętam,
    kiedy ostatni raz coś nagrałem, choć mam mały zapas DVD-/+ROM/RW.

> [...]
    > ckni za takim sposobem korzystania z netu. Chyba trochę za bardzo
    > przyrośliśmy do ekranów... A tu był fizyczny (może raczej finansowy)

    No i jeszcze czasopisma komputerowe dołączały CD-ROM-y z programami, ale
    i ciekawymi stronami z sieci. Taki internet offline był.

> [...]
    > Któryś raz odkopuję stary pomysł, żeby zbudować kilka topowych maszyn
    > z różnych okresów lat 90. i 2000, cyrix byłby pewnie w jednej z nich.

    Ja sobie dobrych kilka lat temu złożyłem komputer podobnej generacji;
    bawiłem się w podkręcanie procka i pamięci, uruchamiałem stare
    programy... Ale podczas przeprowadzki pozbyłem się go.

    [...]
    > FidoNet jeszcze podobno działa, zwłaszcza w republikach postsowieckich
    > :)

    Też o tym słyszałem, ale informacji trochę brak... A ja co prawda po
    rosyjsku jeszcze coś zrozumiem, ale tych ichnich języków z okolic
    Kaukazu i dalej na wschód to ani w ząb.

    [...]>> CD być może kiedyś n.

    > Okazja jakaś się pewnie trafi :)
    >
    > Pozdrawiam :)

    No to poczekajmy na okazję :-)

    Również pozdrawiam :-)

    --
    MF

  • 15. Data: 2019-02-12 17:47:59
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 12 Feb 2019 16:37:16 +0000, MF wrote:
    > No i jeszcze czasopisma komputerowe dołączały CD-ROM-y z programami

    A ciut wcześniej dyskietki 3.5" (czasopism z dyskietkami 5.25" chyba?
    nigdy nie było, przynajmniej nie w PL).

    > ale i ciekawymi stronami z sieci. Taki internet offline był.

    Ano, pamiętam że w którymś takim numerku (chyba PC Shareware, ale mogę
    się mylić) zachwycałem się wrzuconą na CD stroną pt. "Muzeum guzików". :)

    Mateusz

  • 16. Data: 2019-02-12 19:14:13
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 12 Feb 2019 12:21:03 +0000, MF napisał(a):

    > W tymże samym roku MS wypuścił Windows 98. Nowa wersja zawierała trochę
    > nowości, trochę rzeczy znanych z Windows 95 OSR2 i 2.1 (FAT32, USB -
    > choć to ostatnie w Win95 działało tak sobie).

    Fajne czasy. Mój pierwszy modem 2kB/s -zewnętrzny! Robiło się w zeszycie
    listę stron i aplikacji do ściągnięcia przez noc i wstawało parę razy
    dopilnować łącza. Potem rewelka - SDI. Na moim łączu wisiało ponad 10
    sąsiadów w LAN. Jakoś w tym czasie usłyszałem o linuksie i się
    zakochałem w idei. Red Hat 5 to było coś. Jak ustawiłeś pliterki tu to
    popsułeś tam :) A jak twoja karta taka czy owaka chciała działać to
    pełnia szczęścia.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 17. Data: 2019-02-12 19:22:35
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    Fajne czasy. Mój pierwszy modem 2kB/s -zewnętrzny! Robiło się w zeszycie
    listę stron i aplikacji do ściągnięcia przez noc i wstawało parę razy
    dopilnować łącza. Kto pamięta że pod DOS była graficzna przeglądarka
    stron Arachne. Potem rewelka - SDI. Na moim łączu wisiało ponad 10

  • 18. Data: 2019-02-12 22:16:52
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    > (czasopism z dyskietkami 5.25" chyba?
    > nigdy nie było, przynajmniej nie w PL).

    Były np. do C64 a czy do innych platform, nie wiem.

    --
    Czarek

  • 19. Data: 2019-02-12 23:16:15
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-12 o 17:37, MF pisze:
    > (...)
    > No i jeszcze czasopisma komputerowe dołączały CD-ROM-y z programami, ale
    > i ciekawymi stronami z sieci. Taki internet offline był.
    > (...)
    Pamiętam miesięcznik (?) "Amiga Magazin" czy coś w tym rodzaju.
    W czasach "Bajtka" drukowanego początkowo na papierze gazetowym "Amiga"
    jawiła się jako coś z innego świata: porządny papier kredowy, dobre
    kolorowe fotografie i dyskietka z programami. Kupowałem, jak tylko
    trafiłem. A jak nie trafiłem, to w pociąg i do Krakowa.

    Natomiast taki ichni prawie internet, a raczej bliżej BBS-ów, to był
    system satelitarny.
    Już nie pamiętam szczegółó, wtedy koledzy startowali z firmą Hollex Sat
    System (tłumaczyłem im zresztą materiały do polskiego wydania gazety).
    Sprzedawali oni podówczas jakąś przystawkę do tunera satelitarnego,
    dzięki której można było ściągnąć program na komputer. Była publikowana
    lista programów (coś jak lista programów TV), do przystawki wprowadzało
    się nazwę programu i już po kilku dniach można go było mieć. A jak ktoś
    miał dużo szczęścia, to nawet po kilku godzinach.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2019-02-12 23:20:13
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > zakochałem w idei. Red Hat 5 to było coś. Jak ustawiłeś pliterki tu to
    > popsułeś tam :) A jak twoja karta taka czy owaka chciała działać to

    Zewnętrzny modem subminiaturowy - we wtyczce DB25 - miałem wpięty do
    Amigi. Ale to jeszcze przed www, za czasów BBS-ów i grup FidoNet.

    A konfiguracja Arachne z Trumpet Winsock była dość dziwaczna.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam