  • 21. Data: 2019-02-13 00:23:35
    Temat: Re: Zolw
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2019-02-12 o 22:16, Czarek pisze:

    > Były np. do C64 a czy do innych platform, nie wiem.

    Były do małego atari, ale jako opcja: sama gazeta,
    gazeta z dyskietką lub gazeta z kasetą.

    Pozdrawiam

  • 22. Data: 2019-02-20 17:20:56
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 12 Feb 2019 15:06:37 +0000, Mateusz Viste wrote:
    > Ilość żywych serwerów gopher nie jest zatrważająca (było jakoś koło 110
    > kiedy ostatnio liczyłem), więc człowiek jest w stanie dość szybko
    > obłazić dzisiejszy gopherspace.

    Koło 110 było, kiedy liczyłem je kilka dobrych lat temu. Ale zaciekawił
    mnie temat, więc popełniłem w zeszły weekend poniższe:
    https://gopher.floodgap.com/gopher/gw?gopher://gophe
    r.viste.fr/1/ogup/

    Po paru dniach szperania, mój łazik naliczył 240 aktualnie
    odpowiadających serwerów - znaczy gopherspace powiększył się ponad
    dwukrotnie (!) w ostatnich kilku latach. Co prawda moja lista zawiera
    kilka dublonów (aliasów), ale na oko bardzo niewiele.
    Pochodziłem wczoraj wieczorem po gophersferze, i faktycznie - mnóstwo
    nowych ludzi! Skąd oni się wzięli???

    Mateusz

  • 23. Data: 2019-02-21 21:59:30
    Od: m...@s...com

    Deep inside the Matrix, convinced that 20 Feb 2019 16:20:56 GMT is the
    real date, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> has written something
    quite wise. But (s)he wasn`t the one.

> [...]
    >kilka dublonów (aliasów), ale na oko bardzo niewiele.
    >Pochodziłem wczoraj wieczorem po gophersferze, i faktycznie - mnóstwo

    Pewnie z podobnego miejsca, z którego przybywa (choć nie umiem
    powiedzieć, czy znacznie) ludzi na ircu i forach mających swoje
    początki we wczesnych latach 2K - z obrzydzenia mediami
    społecznościowymi i makdonaldyzacją internetu. Stare technologie jak
    Gopher mają podobny urok jak fotografia analogowa: trzeba się czegoś
    faktycznie nauczyć, pogodzić z ograniczeniami, tym, że konieczne jest
    włożenie trochę pracy i że nic nie da się wyklikać czy przepuścić
    przez kreator. Fajna jest też pewnie świadomość, że nie jest się na
    korporacyjnej platformie typu tumblr, i nie trzeba się zastanawiać, do
    czego tym razem dowali się ten czy tamten cenzor.

    Ciekawe, jaki jest przekrój wiekowy tych nowych ludzi :) Może to po
    prostu emeryci usiłujący wskrzesić kawałeczek tego malowniczego
    bajzlu, jakim był wczesny internet? Jeśli by zaś się okazało, że to w
    większości młodzież... wow :)

    Nawiasem mówiąc, gdy gopher został wspomniany w wątku po raz pierwszy,
    pomyślałem sobie, że ciekawe, jak pasowałby on do darknetu: na pewno
    jest lekki, mało znany i chyba na tyle prymitywny, że ciężko go
    zapluskwić :)

    Pozdrawiam,
    Mordazy.

  • 24. Data: 2019-02-22 10:35:12
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 21 Feb 2019 21:59:30 +0100, mordazy wrote:
    > Deep inside the Matrix, convinced that 20 Feb 2019 16:20:56 GMT is the
    > real date, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> has written something
    > quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    her.viste.fr/1/ogup/

    Mój licznik wskazuje już ponad 300 aktywnych (w sensie - odpowiadających
    niezerowym menu) serwerów. Czyli niemal trzykrotny wzrost względem
    sytuacji sprzed kilku lat.

> [...]
    > powiedzieć, czy znacznie) ludzi na ircu i forach mających swoje początki
    > we wczesnych latach 2K - z obrzydzenia mediami społecznościowymi i

    Zaiste - na tym właśnie polega "ideologia" gophersfery. Liczy się tylko
    treść. Żadnych reklam, żadnego CSS, żadnych wyskakujących okienek,
    żadnego flash czy innego JS...

> [...]
    > prostu emeryci usiłujący wskrzesić kawałeczek tego malowniczego bajzlu,
    > jakim był wczesny internet? Jeśli by zaś się okazało, że to w większości

    Z tego co czytam to nie są to żadni emeryci. Odnoszę wrażenie, że to w
    dużej mierze millenialsi którzy odkryli że migające strony www to nie
    wszystko.

> [...]
    > pomyślałem sobie, że ciekawe, jak pasowałby on do darknetu: na pewno
    > jest lekki, mało znany i chyba na tyle prymitywny, że ciężko go

    Przyznam, że nie do końca wiem co to ten darknet i do czego uczciwemu
    człowiekowi miałby być potrzebny. Gopherspace to obecnie głównie
    platforma do phlogów (phlog = gopherowy odpowiednik bloga). Można na nim
    także znaleźć różne dawne programy, jest też wikipedia w trybie tekstowym
    (gopherpedia) no i kilka innych ciekawostek typu amatorska (często
    kolektywna) proza, kolekcje ascii-art czy też gopherowe gry online typu
    "text adventure".

    Mateusz

  • 25. Data: 2019-02-25 23:44:17
    Od: m...@s...com

    Deep inside the Matrix, convinced that 22 Feb 2019 09:35:12 GMT is the
> [...]

    >Mój licznik wskazuje już ponad 300 aktywnych (w sensie - odpowiadających
    >niezerowym menu) serwerów. Czyli niemal trzykrotny wzrost względem

    Ludziom, przynajmniej tym trochę bardziej świadomym, zaczyna przejadać
    się ten tak zwany postęp... Renesans winyli, odbicie kaset
    magnetofonowych od dna, fotografia na filmie... ile czasu można gonić
    cyfrowego króliczka?

    >Zaiste - na tym właśnie polega "ideologia" gophersfery. Liczy się tylko
    >treść. Żadnych reklam, żadnego CSS, żadnych wyskakujących okienek,
    >żadnego flash czy innego JS...

    Jak wyżej. Ludzie zaczynają zauważać to, co przewidział stulecie temu
    Aldous Huxley: że są karmieni monstrualnymi ilościami informacji które
    nie niosą żadnego istotnego znaczenia, za to są podane na kolorowo,
    błyszcząco i migająco. Powrót do interakcji z internetem w podobny
    sposób, w jaki czyta się książkę, jest na tym tle powiewem świeżości.

    >Z tego co czytam to nie są to żadni emeryci. Odnoszę wrażenie, że to w
    >dużej mierze millenialsi którzy odkryli że migające strony www to nie
    >wszystko.

    To właśnie mnie cieszy i napełnia nadzieją, jeśli ludzie którzy
    praktycznie całe życie spędzili w tym "nowym wspaniałym świecie"
    szukają prostszej, treściwszej alternatywy, to znaczy że może nie mieć
    racji mój znajomy, który twierdzi, że to tylko nam starym przeszkadza,
    a młodzi się do tego dostosują bo nie będą znali alternatywy...
    Wygląda na to że alternatywę sami sobie wyszperali :)

    >Przyznam, że nie do końca wiem co to ten darknet i do czego uczciwemu
    >człowiekowi miałby być potrzebny.

    To zależy jaka miałaby być definicja tego "uczciwego człowieka",
    niestety w różnych miejscach na Ziemi znaczyć to może coś innego :/
    Generalnie miałem na myśli coś w rodzaju cyfrowych katakumb, gdzie
    ludzie mogą praktykować swój światopogląd bez różnej maści państwowych
    czy korporacyjnych "opiekunów" dyszących w kark. Oczywiście, dziś
    darknet jest najmocniej kojarzony z przestępczością, ale nie do tego
    celu został na początku powołany.

    Skojarzenie gophera z darknetem przyszło mi do głowy, bo przypomniałem
    sobie artykuł w prasie branżowej o możliwości wyśledzenia użytkowników
    za pomocą odpowiedniego javascriptu w stronie www :)

> [...]
    >(gopherpedia) no i kilka innych ciekawostek typu amatorska (często
    >kolektywna) proza, kolekcje ascii-art czy też gopherowe gry online typu

    Tylko się cieszyć, i mieć nadzieję na więcej :)

  • 26. Data: 2019-02-26 01:26:14
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-02-25, m...@s...com <m...@s...com> wrote:
    > Skojarzenie gophera z darknetem przyszło mi do głowy, bo przypomniałem
    > sobie artykuł w prasie branżowej o możliwości wyśledzenia użytkowników
    > za pomocą odpowiedniego javascriptu w stronie www :)

    Jak się jest rządem to wyśledzić z darknetu (z sieci typu tor) tez się
    da, choć rzecz jasna nie jest to aż tak trywialne.

    --
    Marcin