  • 71. Data: 2017-05-02 18:41:48
    Temat: Re: arduino, początki, inny edytor
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 2 May 2017 15:23:41 +0200, "HF5BS" <h...@...pl> wrote:
    > ułatwia jawna deklaracja w nazwie, np. a=zmienna pojedynczej
    precyzji,
    > b!=zmienna podwójnej precyzji, c#=zmienna całkowita, d$=zmienna
    łańcuchowa.

    To można załatwić tzw. węgierską notacją (lpszTitle, cbInput czy
    lplphacbFarFarAway).

    Ale jest uważane - obecnie - za bardzo szkodliwe. Dlaczego? Gdy np.
    masz program w pojedynczej precyzji i chcesz zmienić na podwójną...
    musisz zmienić nazwy zmiennym. Podobnie gdy np. jakiś durnowaty
    parametr był double, a ma być wskaźnikiem do double to czeka cię
    męczenie fParam na pfParam. Jeżeli jeszcze wpadniesz na pomysł ze to
    ma być jednak lpfParam to znowu zmieniasz.

    A w 90% i tak nie musisz wiedzieć czym to param jest. Na przykład:

    param = GetParam()
    SetParam(1,param)
    SetParam(2,param)

    No jest jakieś set/get, ale nie ma potrzeby zamęczać się medytowaniem
    czym jest param - int, float, tablica czy plik, jakieś coś, może
    obiekt. Nota bene coś takiego jest całkiem poprawnym kodem w
    Phytonie...

  • 72. Data: 2017-05-02 19:28:21
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 2 May 2017 15:23:41 +0200, "HF5BS" <h...@...pl> wrote:
    > po prostu potrzeba więcej dyscypliny. Długo "bawiłem się" dialektem
    z C64
    > (taki sam dialekt, jak VIC-20), wzięty zresztą od M$,

    Chyba starszy niż MS, bo na początku lat 70-tych był już taki, a MS
    nie było przed 1975. BASICA i QBASIC były nieco inne niż to co miał
    C64 zeszyte w ROM.

    QBASIC da się odpalić na współczesnych Windows. MS miał taką paczkę o
    nazwie OLDDOS (czy jakoś tak) - uzupełniała WIN95 o QBasic, subst,
    join itp. Można pobrać gdzieś z serwera MS.

    C64 to niegłupi Simons Basic. Hires i auto. Tyle że wtedy już był
    normalny Fortran 77 na klonach PC XT. A to oznaczało że programy z
    kart dziurkowanych można było puszczać zamiast na Odrze to na PC. Na
    przykład NAP2.

  • 73. Data: 2017-05-02 19:37:54
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 02 May 2017 18:41:48 +0200, slawek <f...@f...com> wrote:
    > męczenie fParam na pfParam

    W zasadzie powinno być lfParam i plfParam.

    Czyli jeszcze trudniej to przeczytać na głos.

  • 74. Data: 2017-05-03 02:34:37
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "slawek" <f...@f...com> napisał w wiadomości

    > Niekoniecznie, np.
    >
    > i = 2;
    > j = 2;
    > k = i + j; /* może nie być 4, bo j jest volatile i modyfikowane
    > równoległego wątku */

    Aberracja praw matematycznych? Na władzę (języka programowania, itd) nie
    poradzę, ale matematyka mówi jasno. I to ona jest dla mnie wyznacznikiem.
    Aha... z równoległego wątku? Cóż, matmie to nie przeczy. Zresztą nawet w
    C64, jakiś to problem napisać małego rezydenta, który mi przechwyci i
    podmieni wartość zmiennej? Wcisnąć w przerwanie klawiatury, mało kto
    zauważy, że jego obsługa ciut dłużej trwa.

    > Albo coś takiego:
    >
    > a = 200.0;
    > b = 200.0;
    > if (a + b == 400.0) ...
    > else...

    A bo to raz się takie coś stosowało? Zadziwiająco często jest potrzebne.
    Czasem łatwiej tak, niż dymać się z procedurami, podprogramami, itd. A
    czasami ułatwia ich konstrukcję. Matematyka, to matematyka. Inna sprawa, co
    sobie programista zaprogramuje, niechby nawet prawdziwość równania
    (inspiruje mnie pewien dowcip) żaba+termometr=niedziela.
    PS Odejmij 5.2-5, w C64, co dostaniesz? :) Ale to już nie jest wina
    matematyki.
    Tu masz emulator http://codeazur.com.br/stuff/fc64_final/ Jedyny, który
    chciał mi bez javy ruszyć pod starą Operą. Uwaga na kursor i klawiaturę
    (łatwo uruchomić nie to, co się chce, do tego trzeba pamiętać, gdzie na
    klawie C64 leżą niektóre znaki). Sprawdziłem, efekt występuje.

    Nie gniewaj się, że tak to może niecodziennie widzę, muszę jakoś odróżnić,
    czy rządzą tym prawa matematyczne, czy języka programowania.

    --
    "Jeśli przyjmiesz do siebie zabiedzonego psa i sprawisz,
    że zacznie mu się dobrze powodzić - nie ugryzie cię.

  • 75. Data: 2017-05-03 02:47:26
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > program w pojedynczej precyzji i chcesz zmienić na podwójną... musisz
    > zmienić nazwy zmiennym. Podobnie gdy np. jakiś durnowaty

    Raczej staram się to przewidzieć i od początku zadeklarować/użyć zmiennych w
    potrzebnej precyzji.

    > parametr był double, a ma być wskaźnikiem do double to czeka cię męczenie
    > fParam na pfParam. Jeżeli jeszcze wpadniesz na pomysł ze to ma być jednak
    > lpfParam to znowu zmieniasz.

    No, czasem się zdarzy obsuwa z deklaracją/użyciem rodzaju, a czasem, bywa,
    kompilator daje dupy, gdy z jakiegoś powodu zajdzie potrzeba np. dodania
    liczny całkowitej, do podwójnej precyzji, bywa, że nagle się kładzie i tak
    leży, albo daje wyniki z tejże dupy wyjęte. A czasami wszystko idzie jak
    należy. Mniejsza o powód takiej mieszanki, ale czasem to upraszcza. Kiedyś
    częściej, dziś jakoś mi cierpliwości do tego nie styka.

> [...]
    > jest param - int, float, tablica czy plik, jakieś coś, może obiekt. Nota
    > bene coś takiego jest całkiem poprawnym kodem w Phytonie...

    Faktycznie, nie kojarzę tego obecnie (nie zajmowałem się, choć ciągnie mnie
    do tego; dla mnie zawsze najgorsze jest to, że jak zaczynam czytać o takich
    rzeczach, to nie tak rzadko dwa różne źródła, różnie to traktują, a nie chcę
    sobie wdrukować złego wzorca), ale, jeśli to trzyma jakieś zasady,
    przewidywalne (o ile kompilator znów tylca nie nadstawi) i dające wyniki
    (oczywiście, prawidłowe wyniki), to... to ja się zgadzam. Choćby to się
    opierało w środku o armię leprikonów z kolorową tęczą (nie mylić z symboliką
    LGBT, miałem na myśli taką fizyczną tęczę, albo taką z opowieści o garncu
    złota u podstaw) w zestawieniu.
    Dobra, zmykam, latają fronty atmosferyczne i jestem jakiś ścięty ostatnio.

  • 76. Data: 2017-05-03 03:29:15
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > z C64
    >
    > Chyba starszy niż MS, bo na początku lat 70-tych był już taki, a MS nie
    > było przed 1975. BASICA i QBASIC były nieco inne niż to co miał C64
    > zeszyte w ROM.

    Ale składnia jest bardzo podobna. Oczywście, podstawowego zestawu, bo
    wspomniane dialekty, wobec prymitywnego Basic 2.0 w Komodzie, są bardzo
    rozbudowane. A tych już w C64 nie ma.

    > QBASIC da się odpalić na współczesnych Windows. MS miał taką paczkę o

    I często to robię na XP - działa bardzo ładnie. Choć ja staram się używać
    QB64 (są wersje 32 i 64), tylko muszę rozpracować problem, że liczba w
    okolicach 2^24, przy permamentnym dodawaniu +1, nagle przestaje rosnąć i nie
    wyrzuca błędu. Co mi wręcz uniemożliwiło napisanie pewnego programu, a
    QBasic ma z kolei inny problem - działa ślicznie, zapisałem 26 GB do pliku
    (oczywiście, ćwiczebnie, zawsze najpierw sprawdzam, nauczony smutnymi
    doświadczeniami, czy mi program nie da rzyci, w najmniej odpowiednim
    momencie). No, zapisało się, a teraz, Waść, zamknij plik. Powodzen ia, ślepa
    Gienia, kup se trąbk...Aj, to nie teraz... cholera, śpiący jestem...

    > nazwie OLDDOS (czy jakoś tak) - uzupełniała WIN95 o QBasic, subst, join
    > itp. Można pobrać gdzieś z serwera MS.

    W98 miał to już chyba na pokładzie. Nie pamiętam, czy nie miał tego również
    NT4, ale nawet jeśli nie (dawno już nie używam, ale postawić bez problemu
    dam radę), wiem, że w XP musiałem dogrywać, co nie było problemem, bo w
    necie znajduje się to chyba szybciej, niż o gołych babach.

    > C64 to niegłupi Simons Basic. Hires i auto. Tyle że wtedy już był

    Simons - a jakże! Choć nie miałem okazji szerzej użyć (Wówczas nie było
    jeszcze netu, z którego bym to ściągnął). Natomiast chwalę sobie BASIC 7.0 z
    C128 D (zwany żartobliwie Diesel), ma bardzo cenną rzecz - rozdzieloną
    pamięć programu i zmiennych liczbowych, od pamięci łańcuchów, co umożliwia
    sortowanie nawet bardzo dużych i skomplikowanych, jak na Komodę, baz, bo
    C64, ze wszystkim (program, łańcuchy, zmienne, musi wyrobić się w 38 kB, a
    na C128 mam na to aż 122 kB, bankowanie następuje w locie. Lepiej też sobie
    radzi z natłokiem zagłębionych GOSUB. Ale i tu Commodore zaliczył obsuwę,
    IMHO raczej niewybaczalną - na stronie zerowej, jest duża część ważnych
    wektorów i zmiennych systemowych. Między C64 i C128, o 2 bajty w bok, są
    przesunięte lokalizacje większości z nich (a nie ma tej obsuwy między C64 i
    VIC20), co utrudnia napisanie uniwersalnego programu, który sięgałby trochę
    głębiej w system, celem np. dopieszczenia działania niektórych programów
    (np. nie wiem teraz, czy równie łatwo bym napisał oparty o dynamiczną
    klawiaturę wczytywacz programów listingów ASCII)

    > normalny Fortran 77 na klonach PC XT. A to oznaczało że programy z kart
    > dziurkowanych można było puszczać zamiast na Odrze to na PC. Na przykład
    > NAP2.

    Ale musiałeś mieć chyba czytnik? Bo same z kart raczej nie spłynęły...
    BTW. Tak na szybko z gugla...
    https://archive.org/details/NevadaFortranfortheCommo
    dore64 :) Ale języka
    poszukam już z rana... zresztą... i tak na razie nie chcę szerzej w to
    włazić.
    I w ogóle https://www.lyonlabs.org/commodore/onrequest/collect
    ions.html Nie
    muszę chyba oznajmiać, ze to zaledwie garstka? :)

    Dobra, na razie, do następnych...

  • 77. Data: 2017-05-03 09:57:21
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 3 May 2017 02:34:37 +0200, "HF5BS" <h...@...pl> wrote:
    > Aha... z równoległego wątku?

    I po to są komentarze. Bez komentarza fragment w którym dodaje się
    a+b wygląda na nudny, wręcz niepotrzebny. Komentarz zwraca uwagę na
    kontekst i ważność komentowanego fragmentu.

    Nota bene, MS zdarzyło się nie przywracać stanu FPU przy
    przełączeniach pomiędzy zadaniami. Na szczęście natychmiast był
    patch.

  • 78. Data: 2017-05-03 10:01:43
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 3 May 2017 02:47:26 +0200, "HF5BS" <h...@...pl> wrote:
    > Raczej staram się to przewidzieć

    Niby można. Gorzej gdy program pisze trzech lub więcej ludzi. Albo
    gdy coś było pisane dla double, a ma działać potem z uchwytami do
    bitmap. Co? Np. jakieś sortowanie czy wyszukiwanie. Zwykle 90% kodu
    nie obchodzi co tam jest, patrz szablony w C++.

  • 79. Data: 2017-05-03 10:08:56
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 3 May 2017 03:29:15 +0200, "HF5BS" <h...@...pl> wrote:
> [...]
    ia, ślepa
    > Gienia, kup se trąbk...Aj, to nie teraz... cholera,

    Hardcore to kill program (przez odłączenie zasilanie też można) i
    puszczanie potem chkdsk do fixacji dysku. Na 95% znajdzie i odzyska
    26 GB plik. I to będzie to.

  • 80. Data: 2017-05-03 10:29:39
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 3 May 2017 03:29:15 +0200, "HF5BS" <h...@...pl> wrote:
    > Ale musiałeś mieć chyba czytnik? Bo same z kart raczej nie
    spłynęły...

    Napęd taśm półcalowych dla PC. To do danych.

    A programy? Przepisanie paru tysięcy linijek to nie jest aż tak
    wielki problem. Być może niektóre były przepompowne przez port
    szeregowy: coś elektrycznie zgodnego było jeżeli nie w Odrze to w
    PDP11, w 8-bitowcach takich jak C64, Atari itp.

    Internetu nie było. Ale dyskietki były. Chyba nawet C64 dawał radę
    zapisywać w FS FAT. Z drugiej strony nie było ograniczeń prawnych i
    wirusów, a to stwarzało możliwości których obecnie nie ma.