  • Data: 2012-04-02 02:58:40
    Temat: Re: dalsza optymalizacja
    Od: " M.M." <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

    > Suma jest wtedy, gdy raz losujesz zmienną k z rozkładu,
    > a potem zmienną g z drugiego (być może identycznego).
    > Suma jest g+k
    No tak.

    > Jeśli k ~ B(n,p) (ten zapis oznacza, że zmienna losowa
    > k ma rozkład dwumianowy z n kulkami i przwdopodobieństwem p)
    > g ~ B (m,p)
    Ok.

    > to suma (to też zmienna losowa) ma rozkłąd
    > g+k ~ B (m+n,p)
    > Jest to własność intuicyjna. Rozkład B(n,p) opisuje
    > liczbę pozytywnych wyników n prob o prawdopodobieństwie
    > sukcesu p.
    > Rozkład ilość reszek w próbie 10 rzutów + ilość reszek
    > w 12 rzutach jest taki sam jak rozkąłd ilośći reszek
    > w 22 rzutach.
    Ok.

    > To, co nazwałem 'złożeniem' polega na tym, że najpierw
    > losujemy jedną liczbę k ~ B(n,p), a następnie, mając
    > już k robimu losowanie liczby g z rozkąłdu g~B(k,q)
    > (poprzednio w obu losowaniach musiało być to samo p).
    No tak. Dzieląc jeden zbiór o liczności n na dwa
    podzbiory o liczności k i n-k, schodzimy rekurencyjnie
    w dół. Ale czemu za drugim razem jest B(k,q), a nie
    B(k,p)?

    Np. mamy 11 szufladek i n kulek. Szufladki dzielimy
    mniej/więcej po równo, czyli na 5 i 6. Prawdopodobieństwo
    że kulka wleci do pierwszych pięciu to 5/11, a że do
    pozostałych 6/11. Czyli zmienną k losujemy z
    rozkładu B(n,5/11). W ten sposób podzieliliśmy zbiór
    na dwa podzbiory o liczności k i n-k. Następnie schodzimy
    rekurencyjnie w dół dla "5 szufladek i k kulek" i "6 szufladek i
    n-k kulek". O to chodzi?

    > Okazuje się, że g ~ B (n,p*q)
    Hmmm nie wiem i nie wiem do czego to jest potrzebne. Chyba
    się gubię w symbolach p i q.

    > Mamy 50 kuleczek i każdą losujemy w jedną z 6 szuflad.
    > Kuleczki wpadające w szuflady 1-3 z prawdopodobienstwem
    > 1/2. Rozkład ilości kulek w 1-3 k ~ B (50, 1/2 ).
    No tak.

    > Mamy teraz k kuleczek w 1-3. Prawdopodobieństwo, że
    > wpadła akurat w 1 to 1/3.
    > Ilość g ma rozkład g ~ B(k,1/3)
    Jasne.

    > Ale ze wzorku g ~ B (50, 1/2*1/3) = B (50,1/6)
    > czyli tak, jakbyśmy od razu badali trafianie do
    > szuflady 1. Robienie tego (w ten sposób!) na raty
    > nie zmienia wyniku.
    Czyli można liczyć albo rekurencyjnie, albo iteracyjnie:
    k1 ~ B(50,1/6)
    k2 ~ B(50-k1,1/5)
    k3 ~ B(50-k1-k2,1/4)
    k4 ~ B(50-k1-k2-k3,1/3)
    k5 ~ B(50-k1-k2-k3-k4,1/2)
    k6 = 50-k1-k2-k3-k4-k5
    Jeśli B jest jakimkolwiek prawidłowym rozkładem to nie
    widzę powodu aby to mogło nie działać.

    Pozdrawiam i dzięki :)