    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Tue, 7 Jun 2016 17:47:16 -0700 (PDT)
    Subject: Re: ekologiczny prad
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 czerwca 2016 16:40:19 UTC+2 użytkownik WM napisał:

    > Na głębokości 0,5 metra rury wodociągowe nie zamarzają nawet
    > w największe mrozy.
    >
    > Wieczna zmarzlina nie znika w lecie.

    A wiesz dlaczego? Bo nie ma przepływu ciepła. Ziemia to niezły izolator. Natomiast
    pompa ciepła potrzebuje jakiejś tam przewodności cieplnej. Dlatego trzeba mieć do
    dyspozycji duży kawał ziemi, całą objętość tego akumulatora przenizać wielką ilością
    rur, a i tak to tylko wystarcza dla jednego domu. Miasta w ten sposób nie da się
    sensownie ogrzać.

    > Dawniej zimą rąbano i zakopywano lód wodny, który latem wykopywano do
    > kuchennego chłodzenia.
    > Moja ciotka z Krakowa miała specjalną szafkę lodówkę do tego celu.
    > Była specjalna druga klatka schodowa, kuchenna, tylko do transportu
    > węgla i lodu do mieszkań.

    Wiem, ja jestem z Mazur. Zimą ludzie szli rąbać jezioro. Lód trzymali w ziemiance
    albo w piwnicy, zakopany w trocinach. Ale jakoś nikt nie próbował całego jeziora
    zasypać tymi trocinami. Wtedy jeszcze nie było tak chciwego kapitalizmu :-)