  • 21. Data: 2009-01-15 21:23:45
    Temat: Re: fotocela i kompakt
    Od: m...@a...net.pl

    >Spytać Gotfryda jak to zmierzyć. ;)

    Teoretycznie?

    Robisz zdjecie telewizora i mierzysz.

    Przy czasach rzedu 1/100 patrzysz jaki procent
    obrazu widac - powinno byc widac 50% obrazu przy 1/100

    Przy czasach rzedu 1/1000 liczysz ile lini,
    przy dokladnie 1/1000 powinno zlapac 31 lini.

    Przy czasach rzedu 1/10000 mierzysz jaki kawalek
    lini jest na zdjeciu, tj porownujesz dlugosc kreski do
    rozmiaru calego monitora.

    (No chyba ze masz po prostu oscyloskop...)

    Michal

  • 22. Data: 2009-01-15 21:36:44
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > Marku... ale sam *błysk lampy* nie jest aż tak krótki.

    To zależy od energii blysku. Jeśli lampa wykorzystuje tylko niewielką część
    swojej energii błysk potrafi być bardzo krotki. Np. dla Metza 58AF1
    instrukcja podaje czas trwania błysku 1/33000s dla energii ustawionej w
    trybie manualnym na 1/256 maksymalnej. Również w trybach automatyki
    ekspozycji jeśli lampa oświetla motyw z małej odległości automatyka potrafi
    bardzo silnie skrócić czas błysku.
    Czy akurat w tym Fuji 1/10000 daje się osiągnąć - nie wiem - nigdy nie
    miałem tego aparatu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 23. Data: 2009-01-15 22:15:28
    Od: "ja" <z...@o...pl>

    witam
    bo wielu próbach i testach już jestem pewny: winny jest przedbłysk (ale nie
    redukcja czerwonych oczy tylko pomiarowy)
    czsem zdjęcie jest przedswietlone albo prawidłowo naswietlone-poprostu
    fotocela czasem była zasłonięta
    tak więc wniesek: do ixusa fotocela na 2 błysk i koniec

  • 24. Data: 2009-01-15 23:41:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Jan 2009, "Paweł W." wrote:

    > Spytać Gotfryda jak to zmierzyć. ;)

    Michqq już Ci napisał :), a było parę razy, AFAIK daaawno temu kiedy
    były awantury o sławną migawkę elektroniczną w którymś Nikonie,
    była i seria zdjęć (znaczy linków).

    > Niestety nie mam już aparatu. Kto inny się nim cieszy.

    Trudno. Ale podejrzewam jakiś podstęp konstruktora aparatu.
    Zmieszczenie "pełnego" błysku nawet małej lampki aparatowej
    w 1/10000 wydaje mi się MOCNO podejrzane.
    Bez dawania głowy ;) rzekłbym, że niemożliwe.

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2009-01-15 23:44:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Jan 2009, Marek Wyszomirski wrote:

    > lampą
    [...]
    > To zależy od energii blysku. Jeśli lampa wykorzystuje tylko niewielką część
    > swojej energii błysk potrafi być bardzo krotki. Np. dla Metza 58AF1

    Wiem. Toż właśnie napisałem (włącznie z 1/256 :)).
    A teraz rzuć okiem na cytat wyżej :)
    Przecież ta lampka błyskała "na max".

    > Czy akurat w tym Fuji 1/10000 daje się osiągnąć - nie wiem - nigdy nie
    > miałem tego aparatu.

    Też nie wiem, głowy jako rzekłem nie dam, ale ta lampka musiała
    błyskać na max. albo w bliskiej okolicy (max).

    pzdr, Gotfryd

  • 26. Data: 2009-01-16 06:42:30
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    > [...]
    >
    > Wiem. Toż właśnie napisałem (włącznie z 1/256 :)).
    > A teraz rzuć okiem na cytat wyżej :)
    > Przecież ta lampka błyskała "na max".

    ???? A skąd taki wniosek? Paweł jedynie napisał, ze jego Fuji synchronizował
    poprawnie przy tak krótkich czasach - nigdzie nie napisał przy jakiej
    energii błysku.

    > Też nie wiem, głowy jako rzekłem nie dam, ale ta lampka musiała
    > błyskać na max. albo w bliskiej okolicy (max).

    Jak już pisałem - nie wiem, dlaczego tak zakładasz.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 27. Data: 2009-01-16 06:49:01
    Od: Cezary Grądys <c...@c...com>

    m...@a...net.pl pisze:

> [...]
    >
    > Przy czasach rzedu 1/10000 mierzysz jaki kawalek
    > lini jest na zdjeciu, tj porownujesz dlugosc kreski do

    Coś pomieszałeś, chyba że założyłeś telewizor o częstotliwości ramki <>
    50 Hz ;) Na pewno przy takim pomiarze trzeba zwrócić na to uwagę, nie
    każdy ma telewizor 100Hz.
    W każdym razie w zwykłym telewizorze (50 Hz jak nadaje nadajnik)
    Masz częstotliwość linii 15625 Hz z czego wynika czas wybierania 1/15625
    = ok 0,064 ms. Jest to czas jaki uwzględnić należy przy liczeniu ilości
    linii. Przy liczeniu ułamków linii można by jeszcze uwzględnić, że jest
    czas powrotu ok 0,012 ms.

    I jeszcze jedna uwaga, widoczne jest 575 linii
    (parzystych+nieparzystych), a nie 625, 50 linii idzie na wygaszanie i
    synchronizację pionową. Część jest niewidoczna, bo wyłazi poza kinol,
    żeby pasków nie było widać. Przy takim zdjęciu masz widok na część
    półobrazu albo parzystego, albo nieparzystego. Chcąc dokładnie chyba
    najlepiej jednak policzyć linie, chyba że to pomiar szacunkowy.

    --

    Cezary Grądys <c...@c...com>

  • 28. Data: 2009-01-17 13:11:48
    Od: "ts" <w...@o...pl>

    Użytkownik "ja" <z...@o...pl> napisał w wiadomości
    > witam
    > bo wielu próbach i testach już jestem pewny: winny jest przedbłysk (ale
    > nie
    > redukcja czerwonych oczy tylko pomiarowy)
    Ale redukcja czerwonych oczów może właśnie pomóc (u mnie pomogła). W tym
    trybie błyski powiny raczej być w takim odstępie, że lampa zewnętrzna
    sterowana fotocelą na 1 błysk wyrobi i błyśnie dwa razy, tak jak lampa w
    aparacie. Zdjęcie powinno być też dobrze naświelone, bo pierwszy błysk
    oprócz redukcji oczek służ też do pomiaru.

    Tom

  • 29. Data: 2009-01-17 13:43:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Jan 2009, Marek Wyszomirski wrote:
    [...]
> [...]
    [...długie cięcie...]

    > ???? A skąd taki wniosek?

    No, jak masz kompakta który z wbudowaną lampką jest w stanie
    skutecznie błysnąć drobnym ułamkiem mocy na 5m to pogratulować :D

    > Paweł jedynie napisał, ze jego Fuji synchronizował
    > poprawnie przy tak krótkich czasach - nigdzie nie napisał przy jakiej
    > energii błysku.

    Ale mi tak wyszło z podanej odległości.

    > Jak już pisałem - nie wiem, dlaczego tak zakładasz.

    J.w.

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2009-01-17 13:47:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Jan 2009, Cezary Grądys wrote:

> [...]
    [...]
    > Coś pomieszałeś, chyba że założyłeś telewizor o częstotliwości ramki <> 50 Hz
    > ;) Na pewno przy takim pomiarze trzeba zwrócić na to uwagę, nie każdy ma
    > telewizor 100Hz.

    Zakładam że nie spieramy się o czas zaniku świecenia luminoforu.
    No to przy 1/100 widać *pół obrazu* traktowanego makroskopowo:
    fakt, że te pół składa się z co drugiej linii, na zdjęciu typu
    "cały telewizor" nie jest widoczne.
    Możesz objaśnić, co Ci nie pasuje?
    Chodzi może o 31 linii? (a to nie liczyłem :D)

    pzdr, Gotfryd