  • Data: 2020-05-28 19:07:32
    Temat: Re: izolacja galwaniczna - szybka
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    Piotr Gałka wrote:

    > Niska sprawność oznacza według mnie między innymi dużą emisję.

    Te cewki są maleńkie i "nawinięte" litograficznie, z równania antenowego
    wychodzą jakieś absurdalnie niskie moce emitowane do otoczenia.

    > Moja przygoda z nimi skończyła się chyba na etapie próbek, których nigdy
    > w nic nie wlutowałem, a może nawet i próbek nie dostałem.

    Ja wlutowałem i się zdziwiłem, po czym przyznałem rację stwierdzeniu, że
    czytanie ma przyszłość. Pobór prądu wskazywał, że uszkodziłem chip na
    etapie montażu, dopiero późniejsze śledztwo wykazało, że wcale nie.

    > Rdzeń stawiasz pionowo (otwór w płytce prostokątny), czy poziomo?

    Poziomo.

    > Jeśli każde z napięć musi być osobne między sobą to wyobrażam sobie, że
    > muszą też być między nimi jakieś odstępy na płytce.

    Odbiorniki nawet nie są na tej samej płytce. Każdy mostek H na MOSFETach
    SiC to osobna niewielka płytka. Jest nawet na niej miejsce na SN6501 i
    maleńki toroid, ale póki co nie obsadzam.

    > Nie da się
    > wszystkich 20 odbiorników napięcia z tego transformatora umieścić tuż
    > przy nim czyli muszą być względnie długie wyprowadzenia z
    > transformatora.

    Ale oba druciki przewodzą prąd w przeciwnych kierunkach. Wystarczy
    zrobić skrętkę i pola się znoszą.

    > Jaki duży rdzeń, żeby mieć tam 20 uzwojeń wtórnych (drut TIW nie jest
    > super cienki)?

    26mm OD, a drut ma 0.2mm, co daje 0.4mm z izolacją.

    > Wtórne robisz też symetryczne, czy pojedyncze + 4 diody?

    Push-pull to dwa forwardy na jednym rdzeniu. Można więc o tym myśleć
    jako o dwóch zintegrowanych przetwornicach zasilających po 10 uzwojeń
    każda. Mostki H pracują symetrycznie, więc obciążenia stanowią podobne.
    Dlatego wystarcza jedno uzwojenie i jedna dioda na jeden kanał
    wyjściowy, co również było poważnym argumentem projektowym. Jeden mostek
    to 4 napięcia, +15V i -3.5V brane parami w przeciwfazie. Większe
    obciążenia są zasilane z pełnych mostków na bas4002.

    > Czy poszczególne izolacje bocznikujesz jakimiś warystorami,
    > kondensatorami czy nie?

    Nic albo rzadko dławik CMC na wtórnym, jak mi wychodzi za duża pojemność
    międzyuzwojeniowa.

    > Dlatego uznałem, że w następnym rozwiązaniu będę bocznikował izolację
    > warystorem (ma też sporą pojemność)

    Warystorów tlenkowych unikam, bo kumulują uszkodzenia wywołane
    przepięciami i się psują w mało przewidywalny sposób. A jak już się nie
    da inaczej, to stosuję te trójwyprowadzeniowe z bezpiecznikiem termicznym:

    https://www.tdk-electronics.tdk.com/inf/70/db/var/SI
    OV_Housed_ETFV25.pdf

    Łatwo do tego dodać wykrycie uszkodzenia warystora -- generator
    relaksacyjny na neonówce obok FPGA wygląda przeuroczo. :-)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Pearson%E2%80%93Anson_
    effect

    > O tym aspekcie nie pomyślałem. Ale jak gotowiec DCDC będzie miał
    > specyfikację na szeroki zakres temperatur to znaczy, że raczej
    > kondensatory powinny być ok.

    Owszem, raczej nie, ale mam nieuleczalną alergię na słowo "raczej". ;-)

    Pozdrawiam, Piotr