    From: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: jaki laptop mam kupić?
    Date: Sat, 30 May 2009 14:28:01 +0200

    Witam

    Użytkownik "vega" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    news:bbf8230b-c267-4ed3-aa8d-8bab58606825@s28g2000vb
    p.googlegroups.com...

    [...]
    jeśli byś się decydował na nowy komp stacjonarny,
    to jaki model i jaki do tego ekran?
    [...]

    Tu mnie masz... ;-) Poza kupnem pierwszego PC XT ponad 19 lat temu,
    wszystkie kolejne maszyny to były składaki. Nigdy nie byłem na bieżąco z
    aktualną ofertą sklepową. Sam dobierałem komponenty w miarę zmieniających
    się potrzeb. Jest to, nawiasem mówiąc, największa zaleta "blaszaka".
    Wracając do Twojego problemu - poszukałbym w elektromarketach jakiegoś
    modelu napędzanego niekoniecznie najszybszym procesorem z rodziny Core 2
    Duo, wspomaganym 3 GiB RAM. Do tego karta graficzna wedle potrzeb (i
    mozliwości finansowych). To tak najogólniej, w największym uproszczeniu.
    Wszelkie inne zagadnienia dotyczące jednostki centralnej mają dla mnie
    znaczenie drugoplanowe. Kwestia monitora. No cóż, ja wybrałbym jakiś LCD,
    19", o poroporcjach 4:3, z matową powierzchnią ekranu. Po prostu z takim
    monitorem pracuje mi się najwygodniej. Dobrze byłoby, gdyby karta graficzna
    mogła jednocześnie obsługiwać panoramiczny TV. Wtedy oglądanie filmów będzie
    przyjemnością, a nie katorgą ;-)

    [...]
    p.s. jak sie wynajmuje pokój i trzeba sie z tymi gratami co rusz
    przenosić, to kupienie laptopa wydaje sie po prostu "lepsze"... no po
    przemysleniu, ostatecznie, może rzeczywiście lepiej kupić
    stacjonarkę...
    [...]

    A to jednak wskazywałoby na sensowność zakupu laptopa. Mimo wszystkich
    ograniczeń (zamkniety system, brak mozliwości rozbudowy itp.), małe gabaryty
    i mobilność mogą być w tym przypadku zaletą, decydującą o wyborze.
    Pozostawałby kwestia odpowiedzi na jedno pytanie: nowy czy używany? Moim
    skromnym zdanie - sensowniej jest kupić markowy sprzęt poleasingowy niż
    taniego "sztrucla" z dolnej półki. Podana przez Ciebie cena graniczna (3-4
    kzł) skłaniałaby raczej do kupna "wypasionego" markowego sprzętu uzywanego z
    górnej półki, z dobrym serwisem na terenie RP.
    Moje sugestie: procesor PENTIUM M (taniej) np. 1,7 GHz lub CORE 2 DUO
    (drożej), gniazdo do podłączenia TV, gniazdo PCMCIA (CARD BUS) dla karty
    tunera TV (analog + cyfra). Odnośnie samego tunera TV - można jeszcze nabyć
    za sumę około 250 zł karty AVERMEDIA (nazwy modelu nie pomnę). Najnowsze
    oprogramowanie umozliwia dekodowanie strumienia MPEG-4. Jest to istotne w
    perspektywnie odpalenia pierwszego multipleksu jeszcze we wrześniu tego
    roku. Osobiście nie polecam tunerów USB. Są tańsze, ale ich czułość
    pozostawia wiele do życzenia i ogranicza obszar uzytkowania do terenów
    wielkomiejskich. Być może, po uruchomieniu nadajników DVB-T o dużych mocach
    to zagadnienie przestanie być istotne.
    Dalej - dobrze jest, gdy laptop ma możliwość zastąpienia napędu DVD czymś
    innym, na przykład drugim akumulatorem. Wtedy czas pracy na bateriach
    znacząco się wydłuża. Do tego - kwestia dostepności tanich, uzywanych stacji
    dokujących. Posiadanie stacji dokującej znacząco zmienia komfort pracy z
    laptopem. Zachowuje zalety mobilności przy błykawiczym przejściu do pracy z
    pełnowymiarowymi monitorem i klawiaturą. Bez potrzeby szukania kabelków,
    wpinania ich do laptopa itp. Dodatkowo - st. dokująca znacząco zmniejsza
    ryzyko uszkodzenia jakiegoś portu komputera - wszelkie podłączenia USB,
    SVGA, TV itp. wykonuje się przez stację.

    Osobiście polecałbym sprzęt firmy DELL - serii LATITUDE. Mam i uzywam ;-).
    Rozwiązanie "low-cost" - seria D6xx. Rozwiązanie droższe - seria D8xx.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski