  • Data: 2013-01-02 18:24:19
    Temat: Re: jaki obiektyw do zdjec z daleka?
    Od: trolling tone <a...@a...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-01-02 17:36, Marek pisze:

    > Nie do końca łapię bo znajduję sprzeczne informacje w sieci. Zerknij tu:
    > http://www.swiatobrazu.pl/makrofotografia-dla-kazdeg
    o-cz-i-informacje-wstepne-22983.html

    > Zobacz jakiej wielkości jest pająk wykonany 2 różnymi obiektywami o
    > podobnej ogniskowej. To słaby przykład ale gdzieś niedawno czytałem
    > ciekawą dyskusję. Ktoś zrobił zdjęcie lampy podłogowej dwoma stałkami o
    > tej samej ogniskowej z dokładnie tego samego miejsca. Była spora różnica
    > w zbliżeniu. Dyskusja była o tym skąd aż taka różnica. Nie mogę tego
    > odszukać...

    Odszukaj i podeślij, bo jeżeli jest tak jak piszesz, nobel z fizyki
    murowany.

    > Po drugie na obiektywach piszę się, że ten ma skalę 1:4 a tamten 1:1.
    > Coś to oznaczać musi.

    To oznacza tylko _maksymalną_ skalę odwzorowania, z reguły podaje się
    ją dla obiektywów z ambicjami do makro, z wyciągiem większym niż zwykle.

    > Wiem, że w obiektywach zmiennoogniskowych zmienia się skala odwzorowania
    > wraz z ogniskową. I to różnie w różnych obiektywach.

    Jasne że się zmienia. Jeszcze raz - skala odwzorowania, czyli stosunek
    wielkości obrazu do wielkości obiektu, jest równa stosunkowi odległości
    obrazu do odległości obiektu. Ta reguła obowiązuje zawsze. Zmieniając
    ogniskową zmieniasz odległość obrazu.