    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sat, 8 Dec 2018 12:41:13 -0800 (PST)
    Subject: Re: jakie narzędzia?
    From: Tornad <w...@a...com>

    W dniu sobota, 8 grudnia 2018 20:16:35 UTC+1 użytkownik Swift napisał:

    > Dwie żony też ??? A czemu nie? Chocieez czesto z jedna jest trudno wytrzymać wiec
    raczej przysparzania sobie dodatkowych klopotow należy unikac. Ale jakby nalegala ?
    > PS
    > Słuchałem kiedyś opowieści przedwojennego rzemieślnika, który pracował w dużej
    warszawskiej fabryce. Było tam zwyczajem, iż każdy narzędzia miał swoje. Nie
    obrabiarki - rzecz jasna. Kiedy majster rozmawiał z kandydatami do pracy, kazał na
    rozmowę zabierać narzędzia. Oglądał i już sporo o kandydacie wiedział.

    Takie zwyczaje panuja do dnia dzisiejszego. Tyle, ze nie u nas. Przebywajac
    czasowo w USA, szybko musialem się do tego przyzwyczaić. Karpenter (stolarz
    i cieslaw jedenj osobie), który przyjmowal mnie do pracy, o nic nie pytal tylko
    kazal otworzyć mi bagażnik mojego samochodu, w ktorym swój prawie caly zestaw
    narzedzi woziłem. Zobaczyl, ze mam "sozo". W Polsce znane pod nazwa lisi ogon.
    I wyrazil zadowolenie ze miałem pilarke firmy makita. Przyjal mnie bez
    zadania jednego pytania np. o mój dotychczasowy staz. Przepracowalem u niego
    ponad dwa lata. I nie zaluje, bo był to okres nauki, który umozliwil mi potem
    Przejscie na wlasny rozrachunek. Wiedzialem już wtedy, ze przyznanie się, ze
    mam studia w Polsce, byłoby nie tylko niewybaczalnym nietaktem lecz znacząco
    utrudniłoby znalezienie w miare normalej pracy.

    A w ogole to nie wyobrażam sobie by jakis fachowiec przychodzil do pracy bez
    swoich narzedzi. Tuz po powrocie szukałem kogos, kto polupie mi kilka klockow
    do zapalenia w kozie. Przyszlo trzech wyrostkow i bardzo byli zdziweni, ze
    ja nie mam nawet siekiery. Ja tez sie bardzo zdziwiłem, ze oni nie mieli nawet
    pojęcia o tym, ze do porąbania drewna potrzebna jest siekiera, która powinni ze
    pasem swiecic. Powiedzialem, ze jak sobie kupie siekiere to do nich zadzwonię.
    Jak dotychczas nie wybili mi szyb w moim rodzinnym starym domu, w ktorym
    chcialem z tydzień samotnie pomieszkać. Natomiast kupiłem sobie elektryczny
    lupacz do drewna, ktory robi to cicho i znacznie szybciej od nawet
    wykwalifikowanego fachowca w tej dziedzinie.

    Niestety kazdy kto cos tam umie i ma odrobine kultury technicznej, wyjechal
    za granice. Zostaly tu same pararuchy, ktorym strach jest dac do reki
    siekiere w obawie by sobie nia krzywdy nie zrobili. Potem plac takiemu
    odszkodowanie jak sobie palec czy kolano zamiast klocka, rozłupie.

    Pozdr
    Tornad