  • Data: 2019-08-23 16:06:27
    Temat: Re: kasowanie RTG
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F. napisał:

    > Przy czym do konca nie wiadomo ile z tego trwalo "naswietlanie"

    Spodziewam się, że tyle samo co buczenie. Nie widzę powodu, by było
    inaczej.

    > No wlasnie - a kiedys ten rtg dentystyczny byl na klisze, to i on byl
    > mocniejszy niz dzis.

    Ale już jest słabszy i ma odczyt bezpośredni, zdjęcie natychmiast widać
    w komputerze. W międzyczasie mieliśmy jeszcze tzw. "małoobrazkowe
    prześwietlenie płuc", w ramach badań okresowych profilaktyki gruźlicy.
    Tam zamiast dużej kliszy był ekran z luminoforam, a zdjęcie robione
    było przez obiektyw na małym obrazku. Dawka przy małym obrazku była
    *większa* niż przy dużym, ale samo badanie było dużo tańsze, ze względu
    na miniejsze zużycie materiałów fotograficznych. Zdrowiem pacjentów się
    nie przejmowano (byle nie mieli gruźlicy).

    > Zęby chyba ciensze od kosci, walizek itp ... wiec jesli dzisiejszy
    > skaner nie kasuje, to czy dzisiejszy rtg medyczny skasuje ?

    Sądzę, że nie skasuje. Może by i mógł, ale nie uruchomi się po ustawieniu
    zbyt dużych dawek. Poza czasem ekspozycji ustawia się też napięcie,
    co wpływa na "twardość" prominiowania. Inaczej prześwietla sie kości,
    inaczej tkanki miękkie.

    --
    Jarek