eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingkulki2d › Re: kulki2d
  • Data: 2011-12-07 04:13:58
    Temat: Re: kulki2d
    Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2011-12-06 20:47, Artur Muszyński pisze:
    > W dniu 2011-12-06 20:20, M.M. pisze:
    >>>> A jakby wyznaczyc dla kazdej kulki pol-prosta ruchu, potem sprawdzic w
    >>>> ktorych przecieciach prostych kulki sie zdarza i ostatecznie wybrac
    >>>> to zderzenie ktore nastapi najszybciej?
    >>>
    >>> A co bedzie jak zderzenie nastapi dokladnie w tym samym czasie?
    >> Slyszalem od kogos ze to w nastrecza sporo problemow. W sumie to nie
    >> wiem co oznacza "ten sam czas". Jesli uzyjemy w symulacji komputerowej
    >> liczb 64-bitowych to mozemy sie nie doczekac zderzania 3 kulek w tym
    >> samym
    >> czasie. Moze w rzeczywistosci jeszcze nigdy nie doszlo do zdrzenia trzech
    >> obiektow w tym samym czasie? Nie wiem.


    Zderzenia 'trójciałowe' nie wystepują w firowej symulacji,
    bo ma tam idealnie sztywne kule (a nie sprężyste).
    W takim przypadku takie zderzenie jest 'miary zero' i można
    je olać;)


    > Jeśli kulka leci po skosie do narożnika, to zderzy się z dwiema ścianami
    > jednocześnie, niezależnie od precyzji. Jeśli zderzenie będzie z kilkoma
    > obiektami, to chyba wystarczy zsumować cząstkowe wektory z każdego
    > zderzenia. Metodę z półprostą kiedyś zastosowałem w prototypie pinballa,
    > nie było szansy, żeby kulka wyleciała za bandę :-)


    Akurat zderzenie z rogiem idealnie rozkłada się na dwa zderzenia.
    Gorzej np z takim przypadkiem, gdzie jedna bila naraz uderza
    w dwie pod kątem. Wtedy o przebiegu zderzenia może decydować
    właśnie współczynnik sprężystości.


    W zabawowych symulacjach, czy nawet ciut poważniejszych,
    polecałbym olać takie potrójne zderzenie jako 'nieprawdopodobne',
    a ewentualne zdarzenia z tego samego momentu obliczać w kolejności
    w jakiej je mamy w kontenerze.


    Zresztą, dobre napisanie takiego algorytmu (symulacja n sztywnych
    kul w nieważkości) poprzez odhaczanie kolejnych kolizji
    jest dość ciekawym zadaniem. Ile średnio operacji musimy
    zrobić na jedno zderzenie. Oczywiście chcemy zejść daleko poniżej
    O(n^2), a gaz jest dość rzadki (aby nie opłacało się dzielić na regiony,
    a rzeczywiście trzymać trajektorie i listę przyszłych kolizji).

    Mniej niż O(n) na 'zderzenie' się chyba nie da...

    pzdr
    bartekltg







Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: