eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingkulki2d › Re: kulki2d
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!.POSTED!not-for-mail
    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: kulki2d
    Date: Wed, 07 Dec 2011 05:13:58 +0100
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 58
    Message-ID: <jbmp6g$lg2$2@node2.news.atman.pl>
    References: <jblbhp$7i4$1@inews.gazeta.pl> <jblm0b$cbd$1@inews.gazeta.pl>
    <q...@4...com>
    <jblpu5$p1l$1@inews.gazeta.pl> <jblrip$f96$1@mx1.internetia.pl>
    NNTP-Posting-Host: 144-mi3-6.acn.waw.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node2.news.atman.pl 1323231248 22018 85.222.69.144 (7 Dec 2011 04:14:08 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 7 Dec 2011 04:14:08 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:8.0) Gecko/20111105
    Thunderbird/8.0
    In-Reply-To: <jblrip$f96$1@mx1.internetia.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.programming:193960
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2011-12-06 20:47, Artur Muszyński pisze:
    > W dniu 2011-12-06 20:20, M.M. pisze:
    >>>> A jakby wyznaczyc dla kazdej kulki pol-prosta ruchu, potem sprawdzic w
    >>>> ktorych przecieciach prostych kulki sie zdarza i ostatecznie wybrac
    >>>> to zderzenie ktore nastapi najszybciej?
    >>>
    >>> A co bedzie jak zderzenie nastapi dokladnie w tym samym czasie?
    >> Slyszalem od kogos ze to w nastrecza sporo problemow. W sumie to nie
    >> wiem co oznacza "ten sam czas". Jesli uzyjemy w symulacji komputerowej
    >> liczb 64-bitowych to mozemy sie nie doczekac zderzania 3 kulek w tym
    >> samym
    >> czasie. Moze w rzeczywistosci jeszcze nigdy nie doszlo do zdrzenia trzech
    >> obiektow w tym samym czasie? Nie wiem.


    Zderzenia 'trójciałowe' nie wystepują w firowej symulacji,
    bo ma tam idealnie sztywne kule (a nie sprężyste).
    W takim przypadku takie zderzenie jest 'miary zero' i można
    je olać;)


    > Jeśli kulka leci po skosie do narożnika, to zderzy się z dwiema ścianami
    > jednocześnie, niezależnie od precyzji. Jeśli zderzenie będzie z kilkoma
    > obiektami, to chyba wystarczy zsumować cząstkowe wektory z każdego
    > zderzenia. Metodę z półprostą kiedyś zastosowałem w prototypie pinballa,
    > nie było szansy, żeby kulka wyleciała za bandę :-)


    Akurat zderzenie z rogiem idealnie rozkłada się na dwa zderzenia.
    Gorzej np z takim przypadkiem, gdzie jedna bila naraz uderza
    w dwie pod kątem. Wtedy o przebiegu zderzenia może decydować
    właśnie współczynnik sprężystości.


    W zabawowych symulacjach, czy nawet ciut poważniejszych,
    polecałbym olać takie potrójne zderzenie jako 'nieprawdopodobne',
    a ewentualne zdarzenia z tego samego momentu obliczać w kolejności
    w jakiej je mamy w kontenerze.


    Zresztą, dobre napisanie takiego algorytmu (symulacja n sztywnych
    kul w nieważkości) poprzez odhaczanie kolejnych kolizji
    jest dość ciekawym zadaniem. Ile średnio operacji musimy
    zrobić na jedno zderzenie. Oczywiście chcemy zejść daleko poniżej
    O(n^2), a gaz jest dość rzadki (aby nie opłacało się dzielić na regiony,
    a rzeczywiście trzymać trajektorie i listę przyszłych kolizji).

    Mniej niż O(n) na 'zderzenie' się chyba nie da...

    pzdr
    bartekltg







Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: