  • 21. Data: 2010-02-27 03:59:18
    Temat: Re: [lekki OT] Co (i kiedy) się stało z "Młodym Technikiem"?
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik PeJot napisał:

    > Niestety to prawda i trzeba ją zaakceptować. Dotyczy to nie tylko
    > elektroniki ale i całej reszty. Przykładowo, w latach 80 był projekt
    > trenażera rowerowego, opartego na rowerze typu składak. Dziś nikt by
    > tego tak nie robił, tylko poszedł do sklepu i kupił 10 x lepszego
    > gotowca, na normalny rower.

    Jak jeszcze do tego dodasz wszechobecne prawa autorskie, patentowe,
    zakaz krypto reklamy, to będzie pełen obraz problemu. Kiedyś do
    zakupionego sprzętu dodawano schemat. Dziś tego się nie robi. Kiedyś
    radioelektronik publikował sporo opisów. Dziś prawdopodobnie tego nie
    zrobi, bo prawnicy by ich zjedli. Serwisy autoryzowane otrzymują
    materiały i mają umowy, że nikt inny na ich terenie tego nie otrzyma a
    tu nagle buch - opis w czasopiśmie. Nie wiem na jakich zasadach działał
    Serwis Elektroniki.
    Stara dobra Sonda (Kurek, Kamiński) też nie mogłaby być produkowna z
    powodu ukrytej reklamy sponsorów - dostawców materiałów informacyjnych.
    Prosty artykuł o komputerach, o ich rozwoju jest wyjątkowo trudno
    napisać nie podając nazw tych komputerów, ich producentów. Jak podasz
    (producent nie będzie miał nic przeciwko, nawet ulotki przyśle), to inni
    reklamodawcy będą mieli pretensje, że oni płacą a tu darmocha.
    Ewentualnie wydawca, redaktor naczelny zakaże publikacji. Obejrzyj
    jakikolwiek odcinek Sondy, wyobrażając sobie zamzane napisy na obudowach
    urządzeń, wypikaj (piii) nazwy i zastanów co z tego pozostanie.
    Maciek

  • 22. Data: 2010-02-27 04:26:32
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Atlantis napisał:
    > Widzisz, tylko mnie to trochę przeraża. Tworzy się w ten sposób
    > społeczeństwo technicznych ignorantów (ale za to idealnych konsumentów).
    > Po co naprawiać? Kupi się nowe... Awaria w domu? Wezwie się specjalistę.
    > Budować? A jaki w tym sens? Jest promocja w MM. ;)

    Zastanów się dlaczego w każdej instrukcji obsługi jest zapis o
    konieczności kontaktu z serwisem, zakazie otwierania, samodzielnych
    napraw itd. Jeżeli gdziekolwiek będzie artykuł o samodzielnych
    naprawach, to prawnicy sporo na tym zarobią. To jest problem -
    dzisiejsze prawo i idioci, którzy zwalą swoje niepowodzenie na każdego
    tylko nie na siebie.
    Przyjmijmy, że pojawi się opis budowy huśtawki ogrodowej. Takiej
    własnego pomysłu, z tego co masz w domu. Jeden czytelnik to zrobi jak
    należy a inny spartaczy. Dzieciak spada, potłucze się i co będzie?
    Proces z redakcją, bo nie było co chwilę zdania z ostrzeżeniem nie rób
    tego, nie rób tamtego, wyrób musi być użytkowany przez dzieci od lat x,
    w obecności wyszkolonego dorosłego :-)
    Rozumiesz o co mi chodzi?
    Maciek

  • 23. Data: 2010-02-27 10:15:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-02-27 04:59, Maciek pisze:

    > Jak jeszcze do tego dodasz wszechobecne prawa autorskie, patentowe,
    > zakaz krypto reklamy, to będzie pełen obraz problemu. Kiedyś do
    > zakupionego sprzętu dodawano schemat. Dziś tego się nie robi. Kiedyś

    To fakt. Jest to jedna z tych rzeczy, które bardzo mnie drażnią. W
    złotych latach polskiej elektroniki sprzęt robiło się na lata. To znaczy
    nikt nie twierdził, że on będzie w 100% bezawaryjnie działał całymi
    dekadami, jednak producent dokładał starań, by urządzenie można było
    naprawić. Mógł tego dokonać nawet średnio zaawansowany
    elektronik-amator. Pamiętam czasy, kiedy w każdej okolicznej wiosce była
    przynajmniej jedna taka osoba, ciesząca się zresztą dosyć dużym
    szacunkiem. Do tego człowieka się biegło, gdy wysiadł telewizor.
    Dzisiaj trend jest odwrotny - producent dokłada starań, by jak
    najbardziej utrudnić takie działania. Po pierwsze tajemnica - schematu
    już się nie dodaje do każdego egzemplarza, a jego zdobycie nieraz
    graniczy z cudem. Po drugie już nawet sama ingerencja jest utrudniona.
    Jakiś czas temu pewna osoba poprosiła mnie, aby sprawdzić tani
    radiobudzik, który przestał działać (najwyraźniej coś z obwodami
    zasilania). Rozkręciłem go i przeszła mi ochota na szukanie przyczyny -
    spora część płytki (łącznie z kablami) zalana jakąś masą
    termoplastyczną. Cel jasny - uniemożliwienie naprawy, jak sprzęt padnie
    po gwarancji niech klient będzie zmuszony zakupić kolejny egzemplarz.

> [...]
    > zrobi, bo prawnicy by ich zjedli. Serwisy autoryzowane otrzymują
    > materiały i mają umowy, że nikt inny na ich terenie tego nie otrzyma a

    Właśnie to też mnie zastanawia. Gdy w latach osiemdziesiątych korporacje
    dostrzegły w oprogramowaniu żyłę złota zaczęło się zamykanie źródeł.
    Wtedy środowisko bardziej zaawansowanych użytkowników podniosło wielkie
    larum, czego symbolem może być inicjatywa Stallmana w odpowiedzi na
    działania AT&T w stosunku do Uniksa. Inicjatywa rzecz jasna słuszna. Po
    latach doszło do tego, że oprogramowanie o otwartym kodzie zadomowiło
    się na rynku, jego wartość (marketingową) dostrzegają nawet wielkie
    korporacje, które dały się przekonać, że nie zawsze trzeba wszystko
    obkładać tajemnicami.

    Jakimś cudem nie udało się tego samego zrobić w dziedzinie sprzętu.
    Jakoś nie słychać o wielkich inicjatywach spod znaku "Open Hardware"...

  • 24. Data: 2010-02-27 10:23:40
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Feb 2010 11:15:43 +0100, Atlantis wrote:

    >To fakt. Jest to jedna z tych rzeczy, które bardzo mnie drażnią. W
    >złotych latach polskiej elektroniki sprzęt robiło się na lata. To znaczy

    Ale ta elektronika padla :-) [tzn przemysl elektroniczny]

> [...]
    >dekadami, jednak producent dokładał starań, by urządzenie można było
    >naprawić. Mógł tego dokonać nawet średnio zaawansowany

    Ale czasy i sprzet sie skomplikowaly, roboczogodzina podrozala,
    i naprawianie taniego sprzetu sie skonczylo.
    I nie tylko producentow w tym wina.

> [...]
    >najbardziej utrudnić takie działania. Po pierwsze tajemnica - schematu
    >już się nie dodaje do każdego egzemplarza, a jego zdobycie nieraz

    Nawet jakby byl, to by niewiele pomoglo.

> [...]
    >termoplastyczną. Cel jasny - uniemożliwienie naprawy, jak sprzęt padnie
    >po gwarancji niech klient będzie zmuszony zakupić kolejny egzemplarz.

    Albo oszczednosc - pod tym goly krzem i byle jaki montaz, zalane zeby
    wytrzymalo 10 lat w kuchni.

    >Właśnie to też mnie zastanawia. Gdy w latach osiemdziesiątych korporacje
    >dostrzegły w oprogramowaniu żyłę złota zaczęło się zamykanie źródeł.

    Ejze, wczesniej tez z tymi zrodlami nie bylo tak swietnie.

    >Jakimś cudem nie udało się tego samego zrobić w dziedzinie sprzętu.
    >Jakoś nie słychać o wielkich inicjatywach spod znaku "Open Hardware"...

    Open Hardware w ASIC ? dziwne zestawienie jakies :-)

    J.

  • 25. Data: 2010-02-27 13:06:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

> [...]
    > okolicznej wiosce była przynajmniej jedna taka osoba, ciesząca
    > się zresztą dosyć dużym szacunkiem. Do tego człowieka się biegło,

    Oddajmy sprawiedliwość -- kiedyś telewizor psuł sie co i rusz (bo
    takie były uwarunkowania technologiczne), a kosztował majątek (bo
    przewodniczący Mao i jego ziomkowie zajęci byli robieniem rewolucji).
    Telewizor (w domu elektronika zwykle była jeszcze w radiu i na tym
    się kończyło) w latach sześćdziesiątych czy siedemdziesiątych mógł
    kosztować półroczną pensję i psuł się też co pół roku. Nikogo to
    nie dziwuło. Nawet zakładało się, że każdy egzemplarz w okresie
    gwarancji średnio raz trafi do naprawy. Każdy miał w notesie zapisany
    telefon do magika od telewizorów, a ci mieli z czego żyć.

> [...]
    > najbardziej utrudnić takie działania. Po pierwsze tajemnica - schematu
    > już się nie dodaje do każdego egzemplarza, a jego zdobycie nieraz

    W magnetofonie skonstruowanym przez Stefana Kudelskiego miałem
    w środku obudowy schemat i fabrycznie dołączony komplet części
    zamiennych -- tranzystorów, oporników i kondensatorów. Do tego
    sondę pomiarową -- wskaźnik wysterowania po przestawieniu
    przełącznika zamieniał się w woltomierz, można było porównywać
    napięcia ze schematem i szukać usterki. Ale nigdy mi się to nie
    przydało.

    Dzisiejsza elektronika wcale nie psuje się tak często. A jeśli już,
    to nie są to awarie kluczowych elementów, tak jak kiedyś, a raczej
    pierdoły w rodzaju złych lutów. Takie mam przynajmniej wrażenie,
    bo z naprawami raczej doświadczeń nie mam. Ale psuje się, i to jest
    denerwujące -- bo różne rohsy, bo presja na niskie ceny, bo coraz
    większa złożoność itd. Mam wrażenie, że "złote lata elektroniki"
    (nie tylko polskiej) minęły, ale całkiem niedawno. Były wtedy, gdy
    technologia się udoskonaliła, ale jeszcze nie zaczęli rządzić księgowi.

    -- Jarek

    PS
    Ciekawe kiedy doczekamy się pojedynczej kości np. z kompletnym
    komputerem PC. Takiej, co ma w środku wszystko, łącznie z pamięcią
    jedną i drugą, a klikanaście czy kilkadziesiąt wyprowadzeń pozwala
    na podłączenie wyświetlacza, klawiatury itp.

  • 26. Data: 2010-02-27 16:25:34
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    > Atlantis napisał:

    [ciach]

> [...]
    > jedną i drugą, a klikanaście czy kilkadziesiąt wyprowadzeń pozwala
    > na podłączenie wyświetlacza, klawiatury itp.

    O takiej jednej kości to mi się zamarzyło jak w 1982 roku
    otwarłem ZX81. I do dzisiaj tak mi się marzy. Jeszcze
    bym chciał żeby cała komunikacja ze światem zewnętrznym
    była szeregowa...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 27. Data: 2010-02-27 17:29:52
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    In news:slrnhoi65v.1jk.jaros@falcon.lasek.waw.pl,
    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> nabazgrał:
    (ciap)
> [...]
    > przełącznika zamieniał się w woltomierz, można było porównywać
    > napięcia ze schematem i szukać usterki. Ale nigdy mi się to nie

    "Typowy" użytkownik tegoż magnetofonu nie mógł się z nim pokazać w żadnym
    serwisie bo był ... (kim?).

    (ciap)

    --
    Włodek

  • 28. Data: 2010-02-27 17:44:30
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > nie było co chwilę zdania z ostrzeżeniem nie rób tego, nie rób tamtego,
    > wyrób musi być użytkowany przez dzieci od lat x, w obecności wyszkolonego

    Tia, "Uwaga, kubek z kawą może być gorący".

    Świat powariował :(

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 29. Data: 2010-02-27 17:55:58
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

    > Ale ta elektronika padla :-) [tzn przemysl elektroniczny]

    > Ale czasy i sprzet sie skomplikowaly, roboczogodzina podrozala,
    > i naprawianie taniego sprzetu sie skonczylo.

    Można by polemizować ;)
    Przykładowo radioodbiornik. Porównaj głowicę z lat 70 - 80 i głowicę
    współczesną. Spróbuj zestroić taką głowicę.

    Albo końcówka. Nieraz trzeba było kawałek układu przeliczyć, bo padł
    tranzystorek a takich już nie było i trzeba podebrać inny.
    A teraz jakiś scalaczek i tyle. Podmieniasz i działa.

    > I nie tylko producentow w tym wina.

    > Nawet jakby byl, to by niewiele pomoglo.

    Jeszcze kilkanaście lat temu drukarki kompyterowe miewały podręcznik z
    opisem ESC/P2 czy innego języka.

    Dzisiaj karteluszek z opisem jak wyjąć z pudełka i gdzie się wtyka prąd.
    Oraz 200 stron z serwisami z całego świata :(

    > Albo oszczednosc - pod tym goly krzem i byle jaki montaz, zalane zeby
    > wytrzymalo 10 lat w kuchni.

    O ile wiem, układy do pracy w trudnych warunkach zalewało się raczej żywicą,
    niż "termoglutą".

    (...)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 30. Data: 2010-02-27 18:05:47
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Feb 2010 18:55:58 +0100, Adam wrote:

    >Można by polemizować ;)
    >Przykładowo radioodbiornik. Porównaj głowicę z lat 70 - 80 i głowicę
    >współczesną. Spróbuj zestroić taką głowicę.

    No o tym mowie. Coraz trudniej,

    >Albo końcówka. Nieraz trzeba było kawałek układu przeliczyć, bo padł
    >tranzystorek a takich już nie było i trzeba podebrać inny.
    >A teraz jakiś scalaczek i tyle. Podmieniasz i działa.

    Tylko ze scalaczkow jest wiecej typow niz kiedys tranzystorow.
    I kupic odpowiedni, i zeby jeszcze tanio bylo ..

> [...]
    >Dzisiaj karteluszek z opisem jak wyjąć z pudełka i gdzie się wtyka prąd.
    >Oraz 200 stron z serwisami z całego świata :(

    Ale tez ten opis bywa bardziej skomplikowany, a 99.9% klientow i tak
    nie napisze drivera pod windows :-)

    >O ile wiem, układy do pracy w trudnych warunkach zalewało się raczej żywicą,
    >niż "termoglutą".

    Ale jaki tego cel to bym nie byl pewny - raczej nie taki zeby naprawy
    utrudnic. Moze im sie te bezmiedziowe kabelki urywaly ?

    J.