  • 1. Data: 2023-12-02 04:08:08
    Temat: Re: no to mam problem...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    A nie dodałem. Toto ma robić za rezystor regulowany (coby mieć te
    wypadkowe 0-200R ) a nie potencjometr z suwakiem.

  • 2. Data: 2023-12-02 09:25:10
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 2 grudnia 2023 o 04:08:17 UTC+1 sundayman napisał(a):
    > A nie dodałem. Toto ma robić za rezystor regulowany (coby mieć te
    > wypadkowe 0-200R ) a nie potencjometr z suwakiem.

    Równolegle 8?
    Ciekawe czy jak na I2C byłoby 8 z tym samym
    adresem to by można było jedną komendą
    wszystkie ustawiać - oczywiscie na identyczną wartość.

  • 3. Data: 2023-12-02 11:55:44
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Równolegle 8?
    > Ciekawe czy jak na I2C byłoby 8 z tym samym
    > adresem to by można było jedną komendą
    > wszystkie ustawiać - oczywiscie na identyczną wartość.

    Pewnie tak, ale trochę to mało eleganckie no i nie wiadomo czy by jakieś
    wyścigi nie nastąpiły. A jak by nastąpiły no to duda blada...

    Może powiem do czego to - otóż mam zasilacz do LED, który muszę
    przerobić na ściemnialny. No i tam jest układ, który rezystorem 1-200R
    daje możliwość regulacji w sensownym zakresie. Nie pytajcie dlaczego
    taka kombinacja.
    Żona kazała.

    Posiedziałem nad tym i mam 3 opcje.

    1. Użyć MOSFETA jako VCR. Robiłem symulacje, da się toto zrobić chociaż
    charakterystyka jest koszmarna, trzeba by dopasować się z napięciem
    sterującym no i potem dobrać w sofcie poziomy, żeby było OK.
    Ale biorąc pod uwagę, że tam z 10 poziomów jasności wystarczy i nie musi
    być dokładnie to by przeszło pewnie.

    2. Drabinka rezystorowa R-2R. Bity zwierane do GND mosfetami.
    Symulowałem ale toto nie jest liniowe jak traktować jako rezystor
    tylko jakieś wykładnicze chyba. Tak że nie bardzo.

    3. Zrobić po prostu 10 rezystorów dopinanych mosfetami, dobranych
    wartościami odpowiednio i chuj.

    I skłaniam się do ostatniej opcji, bo to będzie najprostsze.
    Chociaż trochę mi wstyd się tak poddać. Ale nie chcę też się z tym
    męczyć bo czas to piniondz.

    No chyba, że ktoś będzie miał lepszy pomysł i uratuje godność
    elektronika, który się prądom nie kłaniał :)

  • 4. Data: 2023-12-02 12:34:28
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 02.12.2023 o 11:55, sundayman pisze:

> [...]
    jakby na chwilkę całość odpinać mosfetem od GND to można by po kolei
    wszystkie ustawić, i dopiero potem dopiąć.
    To by były milisekundy więc nie kłopot.

    Aaaale - przypomniało mi się ; jak dziś mierzyłem, to było chyba 38mA
    dla 1 ohma. Albo się pomyliłem wcześniej z pamięci albo toto niestabilne
    jest.

    Tak czy owak, trzeba przyjąć z 50mA żeby był spokój.
    No to trochę dużo by wyszło tych układów :)

  • 5. Data: 2023-12-02 12:42:06
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2.12.2023 o 12:34, sundayman pisze:

> [...]
    > jest.
    >
    > Tak czy owak, trzeba przyjąć z 50mA żeby był spokój.
    > No to trochę dużo by wyszło tych układów :)
    Dać wzm operacyjny jako wtórnik na wyjściu z tego potencjometra.
    Oczywiście odpowiedni z odpowiednik prądem, najlepiej R2R, np MCP6051,
    5,5V max zasilania i 30mA max prądu.

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2023-12-02 12:58:49
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 02.12.2023 o 12:42, Janusz pisze:

    > Dać wzm operacyjny jako wtórnik na wyjściu z tego potencjometra.
    > Oczywiście odpowiedni z odpowiednik prądem, najlepiej R2R, np MCP6051,
    > 5,5V max zasilania i 30mA max prądu.

    Nie chce mi się liczyć, bo w datasheecie nie jest to podane
    bezpośrednio. Można jednak oszacować, że przy 30mA napięcie na wyjściu
    będzie z grubsza 300mV. A to może być położyć sprawę.

    Paweł

  • 7. Data: 2023-12-02 17:19:21
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2.12.2023 o 12:58, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Nie chce mi się liczyć, bo w datasheecie nie jest to podane
    > bezpośrednio. Można jednak oszacować, że przy 30mA napięcie na wyjściu
    > będzie z grubsza 300mV. A to może być położyć sprawę.
    No to można dać inny z symetrycznym zasilaniem, albo z lekko
    przesuniętym minusem za pomocą diody, wybór wzm oper jest ogromny.

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2023-12-02 17:50:02
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 02.12.2023 o 17:19, Janusz pisze:

    > No to można dać inny z symetrycznym zasilaniem, albo z lekko
    > przesuniętym minusem za pomocą diody, wybór wzm oper jest ogromny.

    Nie zmienia to faktu że żaden R2R nie da zerowego napięcia przy 50mA. A
    ujemnego zasilania tam raczej nie ma, więc z symetrycznym zasilaniem
    będzie kłopot.
    Nie wiem, jak zbudowany jest ten zasilacz, może PWM z małego Atmelka?
    Ewentualnie z uśrednianiem.

    Paweł