  • 1. Data: 2023-12-02 04:05:59
    Temat: no to mam problem...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Poczebuję potencjometr cyfrowy ( wartość 0-200R, ale mogę zbocznikować
    rezystorem więc w sumie prawie każda wartość będzie OK ), który muszę
    wpiąć pomiędzy GND a napięci 0.6V.
    Taki na 8 bitów najlepiej.Coby miał SPI albo I2C.

    No i gitara : Na przykład taki MCP4161-502E pasi jak ta lala.
    ALE - maksymalnie może przyjąc 2.5mA I w zasadzie jak widzę, to
    wszystkie podobnie.

    A ja tam mam 20mA.
    Kurła. Co zrobić ?

    Podpowiedzi a'la "wyjebać to przez okno" nie chcę, sam już na to wpadłem
    i rozważam.

  • 2. Data: 2023-12-02 19:34:40
    Temat: Re: no to mam problem...
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 02.12.2023 o 04:05, sundayman pisze:
> [...]
    >
    > A ja tam mam 20mA.
    > Kurła. Co zrobić ?
    >
    > Podpowiedzi a'la "wyjebać to przez okno" nie chcę, sam już na to wpadłem
    A jak dasz mosfeta z 1R i PWMa?
    8bit PWM i kondensator ewentualnie przed rezystorem żeby mniej migało?
    --
    pzdr, j.r.

  • 3. Data: 2023-12-04 01:32:40
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A jak dasz mosfeta z 1R i PWMa?

    Układ, którym sterujemy to DP9502B.
    Tutaj ktoś coś z nim dłubał też :
    https://www.instructables.com/Dp9502b-Led-Driver-Hac
    king-and-Current-Reduction-f/

    No w każdym razie, rezystor o który mowa siedzi między pine 7(CS) a GND
    i ustawia prąd dla ledów. Normalnie tam jest 1R co daje gw. wzoru 300mA.
    Eksperymentalnie sprawdziłem, że zwiększanie go do 200R ładnie reguluje
    jasność. Odłączenie - wyłącza całkiem. Niby logiczne.

    ALE - przez ten rezystor nie płynie cały prąd z LED do GND, bo tam jest
    na tym 1R maksymalnie te wspomniane 35mA czy coś w okolicy.

    Trzeba by sprawdzić, że PWM by dało pożądany efekt. Ale może to jest i
    pomysł. Musiałbym podłączyć i zobaczyć czy będzie OK.

    Wcześniej myślałem o PWM zanim się dobrałem do tego DP9502B.
    Miałem zamiar zrobić całość od początku z PWM właśnie. A potem się
    okazało, że tym rezystorem się da no i porzuciłem pomysł.

    No dobra, jutro sprawdzę może.

  • 4. Data: 2023-12-04 04:00:32
    Od: Ceat <c...@a...net>

    W dniu 04.12.2023 o 01:32, sundayman pisze:

> [...]
    > Miałem zamiar zrobić całość od początku z PWM właśnie. A potem się
    > okazało, że tym rezystorem się da no i porzuciłem pomysł.

    To prawie zwykła przetwornica step-down, tylko z kontrolą prądu a nie
    napięcia. Napięcie na pinie 7 porównywane jest z 0.6V, zatem prąd w Rcs
    1R osiąga 600mA w szczycie. Średnio wychodzi pewnie te 35mA ciągnięte z
    zasilania, przetwarzane na 300mA w LEDach.

    Dla regulacji najprościej jest rezystor Rcs zamiast do masy podłączyć do
    źródła napięcia stałego regulowanego w zakresie 0-0.6V, o obciążalności
    w szczycie 600mA. Zapewni Ci to efektywną regulację od maksymalnego
    prądu ustalonego przez Rcs (przy 0V) do zera (przy 0.6V).

    Jeśli zastosujesz PWM pamiętaj o dobrej filtracji żeby nie interferować
    z częstotliwością przełączania DP9502 (ton_max+toff_max=0.32ms, czyli
    3kHz minimum).

  • 5. Data: 2023-12-04 13:28:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 4 Dec 2023 01:32:40 +0100, sundayman wrote:
> [...]
    >
    > ALE - przez ten rezystor nie płynie cały prąd z LED do GND, bo tam jest
    > na tym 1R maksymalnie te wspomniane 35mA czy coś w okolicy.

    Moze tylko wrazenie?

    Znajdziesz lepszy pdf?
    https://v1.cecdn.yun300.cn/100001_2101295378/DP950XB
    _REV2.0_2019-08-16_CN.pdf

    Bo z tego co widzę, to raczej cały przepływa, chyba ze jest gdzies
    inne miejsce sterowania.
    Ale to prąd maksymalny, średni będzie znacznie mniejszy.

    Dobrze, ze odłaczenie rezystora nie zabiło układu.

    > Trzeba by sprawdzić, że PWM by dało pożądany efekt. Ale może to jest i
    > pomysł. Musiałbym podłączyć i zobaczyć czy będzie OK.

    Watpliwe, bo bedzie interrefowac z czestotliwoscią pracy.
    Chyba, zeby tak na kilkuset Hz blokować całą przetwornicę, ale to
    raczej przez ROVP.

    potencjometry cyfrowe raczej odpadają, bo one mają duzy opór na
    suwaku, dobrze pracują tylko jako potencjometry.

    Najpewniejsze bedzie przełączanie rezystorów przekażnikami.

    Mozesz sie pobawic z jakims mosfetem, regulując napieciem jego opór
    ... ale to raczej niestabilne będzie.

    Mozesz zapodać dodatkowy prąd na ten rezystor, zeby się dodawał
    z prądem LED. Ale to tak głupio marnowac sporą moc ... i trzeba by
    chyba rezystor wymienic na mocniejszy.

    No i chyba by sie dało jakims układem czasowym wyzwolic to
    zabezpieczenie wczesniej, ale trzeba by to zsynchronizowac z otwarciem
    tranzystora ... ewentulnie moze sie przez ROVP uda ..

    Na pewno jeden rezystor wlutowałbym na stałe, żeby zawsze był i
    sterował.

    Ciekawe co znaczy
    Leading Edge Blanking (LEB)

    Nadaje sie do sciemniania? Zwykłym triakiem ?

    J.

  • 6. Data: 2023-12-05 16:41:49
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-12-04 o 13:28, J.F pisze:
    > Mozesz zapodać dodatkowy prąd na ten rezystor, zeby się dodawał
    > z prądem LED. Ale to tak głupio marnowac sporą moc ... i trzeba by
    > chyba rezystor wymienic na mocniejszy.

    Ja bym nie dodawał prądu tylko zabierał - czyli równolegle do tego
    opornika sterowane źródło prądowe od tego punktu do GND.
    NPN może sensownie pracować przy Uce=0.2V. Jak na rezystorze w emiterze
    odłoży się max 0.3V to razem jeszcze w tym 0.6 da się zmieścić.
    Bazę sterować mu np. PWM tak odfiltrowanym, że praktycznie jest tam DC.
    Z MOSami to chyba gorzej uzyskać powtarzalność sterowania ze sztuki na
    sztukę bo rozrzut napięcia sterującego znacznie większy niż przy NPN,
    ale to chyba ma być jedna sztuka więc pewnie da się dobrać.
    P.G.

  • 7. Data: 2023-12-06 13:32:40
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Eksperymentalnie sprawdziłem, że zwiększanie go do 200R ładnie reguluje
    > jasność. Odłączenie - wyłącza całkiem. Niby logiczne.

    A jakbyś dał tam po prostu mosfeta N, zamiast tego rezystora, i sterował
    nim napięciowo z dzielnika, którego jednym rezystorem będzie potencjometr
    scalony? Mosfet w układzie wspólnego źródła.

    --
    Mówi zięć do teściowej:
    - Gdzie mama jedzie?

  • 8. Data: 2023-12-06 21:40:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Dec 2023 12:32:40 -0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:

    > A jakbyś dał tam po prostu mosfeta N, zamiast tego rezystora, i sterował
    > nim napięciowo z dzielnika, którego jednym rezystorem będzie potencjometr
    > scalony? Mosfet w układzie wspólnego źródła.

    IMO - bedzie wymagało dobierania i bedzie niestabilne temperaturowo,
    ale może się nada ...

    J.