    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Tue, 8 Mar 2016 23:53:30 +0100
    From: "G.S." <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: okazanie dokumentu bez dawania Policjantowi do ręki
    <a...@n...neostrada.pl>
    <n9la34$juc$1@node1.news.atman.pl>

    Cóż... łopatka czy cóś... ale jako że wątek w tym temacie
    oglądałem na .prawo, naszło mnie na rzucenie okiem do PoRD.
    I wyszło mi dość prosto:

    On Fri, 12 Feb 2016, Czesław Wiśniak wrote:

    [...]

    > Nie widzę w Art.135.1. że trzeba mu w tym celu przekazać PJ do ręki.

    Piszesz o PoRD?
    No to rzekłbym: "otóż to".
    Mamy odrębne regulacje stanowiące przyczynę dyskusji, podkreślenia
    oczywiście moje:
    +++
    Art. 129.
    [...]
    2. Policjant, w związku z wykonywaniem czynności określonych
    w ust. 1, jest uprawniony do:
    1) legitymowania uczestnika ruchu i wydawania mu wiążących poleceń
    co do sposobu korzystania z drogi lub używania pojazdu;
    2) sprawdzania
    ^^^^^^^^^^^
    dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem i jego
    używaniem, zezwolenia [...] a także dokumentu [...OC...]
    2a) żądania
    okazania
    ^^^^^^^^
    dokumentu potwierdzającego prawo do używania pojazdu, o którym
    mowa w art. 71 ust. 5, jeżeli pojazd ten nie jest zarejestrowany
    na nazwisko osoby nim kierującej;
    2b) sprawdzania
    ^^^^^^^^^^^
    zezwolenia, o którym mowa w art. 64 ust. 1 pkt 1 [...]
    [...]

    O ile wiem, z ratio legis wywodzi się fakt, że skoro raz użyto
    "żądania okazania", a drugi "sprawdzenia", to są to *inne*
    czynności (o legitymowaniu nie wspominając :P).
    Znaczy moja ulubiona kategoria "zasady prawne" ;>

    Wydaje się oczywiste, że (również słownikowe) znaczenie "sprawdzenia"
    różni się od "okazania" właśnie tym, że uprawniony może SPRAWDZAĆ
    różne cechy dokumentu, w tym fizykochemiczne, czego w trybie
    "okazania" (w formie złośliwej - przez szybę) zrobić się nie da.

    Wniosek taki, że korzystanie z "wzorca okazania" (legitymacji
    policyjnej) jest dobre do *okazywania* np. kwitu od szwagra, że
    pozwolił Janowi Kowalskiemu na używanie pojazdu, być może
    średnio pasuje do przypadku "legitymowania" z okazaniem(?)
    dowodu osobistego lub paszportu, ale nijak ma się do
    SPRAWDZANIA prawa jazdy, kwitów OC, badania technicznego i co
    tam jeszcze policjant jest uprawniony "sprawdzać".

    Przepisy art.135 są "sankcyjne", tak jak KK, KW czy KPA
    określają "skutki prawne", lecz nie zawierają opisu postępowania;
    odpowiednikiem KPC, KPA czy KPwSoW jest w PoRD rzeczony art.129 :D

    [...nie do mnie...]
    > Właśnie tym co napisałeś proponujesz, żeby policjant przekraczał swoje
    > uprawnienia.
    > "Ty mi nie chcesz dać do ręki PJ, ale i tak mi oddasz bo uważam, że jest
    > przerobione" - chociaż widzę, że nie jest, albo i tak nie jestem w stanie tego
    > sprawdzić, albo się nie znam.

    Biorąc pod uwagę, że są różne "stopnie podrobienia", owszem, np. wydruk
    podpisu lub pieczątki jest odróżnialny organoleptycznie od "oryginału",
    pod warunkiem możliwości dokładnego przyjrzenia się.
    Nieznanie się nie wyklucza możliwości dobrowolnego przyznania się
    sprawcy pod wpływem strachu ;)

    pzdr, Gotfryd