  • Data: 2019-09-18 21:44:08
    Temat: Re: przypomniało mi się...
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F. napisał:

    > W Pcimiu byc moze - we Wroclawiu byly takie wielkie maszyny, gdzie
    > kasjerka wybierala stacje i drukowala bilet

    Do Pcimia kolej żelazna nie dochodzi. Najbliższa czynna kasa biletowa
    chyba w Rabce.

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Bilet_Edmondsona

    "Ponieważ wielu kontrolerów było analfabetami, Edmondson
    wprowadził drukowanie różnych wzorów na kartonikach."

    Tak się zastanawiam nad zjawiskiem analfabetyzmu -- czy łatwiej nauczyć
    się czytać, raz a dobrze, czy może lepiej zapmiętywać znacznie różnych
    dziwnych wzorków?

    Tu mi się przypomniało doświadczenie z kolei japońskich. Linia zbudowana
    okazjonalnie, na jakieś targi czy cóś. Gospodarze słusznie sobie założyli,
    że podróżować tam będzie wielu analfabetów -- znaczy się takich, co to po
    ichniemu czytać nie umiom. A tu się w wagonie plan trasy wyświetla na
    ekraniku i przy nazwach aktualnego postoju coś się rozświetla. Można by
    było wpść na pomysł, że dla niepiśmiennego przybysza z Europy jakąś pomocą
    będzie na przyklad ponumerowanie stacji. Łatwiej zapamiętać, łatwiej przez
    telefon opowiedzieć gdzie wysiąść na spotkanie. A tu nie. Zwyciężyła inna
    koncepcja. Koło nazw stacji umieszcono symbole: kółeczko, tójkąt, krzyżyk,
    gwiazka, sześć punków, falka... Widać jeśli ktoś wyrósł w kulturze
    hieroglifów, to daleko od języka obrazów nie odejdzie.

    Jarek

    --
    Pełne pociągi dni odejdą jeden za drugim
    grube brzuchy okrętów zabiorą stare długi