    From: Kaczin <j...@p...interia.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: silikon vs silikon vs silikon
    Date: Tue, 28 Jun 2016 23:22:32 +0200

    W dniu 28.06.2016 o 22:50, Jakub Rakus pisze:
    > Taki offtopic ale tu dużo mądrych ludzi i znających się na chemii.
    > Zastanowiła mnie ostatnio duża ilość różnych przedmiotów mających w
    > nazwie "silikonowy". No i mamy na przykład takie gumiate foremki do
    > pieczenia w piekarniku i łopatki do mieszania na patelni - silikonowe.
    > Jest zwykły uszczelniacz sanitarny - silikonowy. Są przewody w izolacji
    > silikonowej. Smar silikonowy. Pasta termoprzewodząca silikonowa. Są
    > implanty do cycków - silikonowe. No i jeszcze na koniec żwirek dla kota
    > - też silikonowy.
> [...]

    Technicznie rzecz biorąc wszystkie wymienione przez ciebie przedmioty
    mogą być silikonowe.
    Osobną rzeczą jest ten żwirek - to jest żel krzemionkowy, ale spełnia
    definicję silikonu, choć obecnie silikony kojarzymy głównie ze związkami
    zawierającymi, oprócz wiązania krzem-tlen, również węgiel.
    W żwirku występują jedynie wiązania krzem-tlen, nie ma tam węgla, ale
    wciąż jest to polimer.
    A że takie różne formy? Związki węgla i fluoru mogą mieć postać gazów
    (freony), oleistych cieczy (fluosol-sztuczna krew) i ciał stałych (np.
    teflon).
    W uproszczeniu, wszystko jest kwestią wielkości cząsteczki.

    --
    Kaczin