  • 1. Data: 2016-06-28 22:50:01
    Temat: silikon vs silikon vs silikon
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    Taki offtopic ale tu dużo mądrych ludzi i znających się na chemii.
    Zastanowiła mnie ostatnio duża ilość różnych przedmiotów mających w
    nazwie "silikonowy". No i mamy na przykład takie gumiate foremki do
    pieczenia w piekarniku i łopatki do mieszania na patelni - silikonowe.
    Jest zwykły uszczelniacz sanitarny - silikonowy. Są przewody w izolacji
    silikonowej. Smar silikonowy. Pasta termoprzewodząca silikonowa. Są
    implanty do cycków - silikonowe. No i jeszcze na koniec żwirek dla kota
    - też silikonowy.
    Pytanie któremu z tych produktów najbliżej do "silikonu" czyli polimerów
    z grupą Si-O? Czy związki z tej grupy mogą mieć aż tak odmienny wygląd?
    Taki smar na przykład jest lepką mazią, a koci żwirek to prawie
    przezroczyste kamyczki, twarde i kruche.

    Jakub Rakus

  • 2. Data: 2016-06-28 23:22:32
    Temat: Re: silikon vs silikon vs silikon
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 28.06.2016 o 22:50, Jakub Rakus pisze:
> [...]
    > Taki smar na przykład jest lepką mazią, a koci żwirek to prawie
    > przezroczyste kamyczki, twarde i kruche.

    Technicznie rzecz biorąc wszystkie wymienione przez ciebie przedmioty
    mogą być silikonowe.
    Osobną rzeczą jest ten żwirek - to jest żel krzemionkowy, ale spełnia
    definicję silikonu, choć obecnie silikony kojarzymy głównie ze związkami
    zawierającymi, oprócz wiązania krzem-tlen, również węgiel.
    W żwirku występują jedynie wiązania krzem-tlen, nie ma tam węgla, ale
    wciąż jest to polimer.
    A że takie różne formy? Związki węgla i fluoru mogą mieć postać gazów
    (freony), oleistych cieczy (fluosol-sztuczna krew) i ciał stałych (np.
    teflon).
    W uproszczeniu, wszystko jest kwestią wielkości cząsteczki.

    --
    Kaczin

  • 3. Data: 2016-06-28 23:24:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

    > No i mamy na przykład takie gumiate foremki do pieczenia w piekarniku

    Tak, widziałem je w Bidronce. Do baby. Ale to akurat nie nowość, żeby
    baby były silikonowe.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2016-06-29 00:00:54
    Od: b...@g...com

    użytkownik Jakub Rakus napisał:
    > Taki offtopic

    Pewnie tak jak z żywicami, mogą być miękkie, twarde,
    elastyczne, twardość Sh 20-60 kruche, odporne na to, na siamto.
    Wtrącenie w łańcuch dodatkowego pierwiastka/grupy powoduje odporność
    na czynnik xxx, długość łańcucha wpływa na właściwości.
    Jak popatrzysz sobie np. na odporność tworzyw sztucznych
    to widać tam np. jest odporne na toluen, ale na aceton już nie.

    Wspólne mają jedno, grupę Si-O, to polimery, więc właściwości
    mogą być modyfikowane. Aby było trudniej, są jeszcze kauczuki:)

  • 5. Data: 2016-06-29 00:31:11
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-06-28 o 22:50, Jakub Rakus pisze:
    > żwirek dla kota - też silikonowy

    Nie. Silikażel to nie jest polimer, lecz zwyczajna struktura
    krystaliczna. Zwana też silikatem.
    Ale to prawda, że silikony mogą być płynne, półpłynne, ciastowate, alibo
    bardzo twarde. Do wyboru, do koloru.

  • 6. Data: 2016-06-29 09:08:27
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    Użytkownik <b...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]

    Jak popatrzysz sobie np. na odporność tworzyw sztucznych
    to widać tam np. jest odporne na toluen, ale na aceton już nie.

    ano;)
    moja pani swego czasu wstawila do pieczenia jakies pierdolki w silikonowych
    foremkach- tylko foremki byly do lodu a nie pieczenia...
    troche zmienily forme;)

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 7. Data: 2016-06-29 09:19:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jakub,

    Tuesday, June 28, 2016, 10:50:01 PM, you wrote:

> [...]
    > Taki smar na przykład jest lepką mazią, a koci żwirek to prawie
    > przezroczyste kamyczki, twarde i kruche.

    Skąd pomysł, że ,,silikon" to od razu polimer? Po prostu zawierają krzem.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2016-06-29 10:54:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello Jakub,

    >Skąd pomysł, że ,,silikon" to od razu polimer? Po prostu zawierają
    >krzem.

    Krzem jako taki malo ciekawy jest (z wyjatkiem elektronikow:-), a to
    co jest ciekawe, to juz polimery z krzemem w skladzie.
    No moze z wyjatkiem tych olejow silikonowych.
    Koci zwirek to pewnie krzemionka - SiO2 w rozwinietej postaci, glowy
    nie dam czy nie polimer zreszta.

    Pozostale w/w to jak najbardziej polimery.

    Nawiasem mowiac - monokrysztal krzemu - polimer czy nie ? :-)

    J.