  • Data: 2017-09-10 18:30:39
    Temat: Re: synteza FM
    Od: "HF5BS" <h...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:lbnm4uem6by8.rb6ju1d20p5l.dlg@40tude.net...
    > Probki wyjsciowe tez chce generowac co 20us.
    > Ale teraz przychodzi transpozycja. Trzy poltony, okolo 15% szybciej,
    > potrzebuje probki pochodzace ze zrodlowego sygnalu np co 23us.
    > Czyli z jego 23, 46, 69, 92 us itd.
    > A w pamieci mam z 20, 40, 60, 80, 100 itp.

    No, raczej nie inaczej...

    > Musze wyliczyc wlasciwy czas i zinterpolowac wartosc probki w
    > potrzebnym momencie. A liniowa interpolacja niekoniecznie wystarczy.

    W Komodynce pewnie stykło, to i tak brzęczało, więc niewielka to różnica,
    jeśli brzęczenie zmieniało się w nieco większe brzęczenie.

    > Interpolacja wymaga zreszta mnozenia, a pamietasz jak male procki
    > sobie z mnozeniem radzily.

    Nie będę się wyrażał, więc powiem, że średnio. Ale 1 MHz przeliczyło.

    > A teraz odwrotnie - dysk mi wariuje, a ja nic nie slysze :-)

    I mnie nieco głupio, nie słyszeć, jak się dysk ma. To tak, jak kierowca nie
    słyszy silnika, który może jest zdrowy, a może właśnie się zaciera i jak
    zaraz nie stanie, to strzeli kijami... A wtedy remont nie np,. 1000, a 5000
    złotych. Choć SSD w ogóle nie słychać.

    > Tak czy inaczej - nierownomiernosc odtwarzanego dzwieku -
    > niemierzalne.

    No chyba, że kwarc popłynie.

    > Ja tylko kojarze, ze ponoc w pierwszych modelach Philips uzyl
    > 14-bitowe przetworniki DAC, bo byly znacznie tansze niz 16 bitowe,
    > ale nie obcial tak po chamsku 2 bitow, tylko wlasnie interpolowal
    > wartosci miedzy probkami, dzieki czemu wypluwal je 4 razy czesciej.

    Wiem, że NICAM JEST 14-bitowy...

    > szum slyszalny byl taki sam, a dodatkowo analogowe filtry wyjsciowe
    > byly znacznie prostsze, bo wystarczylo ze filtrowaly od 88kHz.

    Strasznie wysoko, dla ucha, to 20 kHz i finał, bo i tak więcej nie usłyszę,
    skoro to analogowe 88 kilo...
    Chyba, że miały zostawić coś jeszcze... ale aż tak głęboko nie badałem.

    > Wiki podpowiada ze Winamp to od roku 1997, a Pentium od 1993, wiec
    > moze i 386 nie odtwarzal.
    > Wczesniej byly jakies inne programy.

    WinAmp sporo brał na samego siebie. Jak był poniżej trójki, to go ochoczo
    brałem, jak urósł wyżej, to krzywiłem się, jak go sadziłem.

    > sprzetem. W koncu nie musi byc FM, moze syntezowac dowolna metoda.

    Ale, jak się przyzwyczaić do sztucznych brzmień w ulubionej grze, to sample
    brzmią osobliwie...

    > Przy czym wydaje mi sie, ze nawet karty nie zmienialem, po prostu od
    > ktorejs wersji windows obsluga kartowego syntezatora znikla.

    Dlatego chciałem to przebadać przy okazji. Najpierw jednak naprawię dużego
    kompa i laptopowi odkupię napęd DVD-RAM (A może się uda nabyć Blu-Ray+/lub
    BD-DVD?) i pojadę.

    > Takich odczuc nie mialem, ale mnie slon na ucho ...

    Ja po prostu jestem słuchowcem, do tego kilka lat pracy na centrali
    przyzwyczaiło mnie do zwracania uwagi na szczegóły, niekiedy dla innych
    niesłyszalne. Choć ja też wszystkiego nie słyszę, np. co słyszy pianista,
    czy muzyk na koncercie...

    > Natomiast - to raczej kwestia strategi.
    > Chcemy miec multimedialny system, a tu karta ma jeden kanal
    > odtwarzania. Sumowac dane mozna programowo, ale co zrobic, gdy
    > programy z roznym probkowaniem nadaja ?

    Jeśli nam nie zależy zbytnio na jakości, to najprostszym rozwiązaniem było
    by zapamiętanie wartości próbki i w momencie zapodania na wyjście,
    odpowiednie uśrednienie zastanych wartości i wio, słuchamy. Trochę ich
    pewnie zginie, być może inne się zdublują, trochę w głośniku pobrzęczy i coś
    tam powinno być słychać. To rozłożyć różne próbkowania na odpowiednio duży
    oversampling z interpolacją, zrobić potrzebną sumę i podać na wyjście.
    Myślę, że powinno załapać.

    > Moze XP, moze 98osr2 - wiem, ze kiedys mi zniklo.

    I to chcę prześledzić w wolnym czasie, a moze coś uda się obejść i nie
    zauważę problemu? Karta na ISA jeszcze jest, ma 21 lat, potrzebuje tylko
    nowego potencjometra, bo stary się wytarł, a tak jest chodząca.

    > Teraz to po prostu mozesz nie miec tego syntezatora "na karcie" :-)

    Prawie na pewno nie mam... Ale nie ma też zakładki, która określa, na jakich
    adresach siedzi urządzenie. Nie ma więc też konfiguracji do wybrania i nie
    ma jak sprawdzić, np. konfliktów przerwań.
    Jednak niemal na pewno coś mam w starym Gateway'u, który ma 266 MMX, więc
    jest z czasów, gdy to jeszcze było dość częste. Tylko dobrać się do
    przerwań... pobawię się.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.