eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowatamron 18-250 i dziwny temat › Re: tamron 18-250 i dziwny temat
  • Data: 2019-01-22 13:34:43
    Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> writes:

    > Gain to po prostu wzmocnienie napięcia na kondensatorze do którego
    > przeniesiono ładunek z konkretnego piksela. Ma się to nijak do ilości
    > bitów. No, może nie do końca, w przypadku gain<1 po prostu odcina się
    > najstarszy bit.

    Są różne gainy (i "gainy"). Analogowy gain działa mniej-więcej tak jak
    napisałeś (to jest faza przed ADC). Matryce mają także coś takiego jak
    "digital gain" (porównaj "digital zoom" :-) ) - jest to jeden
    z elementów łańcucha DSP używany zwykle także do korekcji WB, inne
    elementy to np. różne binningi, redukcje szumów, korekcje np.
    wielomianowe ("winieta") itd. Nie jest to prawdziwe wzmocnienie w sensie
    elektrycznym, ale dopóki nie wychodzimy poza sensowny zakres czułości
    (ADC ma więcej bitów niż typowe JPEG/H.264), działa praktycznie tak
    samo.

    To tak jakbyś miał matrycę 12 Mpix przeznaczoną do video full HD. Do
    pewnego momentu możesz robić digital zoom i to będzie prawdziwy zoom,
    nie wprowadzi od razy żadnej "pikselozy".

    > Dlatego tak upragnione przez wielu ISO50 nie ma sensu.

    Ooo, to już zależy od konkretnej matrycy. Normalnie nie używam czułości
    ISO (pomijając zwykłą fotografię normalnym aparatem), bo to jest liczba
    zależna od wielkości matrycy :-)

    Jeśli robimy zdjęcia raw, i w danym aparacie 100 ISO oznacza analog
    gain = 1, i jeśli wyłączymy wszelkie inne korekcje (które potencjalnie
    wykonują się w sensorze przed etapem zapisu pliku RAW), to rzeczywiście
    ustawianie ISO 50 jest bez sensu, tracimy tylko (być może nieistotny)
    najmłodszy bit. Przy JPEGach, H.264 itp. nie jest to już takie jasne,
    bo bez takiej straty dynamika RAWa może nam się nie zmieścić w dynamice
    JPEGa.
    Różnica między "digital gain" i ISO jest taka, że digital gain jest
    ciągły i można go ustawić dużo dokładniej. To nie jest tak jak z ISO,
    że możemy (ręcznie przynajmniej) ustawiać tylko 50/100/200/400/800 itd.
    --
    Krzysztof Hałasa

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: