  • 71. Data: 2019-06-11 15:33:40
    Temat: Re: z cyklu durne pomysły - podłączenie pralki do gorącej wody
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 11 czerwca 2019 22:14:15 UTC+9 użytkownik WM napisał:
> [...]
    miasta. Sprawność trochę poprawiło (nie musisz grzać zimnego kondensatu w kotle), ale
    głównie uprościło automatykę skraplacza, bo można było parę schładzać do dowolnej
    temperatury, najwyżej się ją potem podgrzeje (podkradając parę z turbiny) i kocioł
    nie rozwali się od zmęczenia materiału. Nie wiem, albo to archaiczne rozwiązanie,
    albo stosowane w rzadkich przypadkach, bo w życiu tego nie widziałem w elektrowni.

    > To mało widziałeś będąc w elektrociepłowni.
    > Nic Ci nie powiedzieli na czym polega karnotyzacja obiegu?
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Karnotyzacja

    Jak to wygląda w rzeczywistości?

  • 72. Data: 2019-06-11 15:41:10
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-11 o 15:17, J.F. pisze:
    > Użytkownik "WM"  napisał w wiadomości grup
    pl...
    > W dniu 2019-06-11 o 14:27, J.F. pisze:
    > [...]
    >
    > Bo sprawnosc cyklu Carnota bardzo zalezy od temperatury chlodnicy.
    >
    > Im wyzsza - tym gorzej.

    To wszystko jest optymalizowane.
    Czasem zysk z karnotyzacji jest większy niż strata z podgrzania dolnego
    źródła.

    > Para o temperaturze 50C i cisnieniu bliskim prozni bylaby niewygodna do
    > rozprowadzania.

    Po co podawać parę odbiorcy, nie lepiej podgrzać nią wodę?

    > Owszem, pod warunkiem, ze bierze wszystko.
    > A i tak lepiej byloby, zeby bral w temperaturze 50C.
    >
    > P.S. znak czasow - dawniej przy EC mielismy szklarnie.
    > Teraz EC chce jakies duze pieniadze za cieplo.
    > Szklarnia moze by mogla wynegocjowac jakies nizsze ceny ... ale
    > szklarnia woli dzis postawic lampy po 1000W.
    > I ogrzewania dodatkowego w zasadzie juz nie potrzebuja, tylko tani prad
    > w nocy.

    Nowoczesne elektrociepłownie maja dużo wymienników ciepła do poprawy
    sprawności.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Regeneracja_ciep%C5%82
    a#Regeneracja_ciep%C5%82a_w_si%C5%82owniach_parowych

    WM

  • 73. Data: 2019-06-11 15:49:33
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-11 o 15:33, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    albo stosowane w rzadkich przypadkach, bo w życiu tego nie widziałem w elektrowni.

    "Im wyższą temperaturę posiada kondensat na wlocie do kotła, tym mniej
    węgla należy spalić, aby uzyskać parę przegrzaną o zadanych parametrach.
    Jednak zbyt wysoka temperatura kondensatu prowadzi do obniżenia
    sprawności kotła. Optymalna temperatura kondensatu na wlocie do kotła
    wyznaczana jest drogą złożonych obliczeń."

  • 74. Data: 2019-06-11 15:51:24
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 11 czerwca 2019 22:49:34 UTC+9 użytkownik WM napisał:

> [...]
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Regeneracja_ciep%C5%82
    a#Regeneracja_ciep%C5%82a_w_si%C5%82owniach_parowych

    Jeszcze jedno pytanie: czy takie rozwiązanie stosuje się w układach gazowo-parowych?

  • 75. Data: 2019-06-11 16:14:20
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-11 o 15:51, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    a#Regeneracja_ciep%C5%82a_w_si%C5%82owniach_parowych

    > Jeszcze jedno pytanie: czy takie rozwiązanie stosuje się w układach

    Nie wiem, nie znam się na wszystkim.
    Zięć mój robił dyplom z siłowni parowych, więc siłą rzeczy kibicując mu,
    co nieco na ten temat wiem.
    Efektywność każdego dodatkowego wymiennika dokładnie sprawdzał
    specjalnym programem.

    Uważam, że uczelnie będą w przyszłości produkować nie inżynierów, tylko
    operatorów specjalistycznych programów. ;)

    WM

  • 76. Data: 2019-06-11 16:26:24
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 11 czerwca 2019 23:14:21 UTC+9 użytkownik WM napisał:

> [...]
    > >

    > Nie wiem, nie znam się na wszystkim.
    > Zięć mój robił dyplom z siłowni parowych, więc siłą rzeczy kibicując mu,

    A te jego siłownie parowe były kogeneracyjne, niekogeneracyjne, czy ogólnowojskowe?

    > Efektywność każdego dodatkowego wymiennika dokładnie sprawdzał
    > specjalnym programem.
    >
    > Uważam, że uczelnie będą w przyszłości produkować nie inżynierów, tylko
    > operatorów specjalistycznych programów. ;)

    Jeśli założysz że owe "specjalistyczne programy" to szczególny przypadek narzędzia,
    to wychodzi że tak zawsze było i nie ma żadnego powodu do zdziwienia.

  • 77. Data: 2019-06-11 16:34:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

    >Jak to wygląda w rzeczywistości?

    W rzeczywistosci to nie wiem, ale chwala sie, ze sprawnosc turbin
    osiaga np 98% ... sprawnosci maszyny Carnota, wiec chyba calkiem
    dobrze im wychodzi ...

    Nadal temperatura chlodnicy jest istotna, bo od niej zalezy ta
    sprawnosc maszyny Carnota.

    https://elbelchatow.pgegiek.pl/Technika-i-technologi
    a/Blok-energetyczny-858-MW/Turbina-DKY5-6N41B

    Tu cos pisza o 7 upustach

    J.

  • 78. Data: 2019-06-11 16:47:50
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 11 czerwca 2019 23:37:44 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > sprawnosc maszyny Carnota.
    >

    > https://elbelchatow.pgegiek.pl/Technika-i-technologi
    a/Blok-energetyczny-858-MW/Turbina-DKY5-6N41B

    Tak mi się widzi że to baseloadery, znaczy wielkie węglówy stojące w polu, kręcące
    się bez gaszenia kotła po dwadzieścia lat. Dinozaury, w sensie.

  • 79. Data: 2019-06-11 16:52:11
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-11 o 16:26, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    a#Regeneracja_ciep%C5%82a_w_si%C5%82owniach_parowych

    > A te jego siłownie parowe były kogeneracyjne, niekogeneracyjne, czy ogólnowojskowe?

    Tak głęboko w to nie wnikałem.
    Widziałem schematy i zaskoczyła mnie duża liczba wymienników ciepła.
    To dlatego, że walczy się o każdy procent sprawności.

    > Jeśli założysz że owe "specjalistyczne programy" to szczególny przypadek narzędzia,
    to wychodzi że tak zawsze było i nie ma żadnego powodu do zdziwienia.

    Ale używając programów nie musisz nic wiedzieć na jakiej zasadzie
    działają; ba nie musisz się nawet znać na inżynierii.
    Jesteś jak architekt, co wymyślisz, to budowlaniec (program) obliczy.
    Większość polityków nie zna się na niczym, bo wystarczy, że mają doradców.

    WM

  • 80. Data: 2019-06-11 17:07:57
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-11 o 16:34, J.F. pisze:
> [...]
    > wychodzi ...
    >
    > Nadal temperatura chlodnicy jest istotna, bo od niej zalezy ta sprawnosc

    To tylko częściowo prawda. Zadam pytanie naprowadzające:
    Jeżeli masz obieg w kształcie trapezu , który odbiega od prostokątnego
    Carnota, to co się bardziej opłaca zrobić?
    Upodobnić do prostokąta, optymalizując temperaturę źródła dolnego?
    Czy tylko optymalizować temperaturę dolnego źródła?

    Tu jest podpowiedź: