eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaz filtrem czy bez? › Re: z filtrem czy bez?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.interia.pl!not-for-mail
    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: z filtrem czy bez?
    Date: Tue, 4 Apr 2017 23:23:22 +0200
    Organization: INTERIA.PL S.A.
    Lines: 100
    Message-ID: <oc12sa$9hg$1@usenet.news.interia.pl>
    References: <T...@n...news.atman.pl>
    <3...@g...com>
    <T...@n...news.atman.pl>
    <4...@g...com>
    <T...@n...news.atman.pl>
    <ob5rra$8i2$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@g...com>
    <T...@n...news.atman.pl>
    <T...@n...news.atman.pl>
    <obaqqd$9um$2@usenet.news.interia.pl>
    <e...@g...com>
    <obimbh$5lp$1@usenet.news.interia.pl>
    <7...@g...com>
    <obl22k$ujc$1@usenet.news.interia.pl>
    <c...@g...com>
    <obmo85$c5h$1@usenet.news.interia.pl>
    <b...@g...com>
    NNTP-Posting-Host: ent22.internetdsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: usenet.news.interia.pl 1491341002 9776 83.15.205.22 (4 Apr 2017 21:23:22
    GMT)
    X-Complaints-To: u...@f...interia.pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 4 Apr 2017 21:23:22 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; WOW64; rv:45.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/45.8.0
    In-Reply-To: <b...@g...com>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:909251
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2017-04-04 o 22:11, Starzec z Gór pisze:
    > W dniu sobota, 1 kwietnia 2017 01:20:38 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
    >> W dniu 2017-03-31 o 23:46, Starzec z Gór pisze:
    >>> W dniu piątek, 31 marca 2017 09:56:06 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
    >>>> W dniu 2017-03-30 o 23:14, Starzec z Gór pisze:
    >>>>> W dniu czwartek, 30 marca 2017 12:23:47 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
    >>>>>> W dniu 2017-03-29 o 21:43, Starzec z Gór pisze:
    >>>>>>> W dniu poniedziałek, 27 marca 2017 12:50:54 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
    >>>>>>>> W dniu 2017-03-27 o 02:03, T...@s...in.the.world pisze:
    >>>>>>>>> In article <T...@n...news.atm
    an.pl>,
    >>>>>>>>> T...@s...in.the.world wrote:
    >>>>>>>>>> Na
    >>>>>>>>>> dodatek z takim paskudnym zionym zafarbem?
    >>>>>>>>> Oczywiscie... _zielonym_ zafarbem.
    >>>>>>>>>
    >>>>>>>>
    >>>>>>>> A po co maska na negatywach? Taka brzydka, czerwona ;)
    >>>>>>>>
    >>>>>>>> Zafarb nie ma żadnego znaczenia, o ile jest jednakowy na całej powierzchni.
    >>>>>>>> No, chyba żeby zabierał z 20% lub więcej - wtedy działałby jako filtr
    >>>>>>>> selektywny na niektóre kolory.
    >>>>>>>
    >>>>>>> Absolutnie nie masz racji.
    >>>>>>> Z praktyki własnej.
    >>>>>>
    >>>>>> Doprecyzuj.
    >>>>>>
    >>>>>> Nie masz racji w:
    >>>>>> a/ zafarb nie ma znaczenia (...) jednakowy
    >>>>>> b/ chyba żeby zabierał 20%
    >>>>>>
    >>>>>> Bardzo mało robiłem w kolorze. Zresztą nawet kupiłem swego czasu
    >>>>>> najlepszą, jaka była głowicę do Meopty i jeszcze do tej pory jej nie użyłem.
    >>>>>>
    >>>>>> Ale to, co testowałem na płytkach Cokina (czy jak to tam się nazywało) -
    >>>>>> jeśli filtr barwny był zbyt mocny, to przy naświetlaniu pozytywu już
    >>>>>> brakowało korekcji dla poszczególnych kolorów.
    >>>>>
    >>>>> Chodzi o to że zafarb nie ma znaczenia.
    >>>>> Owszem ma.
    >>>>> Taki zafarb powoduje że laborant musi zgadywać czy go korygować czy nie.
    >>>>> Owszem, jeżeli sam odbijasz swój materiał to wiesz czy to efekt zamierzony czy
    nie, ale laborant tego nie wie.
    >>>>> Dodatkowo, jeżeli część zdjęć była robiona z filtrem, część nie, powstaje
    konieczność dodatkowego próbkowania ( w maszynie idealnej dodatkowej korekcji).
    >>>>> Oczywiście mówię o współczesnych maszynach, nie o starych analogach.
    >>>>> Tam było jeszcze gorzej.
    >>>>> Podobnie rzecz się miała ze slajdami.
    >>>>> Tu korekcja barw była praktycznie niewykonalna.
    >>>>
    >>>> A, ok, jasne.
    >>>>
    >>>> Ja pisałem w kontekście własnej pracy, począwszy od doboru materiału do
    >>>> naświetlania, skończywszy na procesie C-41 czy jakimś innym ORWO.
    >>>
    >>> Jeżeli myślisz o pracy pod powiększalnikiem, to powiem ci że jest jeszcze gorzej.
    Chyba że masz wszystko dokładnie klatka po klatce wynotowane.
    >>>
    >>>>
    >>>> Nie pamiętam już, ale lekki wpływ na slajdy miała temperatura i chemia.
    >>>> Jednak działało to całościowo: ocieplenie lub "zaniebieszczenie" materiału.
    >>>
    >>>
    >>> Oj, nie "lekki" a zdecydowany. Błędny czas, chemia w kiepskim stanie
    (niedoregenerowana, przeregerowana, zbyt świeża lub już utleniona) temperatura...
    Proces wprostpozytywowy to był najbardziej wymagający proces w fotografii, w dodatku
    niepowtarzalny.
    >>> A odjazd kolorystyczny przy błędach w wołaniu był często tragiczny.
    >>
    >> Nie tylko przy błędach.
    >> Nawet obrabiając równocześnie dwa materiały ORWO w tym samym koreksie,
    >> można było mieć "niespodzianki": jeden żółty, drugi niebieski.
    >> Najgorzej było kupować błony w kioskach Ruchu, smażone w słońcu za szybą.
    >>
    >> U mnie w mieście za młodych lat tylko jedno było pewne miejsce, gdzie
    >> błony do sprzedaży były trzymane w głębokiej, zimnej piwnicy.
    >>
    >
    >
    > No cóż, błony ORWO - kolorowe- miały to do siebie, że kupowało się większą partię z
    tej samej serii, w tym samym źródle, jedna szła na testy a reszta do piwnicy.
    Dzisiejsze materiały są zdecydowanie odporniejsze, a możliwości kontroli korekcji
    większe.
    > Pozdrawiam Marcin
    > PS Miałeś dobrze, u mnie nawet materiały kupowane w Foto-Optyce potrafiły mieć
    wyblakłe opakowania.
    >

    Później nieco miałem jeszcze lepiej: najpierw kupiłem fabrycznie nową
    rolkę Fotopan HL, a potem udało mi się kupić z ówczesnej telewizorni na
    Woronicza kilkumiesięczną rolkę (chyba Orwo?) film NC15.

    Obie rolki filmowe, po 300 metrów.
    Skończyły się problemy z ustawianiem temperatur i czasów :)

    Problem tylko: HL jako że duża (wtedy) czułość, to i duże ziarno. Ale
    można było bawić się kontrastem: wystarczyło energicznie machać koreksem
    - wtedy kontrast duży. Koreks nieruchomy, obracany leniwie - kontrast mały.

    Natomiast NC15 - bardzo niskoczuła - naprawdę bardzo dobra. Ale wiadomo
    - raczej duże czasy lub otwarty obiektyw.

    No i ganianie "co chwilę" do fotografa po garść pustych kasetek.


    --
    Pozdrawiam.

    Adam

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: