  • 51. Data: 2018-06-22 14:05:11
    Temat: Re: Rezystor przeciwzakłóceniowy w fajce zapłonowej
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Zuk sie dorobil elektronicznego zaplonu ? Takiego z mikroprocesorem
    > sterujacym ?

    Hmm, nie każdy zapłon elektroniczny musi mieć mikroprocesor. Najprostszy
    ma kilka elementów biernych i parę półprzewodników.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 52. Data: 2018-06-22 14:19:53
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > A tam nie było, przynajmniej w najprostszych wersjach, po prostu
    > rozładowania kondensatora na takiej cewce? Impuls dawał co trzeba, parametry
    > odpowiednio dobrane... Chodzi mi po głowie, że się z takim sposobem
    > uzyskiwania iskry spotkałem, tylko nie pamiętam gdzie...

    CDI. Stosowane w skuterach, kosiarkach itd.

    Linka wkleję, choć aż przykro patrzeć, jak poorali ten artykuł (napisałem
    go 10 lat temu).

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kondensatorowy_uk%C5%8
    2ad_zap%C5%82onowy

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 53. Data: 2018-06-22 14:26:06
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Janusz <j...@o...pl> wrote:

    > A przewód masz normalny?

    Tak.

    > bo jak pamiętam to już w maluchu pojawił się drut oporowy w przewodzie WN,
    > potem miałem matiza i tam były żelowe, ale marne i się zuzywały, miały
    > po 6Kom
    > teraz mam z włókna węglowego i mają po 8-10kom.

    U mnie z metalu (niby miedź, ale jakby pokryta innym, białym metalem, może
    aluminium... po zdrapaniu jest miedź). Ułamki ohm.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 54. Data: 2018-06-22 15:12:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    >CDI. Stosowane w skuterach, kosiarkach itd.
    >Linka wkleję, choć aż przykro patrzeć, jak poorali ten artykuł
> [...]

    IMO to tylko polowa z tego.

    zaplon owszem, wyzwalany tyrystorem, ale wczesniej trzeba naladowac
    kondensator do wysokiego napiecia.
    A w samochodzie tylko 12V do dyspozycji, wiec trzeba przetwornice
    podwyzszajaca do ok 200-300 V.

    Projekty publikowano gdzies w radioelektroniku.

    Kosiarki, motorowki, komarki chyba tez, to wtedy uzywaly "magneto",
    nie wiem jak to dziala, ale klasyczny przerywacz tam byl, a diod ani
    tyrystorow chyba nie bylo ..

    J.

  • 55. Data: 2018-06-22 15:17:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Hmm, nie każdy zapłon elektroniczny musi mieć mikroprocesor.
    >Najprostszy
    >ma kilka elementów biernych i parę półprzewodników.

    Nie musi, ale wtedy mamy problem dlugosci impulsow i pradu cewki :-)

    Oraz ustawiania przyspieszenia zaplonu - w pewnym momencie byl modul
    zaplonowy, a do niego węzykiem doprowadzone podcisnienie z kolektora.

    Nawet mam gdzies taki modul, a w srodku piekny mikroprocesor - tylko
    juz zapomnialem ktory byl rocznik auta.
    Sierra 1985 - mozliwe to ? Jeszcze na gazniku ...

    J.

  • 56. Data: 2018-06-22 15:55:12
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-06-22 o 15:12, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Kosiarki, motorowki, komarki chyba tez, to wtedy uzywaly "magneto", nie
    > wiem jak to dziala, ale klasyczny przerywacz tam byl, a diod ani
    Wyobraz sobie że teraz kosiarki nawet przerywacza nie mają :)
    właśnie naprawiałem kosiarkę i jest tylko magneto, z niego dwa druciki
    do wyłącznika, jeden WN do świecy i drucik do masy, wszystko.
    Co ciekawe cewka jest nieregulowana tzn można zmieniać odstęp od koła
    zamachowego
    ale nie da się po osi, czyli nie ma regulacji wyprzedzenia zapłonu.
    To jest ciekawostka.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 57. Data: 2018-06-22 15:57:14
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-06-22 o 14:26, Adam Wysocki pisze:

    > Tak.

    > U mnie z metalu (niby miedź, ale jakby pokryta innym, białym metalem, może
    > aluminium... po zdrapaniu jest miedź). Ułamki ohm.

    To może w autach ze względu na zakłócenia jest tak robione, a małym
    silniczkom
    wystarcza rezystor w fajce lub świecy.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 58. Data: 2018-06-23 23:59:55
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
    > Serwisówka skutera (Yamaha Majesty 125, 2009 r., z CDI):
    >
    > - pierwotne: 0.19 - 0.27 ohm
    > - wtórne: 6.3 - 9.5 kohm

    No, faktycznie, jakby się zapomnieć z zasilaniem, to prądzik mógłby popłynąć
    całkiem niewąski... Nieżle, 0.7 kW z haczykiem... Mogło by chyba za webasto
    robić :)

    > Serwisówka motocykla (Suzuki Hayabusa, 1 generacja, bez CDI):
    >
    > - pierwotne: 0.8 - 1.2 ohm
    > - wtórne: 8 - 15 kohm

    Lepiej, ale też nie tak malutko...
    Choć to dla prądu stałego, a przecież XL=omega*L, więc jakiby kluczować np.
    jakimś przebiegiem zmiennym-przemiennym (by Jolasia Pupcia Kiepska style),
    to by nawet prądu stałego wpuszczać nie trzeba... aż muszę dorwać taką cewkę
    i się nią nieładnie pobawić kusi diabeł :) (choć ja akurat apage satanas
    raczej)

    > Ciekawostka: w motorze mam cewkofajki, ale jest schemat cewkofajki, na
    > którym jest wspólna masa i nie ma rezystora.

    Coraz to mniejsze sie robi chyba, pod mikroskopem niebwem będzie.

    > Zakładam że tak. W przypadku CDI oporność uzwojenia pierwotnego cewki
    > tylko przeszkadza, w przypadku przerywacza raczej pomaga.

    Chodzi ci o iskrzenie styków?

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 59. Data: 2018-06-24 00:06:08
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > CDI. Stosowane w skuterach, kosiarkach itd.

    Aha, to chyba to.

    > Linka wkleję, choć aż przykro patrzeć, jak poorali ten artykuł (napisałem
    > go 10 lat temu).
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Kondensatorowy_uk%C5%8
    2ad_zap%C5%82onowy

    Kto zrobił taki resize obrazka? Jest praktycznie nieczytelny...

  • 60. Data: 2018-06-25 11:57:38
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    2ad_zap%C5%82onowy

    > Kto zrobił taki resize obrazka? Jest praktycznie nieczytelny...

    Mniemam, że Marie-Pierre Chalifoux.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]