  • 61. Data: 2018-06-25 12:02:19
    Temat: Re: Rezystor przeciwzakłóceniowy w fajce zapłonowej
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > zaplon owszem, wyzwalany tyrystorem, ale wczesniej trzeba naladowac
    > kondensator do wysokiego napiecia.
    > A w samochodzie tylko 12V do dyspozycji, wiec trzeba przetwornice
    > podwyzszajaca do ok 200-300 V.

    Tak działa DC-CDI. Te systemy, które widziałem na żywo, to AC-CDI. Jest
    osobne uzwojenie (grube druty, duży prąd, niskie napięcie) do zasilania
    regulatora i osobne, małe i wysokonapięciowe, do CDI.

    W Majesty wygląda to tak:

    https://czescidomotocykli.pl/czesci-do-maxiskuterow-
    yamaha-majesty-125/35891-stator-yamaha-majesty-125-r
    ms-24-635-0230.html

    Ta biała cewka na górze zasila CDI. Reszta uzwojenia statora zasila
    regulator (do ładowania akumulatora i zasilenia reszty elektryki). Mały
    "moduł" po prawej stronie to czujnik położenia wału.

    Moduł CDI dostaje sygnał z czujnika położenia wału, napięcie z uzwojenia
    zasilającego CDI, i robi z tego iskrę.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 62. Data: 2018-06-25 12:03:36
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Janusz <j...@o...pl> wrote:

    > Wyobraz sobie że teraz kosiarki nawet przerywacza nie mają :)
    > właśnie naprawiałem kosiarkę i jest tylko magneto, z niego dwa druciki
    > do wyłącznika, jeden WN do świecy i drucik do masy, wszystko.

    To gdzie jest w tym układzie moduł zapłonowy? Może zintegrowany z
    czujnikiem położenia wału?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 63. Data: 2018-06-25 12:05:42
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie musi, ale wtedy mamy problem dlugosci impulsow i pradu cewki :-)

    Czy ja wiem... wyzwolenie kondensatora na cewkę po otrzymaniu impulsu
    z czujnika położenia wału przecież da się zrobić nawet na 555 :)

    > Oraz ustawiania przyspieszenia zaplonu - w pewnym momencie byl modul
    > zaplonowy, a do niego węzykiem doprowadzone podcisnienie z kolektora.

    Kojarzę moduły, które ustawiają przyspieszenie zapłonu na podstawie
    sygnału z czujnika położenia przepustnicy. Nie wiem czy mają mikroprocesor
    czy jakiś specjalizowany układ.

    Nadal mówię o rozwiązaniach z gaźnikiem, nie o systemach wtrysku, gdzie
    komputer dba o wtrysk i zapłon :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 64. Data: 2018-06-25 12:13:17
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > No, faktycznie, jakby się zapomnieć z zasilaniem, to prądzik mógłby popłynąć
    > całkiem niewąski... Nieżle, 0.7 kW z haczykiem... Mogło by chyba za webasto
    > robić :)

    Raczej po prostu strzeli bezpiecznik :)

    > Choć to dla prądu stałego, a przecież XL=omega*L, więc jakiby kluczować np.
    > jakimś przebiegiem zmiennym-przemiennym (by Jolasia Pupcia Kiepska style),
    > to by nawet prądu stałego wpuszczać nie trzeba... aż muszę dorwać taką cewkę
    > i się nią nieładnie pobawić kusi diabeł :) (choć ja akurat apage satanas
    > raczej)

    Tam nie ma przebiegu przemiennego, jest zwykły prostokąt. Oglądałem na
    oscyloskopie napięcie. Prąd oczywiście na pewno narasta powoli (bo taka
    jest natura indukcyjności).

    > Coraz to mniejsze sie robi chyba, pod mikroskopem niebwem będzie.

    Czy ja wiem... rozmiar jest normalnej fajki z "nadbudówką". IMO ma to
    sens, nie trzeba prowadzić dodatkowego przewodu WN ani szukać miejsca na
    cewki. No i każda świeca ma swoją cewkę. Suzuki GSXF ma dla odmiany dwie
    cewki, z których każda zasila dwie świece, połączone szeregowo, tzw.
    wasted spark.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Wasted_spark

    > Chodzi ci o iskrzenie styków?

    Chodzi o inną zasadę przekazania energii. W przypadku CDI energia jest
    przekazywana z kondensatora i musi być przekazana szybko, żeby energii
    wystarczyło na wywołanie iskry. W przypadku przerywacza cewka jest
    ładowana do momentu wysycenia rdzenia (i ten prąd musi być ograniczony)
    a potem nagle rozładowywana po odłączeniu prądu (i w tym momencie
    następuje przeskok iskry).

    Tak to przynajmniej rozumiem.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 65. Data: 2018-06-25 12:15:02
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Janusz <j...@o...pl> wrote:

    > To może w autach ze względu na zakłócenia jest tak robione, a małym
    > silniczkom
    > wystarcza rezystor w fajce lub świecy.

    Pytanie czy pojemność silnika ma wpływ na potrzebną energię iskry... na
    logikę nie powinna, już prędzej stopień sprężania powinien mieć wpływ, a
    on jest podobny we wszystkich silnikach, które jeżdżą na benzynie o danej
    liczbie oktanowej.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 66. Data: 2018-06-25 15:49:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Czy ja wiem... wyzwolenie kondensatora na cewkę po otrzymaniu impulsu
    >z czujnika położenia wału przecież da się zrobić nawet na 555 :)

    W tyrystorowym ukladzie owszem, ale to niepotrzebna komplikacja.

    W tranzystorowym nie jest PO, tylko przed.
    Tranzystor wylaczamy w po otrzymaniu impulsu z czujnika walu, ale
    wlaczyc musimy przed.
    I juz sie uklad komplikuje, skoro trzeba wrozki :-)

    A nawet i to wylaczenie bywa ze przed, jak dochodzi regulacja kata
    zaplonu.

> [...]
    >mikroprocesor
    >czy jakiś specjalizowany układ.

    >Nadal mówię o rozwiązaniach z gaźnikiem, nie o systemach wtrysku,

    Ja tez. Albo zostawiamy te starodawne regulatory na aparacie
    zaplonowym, albo trzeba wymyslec cos nowego.
    za pomoca uC najprosciej :-)

    J.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 67. Data: 2018-06-25 19:11:48
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-06-25 o 12:03, Adam Wysocki pisze:

    > To gdzie jest w tym układzie moduł zapłonowy? Może zintegrowany z
    > czujnikiem położenia wału?
    Też mnie to zastanawiało, bo wygląda moduł jak cewka, ale znalazłem
    http://www.motocdi.com/gallery/image_page.php?album_
    id=1&image_id=27
    że to kondesatorowy układ zapłonowy, a wygląda tak
    https://allegro.pl/cewka-zaplonowa-do-kosy-spalinowe
    j-kosa-iskrownik-i7253695429.html

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 68. Data: 2018-06-25 19:17:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-06-25 o 12:15, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > on jest podobny we wszystkich silnikach, które jeżdżą na benzynie o danej

    To zgoda, ale świece do tych małych silniczków są mniejsze, mają mniejszą
    pojemność cieplną, ale jak to wpływa na iskrę to nie wiem, może skład
    mieszanki jest bogatszy i łatwiej ją zapalić dlatego im to wystarcza?

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 69. Data: 2018-06-27 10:48:03
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Janusz <j...@o...pl> wrote:

    > To zgoda, ale świece do tych małych silniczków są mniejsze, mają mniejszą
    > pojemność cieplną, ale jak to wpływa na iskrę to nie wiem, może skład
    > mieszanki jest bogatszy i łatwiej ją zapalić dlatego im to wystarcza?

    Czy ja wiem, czy mniejsze...

    W skuterze (125 cm3, 1 cylinder) i w motorze (1300 cm3 ale 4 cylindry,
    więc liczmy 325 cm3) mam prawie identyczne świece. Róznią się tylko
    ciepłotą (do moto wchodzi zimniejsza), reszta (rozmiar, długość, przerwa
    iskrowa) są identyczne.

    Sprawdziłem teraz, jaka świeca pasuje do chińskich skuterów 50 cm3. Też
    bardzo podobna, różni się praktycznie tylko ciepłotą (cieplejsza niż do
    tego mojego skutera).

    Ma to sens. Im większy silnik, tym więcej ciepła generuje, więc potrzebna
    jest zimniejsza świeca (ciepłota świecy oznacza jej zdolność odprowadzania
    ciepła do głowicy, im zimniejsza świeca tym lepiej odprowadza ciepło).

    W samochodzie (pojemność taka jak w motorze, też 4 cylindry, ale silnik
    dużo słabszy i mniej wysilony -- 86 koni przy 6k RPM vs 173 konie przy
    9.5k RPM) świece mam już zupełnie inne. Gwint jest większy, przerwa
    iskrowa też.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 70. Data: 2018-06-27 10:50:46
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > wlaczyc musimy przed.
    > I juz sie uklad komplikuje, skoro trzeba wrozki :-)

    Albo wróżki albo przesunięcia czujnika :)

    > A nawet i to wylaczenie bywa ze przed, jak dochodzi regulacja kata
    > zaplonu.

    Jak jest regulacja kąta zapłonu, to oczywiście wszystko komplikuje się
    jeszcze bardziej...

    > Ja tez. Albo zostawiamy te starodawne regulatory na aparacie
    > zaplonowym, albo trzeba wymyslec cos nowego.
    > za pomoca uC najprosciej :-)

    Pytanie czy również najtaniej :)

    Kiedyś rozebrałem jakiś moduł zapłonowy jakiegoś prostego motocykla (ale
    już z regulacją kąta zapłonu na podstawie położenia przepustnicy). Był tam
    jakiś mały, specjalizowany scalak ale nie znalazłem o nim nic w sieci.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]