  • 1. Data: 2016-09-16 13:04:45
    Temat: Epson V330 - jednoczesne skanowanie wielu zdjęć
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Pytanie na szybko:

    Zabrałem się ostatnio za skanowanie starych zdjęć z rodzinnych albumów.
    Mam skaner EPSON V330, który dość dobrze nadaje się do takich
    zastosowań, m.in. z uwagi na przystawkę do skanowania klisz i slajdów.

    Zauważyłem, że sterownik skanera radzi sobie ze skanowaniem wielu zdjęć
    jednocześnie. To znaczy jeśli położymy je na szybie obok siebie i
    puścimy "podgląd" to przy jednym z ustawień uzyskujemy miniaturki, które
    można wybrać do późniejszego, właściwego skanowania. Oprogramowanie
    jednak uczciwe ostrzega, że nie każdy program radzi sobie z importem
    wielu zdjęć jednocześnie. Wychodzi na to, że GIMP właśnie nie posiada
    takiej opcji (chyba, że pojawiła się ona w jakiejś nowszej wersji), bo
    do programu trafia tylko pierwsze z zaznaczonych zdjęć.

    Nie ukrywam, że ta opcja byłaby bardzo przydatna, gdyż pozwala
    zaoszczędzić sporo czasu (zwłaszcza przy skanowania slajdów) i
    ograniczyć ekspozycję fotografii na światło.

    Ktoś z Was orientuje się, jakiego programu mógłbym użyć? Zależy mi tylko
    na tym, żeby potrafił odegrać serię skanowanych zdjęć od skanera i potem
    zapisać je jaki pliki TIFF z kompresją bezstratną (LZW).

  • 2. Data: 2016-09-16 14:49:42
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2016-09-16 o 13:04, Atlantis pisze:
    > Zabrałem się ostatnio za skanowanie starych zdjęć z rodzinnych albumów.
    > Mam skaner EPSON V330, który dość dobrze nadaje się do takich
    > zastosowań, m.in. z uwagi na przystawkę do skanowania klisz i slajdów.
    Zeskanuj sobie jeden slajd i zobacz co będzie. Powiększ skan do
    oczekiwanych rozmiarów, wyświetl rzutnikiem na ścianie itp. Może się
    okazać, że będziesz rozczarowany kaszą i szkoda Twojej roboty na
    skanowanie np. paru tysięcy negatywów/slajdów.

    > Ktoś z Was orientuje się, jakiego programu mógłbym użyć? Zależy mi tylko
    > na tym, żeby potrafił odegrać serię skanowanych zdjęć od skanera i potem
    > zapisać je jaki pliki TIFF z kompresją bezstratną (LZW).
    Paint?

    Maciek

  • 3. Data: 2016-09-16 16:36:57
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 16 września 2016 13:04:46 UTC+2 użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    > na tym, żeby potrafił odegrać serię skanowanych zdjęć od skanera i potem
    > zapisać je jaki pliki TIFF z kompresją bezstratną (LZW).

    Jak mialem duzo do skanowania to okazalo sie ze najlepiej bylo to zrobic za pomoca
    skanera z pendrive.
    On sobie sam wszystko układał na pendrive.
    Wystarczylo tylko wtykać kartki i naciskać zielony guzik.

    Wszelkie interfejsy skanujące przez komputer są zawsze wolne i upierdliwe.
    Od biedy skaner moze zamiast pena mieć interfejs do jakiegoś windowsianego share czy
    samby.

    Gimp nie zdegraduje ci materiału. Można go oprogramowac tak aby przycinał, wyrównywał
    kolory, zapisywał jako jakiś typ pliku. Takie makro.
    Ale deczko trzeba w nim pokombinować.
    Ale ja bym go do skanowania nie brał. do obróbki ok. Do samego skanowania masowo to
    albo skaner z penem albo akternatywnie:
    Zbudować przystawke do aparatu fotograficznego.

    tego sie nie da pobić pod względem szybkości.
    Kiedyś książkę 300 stronnicową sfociłem w 10 minut.
    To troche co innego niż potrzebujesz ale jak sobei zrobisz odpowiedni setup to dało
    by się wykorzystać.

  • 4. Data: 2016-09-16 16:38:45
    Od: s...@g...com

> [...]
    > na tym, żeby potrafił odegrać serię skanowanych zdjęć od skanera i potem
    > zapisać je jaki pliki TIFF z kompresją bezstratną (LZW).

    Tu ktos z takim czymś walczył. Nie polecam ale IMHO warto zerknąć:

    http://petapixel.com/2012/05/18/how-to-scan-film-neg
    atives-with-a-dslr/

  • 5. Data: 2016-09-16 17:48:22
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2016-09-16 o 16:36, s...@g...com pisze:
> [...]
    > Kiedyś książkę 300 stronnicową sfociłem w 10 minut.
    > To troche co innego niż potrzebujesz ale jak sobei zrobisz odpowiedni setup to dało
    Facet szuka rozwiązania, które zapewni mu kopie "analogowych" zdjęć
    przyzwoitej jakości (stąd szukanie możliwości zapisu w formatach z
    bezstratną kompresją), a Ty mu proponujesz szybkie skanowanie książki na
    pendrive'a, albo cykanie fotek aparatem :-/

    Maciek

  • 6. Data: 2016-09-16 20:48:55
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 16 września 2016 17:48:09 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:
> [...]
    > bezstratną kompresją), a Ty mu proponujesz szybkie skanowanie książki na
    > pendrive'a, albo cykanie fotek aparatem :-/

    Nie czytałes uważnie.

    Jak najbardziej te klisze mozna obrobic aparatem.
    Uwaga o książkach tyczy się szybkosci operowania tymże.
    Skanowanie nawet pojedynczej klatki w popularnym skanerze to przynajmniej 10 sekund.
    I to nie licząc czasu na ułozenie kliszy.

    Aparat robi zdjęcie poniżej sekundy.

    Standardowy skaner ma fizyczną rozdzielczośćna poziomie 4000dpi.
    Aparat jest w stanie osiągnąc podobną jakość.
    Powyższe oczywiście tyczy się skanowania klisz.

    Pozostaje tylko zrobienie lub kupienie odpowiedniej przystawki.

    Skanowanie zwyklych zdjęć na pendrive jest własnie tym czego potrzeba.
    U mnie stareńki skaner robi to elegancko. Mozna to skanowac siedząc i oglądając tv.
    Wkładasz fote, zamykasz klape, wciskasz guzik.
    Skaner w 10-20 sekund sam sobie fote zeskanuje, przytnie ją do odpowiednich wymiarów
    i zapisze na penie.
    Podnosisz klape, wkładasz kolejne zdjęcie i cykl sie powtarza. Zero myslenia, zero
    problemów.

    Parametry skanowania wybiera się po włączeniu urządzenia. Ten mój szmelc nawet nie
    potrzebuje komputera do tego wszystkiego.

    Jakby ktos chciał - moge pozyczyć.

    Co w tym kosmicznego?

    tak więc nie wiem ci ci się nie podoba.

  • 7. Data: 2016-09-16 21:02:06
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > bezstratną kompresją), a Ty mu proponujesz szybkie skanowanie książki na
    > pendrive'a, albo cykanie fotek aparatem :-/

    "Cykanie" aparatem slajdów i negatywów (kolorowych koniecznie w RAW)
    akurat ma sens, sam zrobiłem kiedyś taki duplikator do lustrzanki
    cyfrowej APS-C. Jakość jest o niebo lepsza niż z budżetowych skanerów z
    przystawką do slajdów. Swego czasu sporo o tym było na pl.rec.foto.cyfrowa.

    Piotr

  • 8. Data: 2016-09-16 21:09:34
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Tu ktos z takim czymś walczył. Nie polecam ale IMHO warto zerknąć:
    >
    > http://petapixel.com/2012/05/18/how-to-scan-film-neg
    atives-with-a-dslr/

    Ja też walczyłem przy pomocy DSLR z całkiem dobrym skutkiem. Slajdy i
    negatywy "skanuje się" w ten sposób błyskawicznie, a jakość jest
    zdecydowanie lepsza niż z niedrogiego skanera z przystawką do slajdów.

    Tak to wygląda - niedawno tylko przerobiłem podświetlenie:
    http://i178.photobucket.com/albums/w272/pkozar/Vario
    us/Duplikator.jpg

    Piotr

  • 9. Data: 2016-09-16 23:42:02
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 16 września 2016 21:09:39 UTC+2 użytkownik Uncle Pete napisał:

> [...]
    > zdecydowanie lepsza niż z niedrogiego skanera z przystawką do slajdów.
    >
    > Tak to wygląda - niedawno tylko przerobiłem podświetlenie:

    Bardzo ładny patent :)
    Pewnie szkoda że tak szybko sie z nim pracuje :)
    Bo sfocenie jednego filmu to pewnie kwestia minuty czy dwu?

  • 10. Data: 2016-09-17 11:23:07
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Bardzo ładny patent :)
    > Pewnie szkoda że tak szybko sie z nim pracuje :)
    > Bo sfocenie jednego filmu to pewnie kwestia minuty czy dwu?

    Nie szkoda ))) Jak w rolce to ze 2-3 minuty, w kawałkach po 5-6 klatek
    już dłużej. I trzeba uważać na kurz, bo ustrojstwo nie ma DigitalICE :)
    Drobnych rys natomiast nie widać z powodu podświetlenia rozproszonego.
    Teraz do podświetlenia zastosowałem ledowy panel z Biedronki ok. 20x20 cm.

    Swoją drogą dziwię się, dlaczego nikt nie wyprodukuje takiego
    urządzenia, czyli duplikatora slajdów i negatywów z dobrą matrycą i
    optyką. Są tylko wynalazki za ok. stówę z matrycą 1/2,5". O dziwo, nawet
    da się uzyskać w miarę przyzwoity wynik z wypłowiałego ORWOwskiego
    slajdu, o ile uda się pokonać załączone oprogramowanie )))