  • 1. Data: 2009-01-12 05:25:06
    Temat: SB800, D300, odbicie od sufitu - niedoświelenie!
    Od: Nguyen Bang Giang <n...@y...com>

    Cześć,
    Zestaw sprzętu jak w tytule. Błysk bezpośredni: idealne naświelenie. Błysk
    odbity od sufitu, większość zdjęć (ponad 90%) wychodzi poważnie
    niedoświetlona. Jak sądzicie, może to być wina aparatu czy raczej lampy?
    Pytam z góry, bo może ktoś ten problem już kiedyś miał. Z pewnością
    odwiedzę serwis kiedy znajdę na to czas.

    --
    Pozdrawiam,
    Giang.

  • 2. Data: 2009-01-12 05:31:04
    Temat: Re: SB800, D300, odbicie od sufitu - niedoświelenie!
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Nguyen Bang Giang pisze:
> [...]
    > Pytam z góry, bo może ktoś ten problem już kiedyś miał. Z pewnością
    > odwiedzę serwis kiedy znajdę na to czas.

    Jakie paramtry dokładnie poustawiałeś?
    Może masz jakiś system błysku ciągłego włączony, który działa tylko na
    wprost?

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_

  • 3. Data: 2009-01-12 05:44:15
    Od: Nguyen Bang Giang <n...@y...com>

    Dnia Mon, 12 Jan 2009 06:31:04 +0100, dominik napisał(a):

    > Jakie paramtry dokładnie poustawiałeś?

    Różne kombinacje próbowałem (metoda pomiaru/ekspozycja/tryb ekspozycji/trry
    współpracy). Oczywiście niedoświetlenie następuje przy dostatecznej
    rezerwie mocy błysku.

    > Może masz jakiś system błysku ciągłego włączony, który działa tylko na
    > wprost?

    Nie.Nie mam czegoś takiego.

    --
    Pozdrawiam,
    Giang.

  • 4. Data: 2009-01-12 05:52:51
    Od: Nguyen Bang Giang <n...@y...com>

    Dnia Mon, 12 Jan 2009 06:44:15 +0100, Nguyen Bang Giang napisał(a):

    > Nie.Nie mam czegoś takiego.

    Poza tym, między niedoświetlonymi zdjęciami zdarzają się idealnie
    naświetlone.

    --
    Pozdrawiam,
    Giang.

  • 5. Data: 2009-01-12 07:11:19
    Od: "Matt " <m...@g...pl>

    Nguyen Bang Giang <n...@y...com> napisał(a):

    > Poza tym, między niedoświetlonymi zdjęciami zdarzają się idealnie
    > naświetlone.

    Może sufit był czarny albo bardzo wysoko :-)
    Przy odbiciu od sufitu z reguły trzeba ustawić +0.3 - +1.0EV mocy błysku, no
    ale nawet bez tej korekty niedoświetlenie nie jest duże...

    Maciej

  • 6. Data: 2009-01-12 07:20:51
    Od: j...@a...at

    On 12 Jan., 06:25, Nguyen Bang Giang
    <n...@y...com> wrote:
> [...]
    > Pytam z góry, bo może ktoś ten problem już kiedyś miał. Z pewnością
    > odwiedzę serwis kiedy znajdę na to czas.

    moim zdanaiem lampa nie musi byc uszkodzona
    akurat tego modelu nie jmam ale objawy wskazuje na jedna z dwoch
    mozliwych przyczyn:
    1.za slaba moc lampy - czyli swiatlo odbite jest zbyt slabe
    2. masz zalaczony w lampie pomiar wstepny na wprost ( przedblysk,
    moze w podzerwieni) , ale nie wiem czy sb taka mozliwosc daje.

    stawialbym przede wszystkiem na 1.

    XXX

  • 7. Data: 2009-01-12 07:56:50
    Od: Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._artykulu_._info>

    Nguyen Bang Giang pisze:
> [...]
    > Pytam z góry, bo może ktoś ten problem już kiedyś miał. Z pewnością
    > odwiedzę serwis kiedy znajdę na to czas.

    Cześć Giang,
    Różnica naświetlania może wynikać ze sceny, zawierającej jasne tło za
    głównym obiektem. Lampa przy błysku na wprost świeci dosyć wąskim snopem
    światła, a do tego jeżeli tło jest stosunkowo daleko, to oświetlenie tła
    jest znacząco mniejsze niż głównego motywu (proporcjonalnie do
    kwadratu odległości od lampy). W takim przypadku największe znaczenie
    przy pomiarze ma światło odbite od głównego motywu.
    Natomiast przy błysku w sufit zmieniają się dwie rzeczy: po pierwsze,
    światło odbite od sufitu świeci szeroko (chyba że sufit jest lustrzany),
    a także w przypadku wysokiego sufitu zmniejsza się różnica odległości od
    wtórnego źródła światła (powierzchnia sufitu) do głównego motywu oraz do
    tła, co wyrównuje w pewnym stopniu poziom oświetlenia głównego motywu i
    tła. Dlatego w przypadku błyskania w sufit przy pomiarze światła może
    nabierać większego znaczenia jasność tła.

    I jeszcze jedna rzecz: przy błysku na wprost system pomiarowy bierze pod
    uwagę również odległość, na jaką została nastawiona ostrość (de facto
    będzie to odległość do głównego obiektu). Przy błysku w sufit ta
    informacja nie ma już takiego zastosowania, przez co tym bardziej
    elementy tła mogą fałszować pomiar.

    Ale to tylko spekulacje - można byłoby powiedzieć coś więcej, gdybyś
    pokazał kilka zdjęć wraz z informacją o ustawieniach aparatu i lampy.

    Jakub

    http://www.roguski.eu

  • 8. Data: 2009-01-12 08:18:03
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    Nguyen Bang Giang pisze:

    Hej

> [...]
    > Pytam z góry, bo może ktoś ten problem już kiedyś miał. Z pewnością
    > odwiedzę serwis kiedy znajdę na to czas.

    Miałem dokładnie taki zestaw i wszystko działało bez problemu.
    Na lampie masz włączony iTTL? Sprawdź z włączonym i wyłączonym BL.
    Jaki sufit i jak wysoko? Może za wysoko i lampa nie wyrabia?
    Masz założonego Stoffena? On strasznie światło zżera.
    Przy odbijaniu od sufitu polecam go zdjąć, a ilość światła kierowanego
    do przodu regulujesz sobie pochyleniem głowicy i stopniowo wysuwaną
    białą kartką.
    Poprzełączaj pomiar światła i zobacz czy coś się zmienia.
    Więcej pomysłów nie mam :)
    --
    Pozdro
    Kryhu

  • 9. Data: 2009-01-12 09:05:49
    Od: Nguyen Bang Giang <n...@y...com>

    Dnia Mon, 12 Jan 2009 07:11:19 +0000 (UTC), Matt napisał(a):

    > Może sufit był czarny albo bardzo wysoko :-)

    Sufit bialy i niski. Test nie byl przeprowadzony w boju tylko w warunkach
    ustawionych. Tak jak napisalem niedoswietlenie nastepuje przy rezerwie a
    nawet duzej rezerwie mocy.

    > Przy odbiciu od sufitu z reguły trzeba ustawić +0.3 - +1.0EV mocy błysku, no
    > ale nawet bez tej korekty niedoświetlenie nie jest duże...

    Niedoswietlenie jest tak duze, ze choc widoczny jest blysk, nie wplywal on
    praktycznie w naswietlenie scen.

    --
    Pozdrawiam,
    Giang.

  • 10. Data: 2009-01-12 09:09:50
    Od: Nguyen Bang Giang <n...@y...com>

    Dnia Sun, 11 Jan 2009 23:20:51 -0800 (PST), j...@a...at napisał(a):

    > 1.za slaba moc lampy - czyli swiatlo odbite jest zbyt slabe

    Tak jak napisalem, rezerwa mocy jest dosc duza. Dbalem o to. Poza tym mam
    flashmeter wiec nawet sprawdzilem.

    > 2. masz zalaczony w lampie pomiar wstepny na wprost ( przedblysk,
    > moze w podzerwieni) , ale nie wiem czy sb taka mozliwosc daje.

    Tak jak napisalem, test prowadzilem przy roznych kombinacjach wspolpracy
    aparat-lampa. Tak wiec TTL, TTL-BL, pomiar matrycowy, upośredniony,
    punktowy, M, Av, Tv, P, ...

    --
    Pozdrawiam,
    Giang.