  • 1. Data: 2019-05-18 14:48:13
    Temat: SIM800L - problemy z zasięgiem
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jeszcze raz wracam do tematu, który poruszałem już wcześniej.
    Mam urządzenie z chińskim modułem SIM800L, takim jak ten:
    https://allegro.pl/oferta/8032765153
    Moja wersja jest trochę wcześniejsza, zamiast tej helikalnej antenki
    jest wlutowany w płytę odcinek wygiętego pod kątem goldpina o
    odpowiedniej (mam nadzieję) długości.

    Problem polega na tym, że moduł co jakiś czas gubi zasięg. Dioda na nim
    miga z częstotliwością 1Hz, co oznacza właśnie brak zalogowania w sieci.
    Na numer przypisany do karty SIM nie da się dodzwonić (poczta głosowa) a
    po wysłaniu SMS-a nie dostaje się potwierdzenia doręczenia. Często
    (chociaż nie zawsze) pomaga fizyczne odłączenie i ponowne podłączenie
    urządzenia do prądu. Często po jakimś czasie (nawet kilkudziesięciu
    minutach) modułowi udaje się ponownie zalogować. Urządzenie jest
    zainstalowane w centrum dużego miasta.

    Myślę, że można już na wstępie wykluczyć problemy z zasilaniem. Za
    zasilanie całości odpowiada zasilacz 5V/2A. Sam moduł GSM jest zasilany
    napięciem 3,5V, generowanym przez moduł przetwornicy impulsowej, o
    wydajności 3A. W pobliżu modułu znajduje się kilka kondensatorów
    tantalowych 220uF. Reszta elektroniki jest zasilana przez LDO 3,3V.

    Żeby było ciekawiej - zbudowałem też drugą wersję tego samego
    urządzenia. Projekt PCB zawiera co prawda niewielkie poprawki, ale nie
    wydaje mi się, żeby były to rzeczy krytyczne - po prostu trochę
    zracjonalizowałem rozmieszczenie paru elementów na PCB. To drugie
    urządzenie działa w tej chwili testowo u mnie w domu, teren wiejski,
    jakieś 30 km od przedmieść. I właśnie z tym drugim nie ma najmniejszego
    problemu - działa 100% prawidłowo i stabilnie.

    Jedyny eksperyment jaki mi w tej chwili przychodzi to podmiana. Jednak
    zanim to zrobię, chciałbym się upewnić jeszcze co do jednego, bo
    występuje jeszcze jedna zmienna - operator. Pierwsze urządzenie pracuje
    w Orange, drugie ma włożoną tymczasowo kartę Play'a.

    Czy jest teoretycznie możliwe, żeby Orange miał problem z zasięgiem GSM
    (bo pamiętajmy, że SIM800L nowszych sieci nie wspiera) w centrum dużego
    miasta?

  • 2. Data: 2019-05-18 14:52:19
    Temat: Re: SIM800L - problemy z zasięgiem
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    I jeszcze jedno pytanie: czy korzystając z anteny wlutowanej w taką
    płytkę (czy to helikalnej z drutu, czy to typu "długi goldpin")
    powinienem zdemontować gniazdko UFL? Ono nie przeszkadza w czymś
    przypadkiem? Pytam, bo pamiętam, że często w modułach WiFi (ESP8266,
    ESP32) korzystanie z gniazdka antenowego zamiast anteny PCB wymaga
    przelutowania jednego kondensatora 0R. Tutaj gniazdko jest połączone
    bezpośrednio do pina, do którego ma być przylutowana antena...

  • 3. Data: 2019-05-18 14:56:00
    Od: Bytomir Szimoza <b...@g...com>

    https://mapabts.pl

  • 4. Data: 2019-05-18 17:40:29
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam jeszcze jedną hipotezę, o którą chciałbym zapytać.
    Moduł GSM jest zasilany z takiego modułu impulsowego:
    https://allegro.pl/oferta/7405674255

    Jak wspominałem całość jest zasilana z zasilacza impulsowego 5V/2A (w
    praktyce mierzone napięcie wynosi nieco ponad 5,1V).

    W internecie natknąłem się na informację, że te moduły z LM2596S
    wymagają przynajmniej 1,5V różnicy pomiędzy napięciem wejściowym i
    wyjściowym. Tak więc w tej chwili napięcie zasilania modułu jest
    ustawione na 3,5V.

    Datasheet SIM800L mówi, że zakres dopuszczalnych napięć wynosi 3,4-4,2V,
    przy czym 4V to napięcie zalecane.

    Jak widać wszystko mocno "na styk". Czy taka sytuacja może teoretycznie
    powodować problemy z zasięgiem?

    Jeśli tak, może powinienem zastosować zasilacz 6V/2A i ustawić
    przetwornicę na 4V na wyjściu?

  • 5. Data: 2019-05-18 17:55:57
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-05-18 o 14:48, Atlantis pisze:

    > Czy jest teoretycznie możliwe, żeby Orange miał problem z zasięgiem GSM
    > (bo pamiętajmy, że SIM800L nowszych sieci nie wspiera) w centrum dużego
    > miasta?

    Ma, ja tak mam na obrzeżach miasta, mam nokie3510 do alarmu i w
    zależności jak ją obrócę to zasięg mam albo nie, a jest na 1 piętrze, z
    tel miałem podobnie, na parterze
    raz był zasięg raz nie, w końcu zmieniłem operatora na
    tmobile i mam zasięg nawet w piwnicy :)

  • 6. Data: 2019-05-18 18:20:32
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 18.05.2019 17:55, Janusz wrote:

> [...]
    > tel miałem podobnie, na parterze
    > raz był zasięg raz nie, w końcu zmieniłem operatora na

    Hmm... Zaobserwowałem jeszcze jedną rzecz - moduł w przypadku braku
    połączenia nie tylko miga z częstotliwością 1Hz (brak połączenia z
    siecią). Często można zaobserwować cykl - seria 7-10 mignięć, kilka
    sekund przerwy, kolejna seria i tak dalej. W kodzie mam co prawda
    zaimplementowane automatyczne restartowanie modułu, gdyby w trakcie
    konfiguracji zwrócił ERROR, ale nie sądzę, żeby tu leżała przyczyna.
    Konfiguracja to tak naprawdę sprawdzanie odpowiedzi na "AT", wyłączenie
    echa, ustawienie sposobu obsługi SMS-ów i wyczyszczenie starych
    wiadomości. Nie ma tak niczego, co mogłoby być nieprzewidywalne albo
    zależne od warunków zewnętrznych.

    Stąd może przyczyna leży gdzieś po stronie zasilania? Jeszcze jeden
    spory kondensator low-ESR przy pinach SIM800L? Podnieść napięcie
    zasilania modułu do 4V?

  • 7. Data: 2019-05-18 21:56:55
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Atlantis wrote on 18.05.2019 14:48:

    > Moja wersja jest trochę wcześniejsza, zamiast tej helikalnej antenki
    > jest wlutowany w płytę odcinek wygiętego pod kątem goldpina o
    > odpowiedniej (mam nadzieję) długości.

    I jaka to jest długość? Ten wygięty kawałek sterczy pionowo czy poziomo
    w stosunku do płaszczyzny ziemi?

> [...]
    > urządzenia do prądu. Często po jakimś czasie (nawet kilkudziesięciu
    > minutach) modułowi udaje się ponownie zalogować. Urządzenie jest

    A masz jakąś możliwość wyświetlania poziomu sygnału z tego modułu
    (rssi)? Bo antenę masz dziadowską, nie wiadomo jakie otoczenie (anteny i
    modułu), jaką odległość od BTS. Może moduł jest na granicy możliwości i
    stąd utrata połączenia i problem z ponownym nawiązaniem.

  • 8. Data: 2019-05-18 22:39:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 18 May 2019 18:20:32 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Hmm... Zaobserwowałem jeszcze jedną rzecz - moduł w przypadku braku
    > połączenia nie tylko miga z częstotliwością 1Hz (brak połączenia z
    > siecią).

    "Brak połączenia" to mało precyzyjne. W większości modułów równe
    miganie 1Hz oznacza szukanie sieci, owszem chwilowo brak połączenia
    ale moduł nie siedzi a laurach tylko szuka. Co może oznaczać
    faktycznie problem z zasięgiem (anteną) a nie samym modułem.
    Status sieci zwraca polecenie at+creg? . Kod który zwróci oznacza
    aktualny stan, zweryfikuj go z dokumentacją.
    A propos sieci 2G, kiedyś były plany stopniowego wygaszania wsparcia
    2G u niektórych operatorów. Może to już się dzieje.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2019-05-19 00:30:58
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

> [...]
    > Moja wersja jest trochę wcześniejsza, zamiast tej helikalnej antenki
    > jest wlutowany w płytę odcinek wygiętego pod kątem goldpina o

    Goldpin to chyba nie ma wystarczającej długosci aby sie dopasować do
    długości fali

    jp

  • 10. Data: 2019-05-19 07:39:14
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 19.05.2019 00:30, jacek pozniak wrote:

    > Goldpin to chyba nie ma wystarczającej długosci aby sie dopasować do
    > długości fali

    To nie jest zwykły goldpin, dlatego napisałem to słowo w cudzysłowie. Po
    prostu element ten jest wykonany z tego samego typu drutu i na jednej z
    końcówek ma plastikowy element przylegający do płytki. Prawdopodobnie
    Chińczycy wykorzystali tę samą maszynę, której używa się do produkcji
    goldpinów.

    Różnica jest w długości - drucik będzie miał łącznie jakieś niecałe 3 cm
    długości, łączne z częścią wlutowaną w płytkę. Po jakichś 5 mm jest
    wygięty pod kątem nieco ponad 100 stopni, tak więc po wlutowaniu w
    płytkę dłuższa część odstaje od niej pod kątem kilkunastu stopni.

    Takie "antenki" były fabrycznie wlutowywane w te czerwone moduły jeszcze
    jakiś rok czy dwa lata temu. Wtedy właśnie kupiłem kilka sztuk. Z tego
    co widzę, teraz Chińczycy zmienili koncepcję i dołączają do nich albo
    małe antenki helikalne z kawałka drutu, albo antenki wytrawione na
    kawałku PCB.