  • 1. Data: 2009-05-23 17:01:03
    Temat: Serwo modelarskie
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    Witam !

    Nie mogę znaleźć szczegółowej karty katalogowej od serwa modelarskiego.
    Myślę jednak, że zapewne ktoś tu już zajmował się praktycznym
    sterowaniem czymś takim i zapewne zna odpowiedź na następujące pytania:

    1. Jakie są parametry elektryczne tego wejścia, do którego doprowadza
    się impulsy sterujące ? Czy impulsy o amplitudzie 3V będą odpowiednie ?

    2. Co się dzieje z takim serwem jeśli nie są do niego doprowadzone
    impulsy sterujące ?

    Paweł

  • 2. Data: 2009-05-23 18:14:32
    Temat: Re: Serwo modelarskie
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Paweł napisał:
    > 1. Jakie są parametry elektryczne tego wejścia, do którego doprowadza
    > się impulsy sterujące ? Czy impulsy o amplitudzie 3V będą odpowiednie ?

    Zależy jakim napięciem będzie zasilane serwo. Przy 5V większość serw
    będzie poprawnie działała przy impulsach o amplitudzie 3V

    > 2. Co się dzieje z takim serwem jeśli nie są do niego doprowadzone
    > impulsy sterujące ?

    Stoi nieruchomo w takiej pozycji jakiej było i jest jak to określają
    modelarze "miękkie" :-) Ponieważ w tej sytuacji nie działa sprzężenie
    zwrotne, to silnik serwa nie "walczy" z zewnętrzną siłą próbującą
    przekręcić orczyk. Oczywiście dotyczy to serw analogowych.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 3. Data: 2009-05-23 18:31:21
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Stoi nieruchomo w takiej pozycji jakiej było i jest jak to określają

    Hmmm... wiesz to z teorii czy z praktyki?? Ja słyszałem, że niestety,
    niektóre serwa głupieją przy braku impulsów, albo ustawiają się w
    pozycję neutralną, to jest w połowę obsługiwanego kąta... Ale w życiu w
    rękach miałem jedno serwo, więc się nie chcę wypowiadać jako znawca
    ;)... tak słyszałem, więc powtarzam ;)...

    Pozdrawiam
    konop

  • 4. Data: 2009-05-23 18:55:36
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Zależy jakim napięciem będzie zasilane serwo. Przy 5V większość serw
    > będzie poprawnie działała przy impulsach o amplitudzie 3V

    Jaka ma być polaryzacja tych impulsów sterujących ?

    Paweł

  • 5. Data: 2009-05-23 20:29:02
    Od: "Piotr Pitlab Laskowski" <p...@p...wp.pl>

    > Jaka ma być polaryzacja tych impulsów sterujących ?

    Impuls sterujący serwem ma wysoki poziom logiczny.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 6. Data: 2009-05-23 20:30:47
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Konop napisał:

> [...]
    > rękach miałem jedno serwo, więc się nie chcę wypowiadać jako znawca
    > ;)... tak słyszałem, więc powtarzam ;)...

    Z praktyki i z teorii też. Starsze serwa miały elektronikę na elementach
    dyskretnych i można ze schematu wywnioskować takie działanie. Nie
    spotkałem się ze SPRAWNYM serwem, które szalałoby bez sygnału.
    Najczęściej po włączeniu serwo robi krótkie bzzzyk i zatrzymuje się w
    jakiejś tam pozycji. Do neutrum (lub bardziej do zaprogramowanej
    pozycji) ustawiają się serwa cyfrowe.

    P.S. Może chodziło koledze o szalejące serwa podłaczone do odbiornika
    przy braku sygnału nadajnika ? Bo to jest akurat dość normalne.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 7. Data: 2009-05-23 20:31:10
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Paweł napisał:

    > Jaka ma być polaryzacja tych impulsów sterujących ?

    Zazwyczaj dodatnia

  • 8. Data: 2009-05-23 20:51:14
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Hmmm... wiesz to z teorii czy z praktyki?? Ja słyszałem, że niestety,
    > niektóre serwa głupieją przy braku impulsów,

    doswiadczenia za duzego nie mam, ale robilem sam odbiornik
    do modelu samolotu i nie stwierdzilem aby serwo wariowalo
    przy braku sygnalu. Byly to serwa analogowe Hitec i GWS.

    >albo ustawiają się w pozycję neutralną, to jest w połowę obsługiwanego
    >kąta...

    jezeli chodzi o serva analogowe, to z zasady dzialania serwa
    nie ma prawa sie ustawiac to wybranej pozycji.

    Pzdr
    Darek

  • 9. Data: 2009-05-23 20:56:19
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > P.S. Może chodziło koledze o szalejące serwa podłaczone do odbiornika przy
    > braku sygnału nadajnika ? Bo to jest akurat dość normalne.

    To chyba w starszych modelach odbiornikow dzialajacych
    na PPM. Przy transmisji cyfrowej, raczej nie powinno szalec.
    Ja do transmisji cyfrowej stworzylem wlasny protokół z zabiezpieczeniem
    i przy braku sygnalu odbironik ustawal serwa w pozycji neutralnej.

    Pzdr
    Darek

  • 10. Data: 2009-05-23 21:01:26
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Jaka ma być polaryzacja tych impulsów sterujących ?

    nie pamietam teraz dokładnie poniewaz robilem to chyba z 3 lata temu,
    ale impulsy maja polaryzacje dodatnia, szerokosc impulsu dla pozycji
    neutralnej wynosi 1,5 a zakres sterowania od 1-2ms - o ile dobrze pamietam.
    Niektore serwa chyba GWS maja ten zakres przesuniety o zdaje sie 0,1ms.
    Impulsy sterujace powinno sie podawac zgodnie z norma co 20ms.

    Na strochach producentow albo GWS albo Hitec byla specyfikacja
    sterowania.

    Pzdr
    Darek