  • 11. Data: 2020-04-08 19:13:32
    Temat: Re: Skleroza - projekty z zeszłego wieku.
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Na krajowy rynek ?

    Jak najbardziej, warszawy takie często miały. Dość charakterystyczny
    wygląd, więc się pamięta:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Miki_(radioodbiornik)

    Tak, on był: TANZYSTORYZOWANY!

    > Postep :-)

    Ten poprzedni, "Żerań", co o nim w Wiki piszą, też się widywało.
    Duży kawałek sprzęta to był.

    https://youtu.be/7NVrRYMeK9M

    > Gdzies tam z MT pamietam notke, jak to zrobili tranzystorowa
    > przetwornice do radiostacji wojskowych, zeby zaoszczedzic na
    > bateriach anodowych.
    > Bo korzystala z aku NiCd.
    >
    > Widzial ktos takie cudo, czy na paru prototypach sie skonczylo ?

    Tego nie wiem, ale od razu sobie pomyślałem, że gdybym to ja miał
    robić w tamtych czasach projekt radia samochodowego, to bym ten
    jeden (drogi przecież) tranzystor przeznaczył na przetwornicę dla
    całej reszty. Lampy niskonapięcowe też pewnie tanie nie były.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2020-04-08 19:48:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Jak najbardziej, warszawy takie często miały. Dość charakterystyczny
    >wygląd, więc się pamięta:

    Malo kto mial wtedy samochod prywatny, a dyrektorzy to juz wymarli :-)

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Miki_(radioodbiornik)

    Miki ... nazwa jakas nieprawomyslna :-)

    ECH83 to niskonapieciowa ? Czy jakas odmiana ?

    >Ten poprzedni, "Żerań", co o nim w Wiki piszą, też się widywało.
    >Duży kawałek sprzęta to był.
    > https://youtu.be/7NVrRYMeK9M

    W srodku moze i duzy, ale wystaje niewiele nie liczac glosnika.
    Mozna bylo nie zwrocic uwagi.

> [...]
    >jeden (drogi przecież) tranzystor przeznaczył na przetwornicę dla
    >całej reszty. Lampy niskonapięcowe też pewnie tanie nie były.

    No, ciekawy pomysl. Ale czy nie brakuje mocy w tranzystorze ?

    Z drugiej strony - jesli jest juz TG70, to po cholere jakies lampy ?
    Czy moze jeszcze tranzystory na krotkich falach nie wyrabialy ?

    A z trzeciej ... te lampy to krajowy przemysl mogl opanowac.

    I ciekawe - nie zalezalo im, czy juz sie dojrzeli tranzystory na
    horyzoncie ?

    J.

  • 13. Data: 2020-04-08 20:06:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Malo kto mial wtedy samochod prywatny, a dyrektorzy to juz wymarli :-)

    Taksówki były, przeważnie warszawy, a w nich te radia.

    > ECH83 to niskonapieciowa ? Czy jakas odmiana ?

    https://datasheetspdf.com/pdf-file/1038890/Philips/E
    CH83/1

    > W srodku moze i duzy, ale wystaje niewiele nie liczac glosnika.
    > Mozna bylo nie zwrocic uwagi.

    Pstryczki były u góry i u dołu, a w środku głośnik. Widać było.

    > No, ciekawy pomysl. Ale czy nie brakuje mocy w tranzystorze ?

    Praca z czymś zbliżonym do prostokąta daje sporą moc.

    Tak sobie też myślę, czemu samochody (amerykańskie raczej) nie
    miały drugiej małej wysokonapięciowej prądnicy napięcia anodowego.
    Łatwo napędzic jednym paskiem.

    > Z drugiej strony - jesli jest juz TG70, to po cholere jakies lampy ?
    > Czy moze jeszcze tranzystory na krotkich falach nie wyrabialy ?

    Te pierwsze to i ze średnimi mogły mieć lekki problem.

    > A z trzeciej ... te lampy to krajowy przemysl mogl opanowac.

    Importowane.

    > I ciekawe - nie zalezalo im, czy juz sie dojrzeli tranzystory na
    > horyzoncie ?

    Następny model był całkiem tranzystorowy. Pod koniec Gomułki
    to już półprzewodniki jakoś wychodziły.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2020-04-08 20:36:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >https://datasheetspdf.com/pdf-file/1038890/Philips/
    ECH83/1

    Jakos kojarzy mi sie z popularnym typem ... z telewizorow.
    Ale pewnie sie pomylilo z czyms innym ...
    EF83, ECC83, ECH84 - latwo pomylic, jak sie lampy zawsze omijalo :-)

    >Praca z czymś zbliżonym do prostokąta daje sporą moc.

    Ale lampy tez sporo biora ..

    >Tak sobie też myślę, czemu samochody (amerykańskie raczej) nie
    >miały drugiej małej wysokonapięciowej prądnicy napięcia anodowego.
    >Łatwo napędzic jednym paskiem.

    Ba - moglo byc w jednej obudowie.

    A moze i byly takie ?

    >Te pierwsze to i ze średnimi mogły mieć lekki problem.

    ale one i na wzmacniacz glosnikowy sie nie nadawaly.

    >Importowane.

    Ale mozliwe do wyprodukowania w kraju.
    Tyle - ze juz tranzystory robilismy.

    >Następny model był całkiem tranzystorowy. Pod koniec Gomułki
    >to już półprzewodniki jakoś wychodziły.

    Tylko Miki to "na poczatku lat 60-tych", a Admiral to tak nie bardzo
    wiadomo kiedy.
    Koniec Gomulki ... 10 lat tego Miki produkowali ?

    P.S. Faktycznie - TG5 to 800kHz, srednich nie obejmie, a i dlugie z
    trudem.
    Trzeba bylo poczekac na TG37 ... niby rok 1964
    http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/jasiu/oldtr/param
    etry.html

    J.

  • 15. Data: 2020-04-08 20:58:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale lampy tez sporo biora ..

    Na żarzenie. A i to nie zawsze. Radziecki radioprijomnik (domowy)
    Rodina 45, sześciolampowy (!) miał żarzenie 2V 0,5A. Anodowe 60V
    przy kilku mA. To się dało zasilać baterią termopar mnałożoną na
    lampę naftową.

    > Ba - moglo byc w jednej obudowie.
    >
    > A moze i byly takie ?

    No właśnie nic mi o tym nie wiadomo. Za to wibratory były techniką
    dobrze zadomowiącną. Tu znowu ciekawostka. Znanym producentem
    wibratorów była firma Kaco. Przetrwała do dzisiaj i robi falowniki
    fotowoltaiczne.

    > ale one i na wzmacniacz glosnikowy sie nie nadawaly.

    Jakoś to Miki grało.

    > Ale mozliwe do wyprodukowania w kraju.
    > Tyle - ze juz tranzystory robilismy.

    A lampy jeszcze do lat osiemdziesiątych, kiedy układy scalone były
    powszechne. W latach siedemdziesiątych, przez jakiś czas, byliśmy
    największy producentem lamp na świecie. Powód znany i dość upiorny.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2020-04-08 21:44:33
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 08.04.2020 o 20:36, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski"  napisał w wiadomości grup
    l...

    CH83/1

    > Jakos kojarzy mi sie z popularnym typem ... z telewizorow.
    > Ale pewnie sie pomylilo z czyms innym ...
    > EF83, ECC83, ECH84 - latwo pomylic, jak sie lampy zawsze omijalo :-)

    W radiach superheterodynowych z tamtych lat siedziała zazwyczaj ECH81.
    ECH84 była stosowana w telewizorach w układzie selektora i separatora
    impulsów synchronizacji.

    Grzegorz

  • 17. Data: 2020-04-10 11:59:53
    Od: "Kamil" <nospamtlen.pl>

    Użytkownik "Andrzej W." napisał:

    > https://mlodytechnik.pl/files/aky/84-nw-12-odbiornik
    _superheterodynowy.pdf

    W PDF-fie jest superreakcyjny, nie superheterodynowy.

    Pzdr

  • 18. Data: 2020-04-10 14:21:14
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 10.04.2020 o 11:59, Kamil pisze:

    _superheterodynowy.pdf

    > W PDF-fie jest superreakcyjny, nie superheterodynowy.

    Jesteś pewien?

    Pozdrawiam

    DD

  • 19. Data: 2020-04-10 14:24:05
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    _superheterodynowy.pdf

    > W PDF-fie jest superreakcyjny, nie superheterodynowy.
    >
    > Pzdr

    Oj, chyba Kolega przeczytał tylko pierwsze zdanie z artykułu ;-)

    Grzegorz

  • 20. Data: 2020-04-10 14:33:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzegorz Kurczyk napisał:

    > Oj, chyba Kolega przeczytał tylko pierwsze zdanie z artykułu ;-)

    -- Głąb, Jasiu zapisałeś?
    -- Nie bądź pan głąb.
    -- Tak, tera uważaj będzie się stawiał.

    --