  • 21. Data: 2020-04-11 00:22:49
    Temat: Re: Skleroza - projekty z zeszłego wieku.
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > (...)
    > No właśnie nic mi o tym nie wiadomo. Za to wibratory były techniką
    > dobrze zadomowiącną. Tu znowu ciekawostka. Znanym producentem
    > wibratorów była firma Kaco. Przetrwała do dzisiaj i robi falowniki
    > fotowoltaiczne.
    > (...)

    Podrzuci ktoś jakieś linki na temat budowy i działania wibratorów?
    Bo obawiam się, że po zapodaniu pytania do wyszukiwarek uzyskam zgoła
    inne wyniki.

    Lampy znam tylko co-nieco z kilku urządzeń, w tym Tonette i Rubin 714.
    Natomiast nie przypominam sobie, abym się spotkał z powielaczem(?) typu
    wibrator.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 22. Data: 2020-04-11 00:35:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

> [...]
    >
    > Lampy znam tylko co-nieco z kilku urządzeń, w tym Tonette i Rubin 714.
    > Natomiast nie przypominam sobie, abym się spotkał z powielaczem(?) typu

    Bo wibratory to do sprzętu samochodowego, w celu podniesienia napięcia
    z 6 lub 12 woltów do takiego, co je lampy lubią. Ja się nie obawiałem,
    odważnie wpisałem w guglownicę "kaco vibrator" -- poszło nieźle, trochę
    było tego "zgoła", ale głównie to co trzeba. Wśród nich na przykład to:

    http://members.iinet.net.au/~cool386/breville/brevil
    le.html

    A już bez guglowania można na początek przeczytać:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Vibrator_(electronic)

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2020-04-15 09:41:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Saturday, April 11, 2020, 12:22:49 AM, you wrote:

    > Podrzuci ktoś jakieś linki na temat budowy i działania wibratorów?
    > Bo obawiam się, że po zapodaniu pytania do wyszukiwarek uzyskam zgoła
    > inne wyniki.

    https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=p
    rzetwornica+wibratorowa

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 24. Data: 2020-04-18 05:57:45
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2020-04-08 14:48, Andrzej W. wrote:
    [...]
    > Dokładnie ten.
    > Dziękuję obu Kolegom.
    >
    > https://mlodytechnik.pl/files/aky/84-nw-12-odbiornik
    _superheterodynowy.pdf

    Kurcze, jestem z siebie dumny. :-) Po przeczytaniu pierwszego posta w
    wątku od razu wiedziałem, że chodzi o grudniowy numer MT.
    Najprawdopodobniej z 1984. Czyli sklerozy na razie brak. :-) A pamiętam
    to radyjko, bo byłem nim poważnie zainteresowany. Ale skończyło się na
    tunerze na UL1200 i, zdaje się, UL1621, też z MT.

  • 25. Data: 2020-04-19 10:00:59
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > a rdzenie ponoc lepsze, bo nie szumia tak jak warikapy ... ciekawe, czy
    > w 2020 to nadal jest prawda ...

    Zrobiłem kilka lat temu prototyp radyjka VLF przestrajanego wzmacniaczem
    magnetycznym, działał OK. Niestety, projekt zdechł, choć z innego powodu.

    W 2020 bym się zastanowił, czy przestrajanie obwodów wejściowych w ogóle
    jest potrzebne, dziś wzmocnienie jest tanie, a heterodyny są cyfrowe.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 26. Data: 2020-04-19 12:52:01
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 19.04.2020 o 10:00, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    >
    > W 2020 bym się zastanowił, czy przestrajanie obwodów wejściowych w ogóle
    > jest potrzebne, dziś wzmocnienie jest tanie, a heterodyny są cyfrowe.

    Sprawa dyskusyjna, wszystko ma swoje zalety i wady. Są odbiorniki z
    wysoką częstotliwoscią pośrednią i obwodami wejściowymi z pasmem
    odpowiednio dużym. Jednak silny sygnał w tym paśmie może zaszkodzić.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 27. Data: 2020-04-20 18:31:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

> [...]

    >W 2020 bym się zastanowił, czy przestrajanie obwodów wejściowych w
    >ogóle jest potrzebne, dziś wzmocnienie jest tanie, a heterodyny są

    A to IMO tym bardziej potrzebne - aby odrzucic wszystkie niepotrzebne
    sygnaly, ktore tylko zapychaja przetwornik AD.

    Ale moze wystarczy taki "na cale pasmo".
    SDR jakos sobie radzi bez filtru :-)

    No i ciagle pamietam odbiornik GPS, gdzie sygnal jest digitalizowany
    na ... 2 bitach.
    A w jednym pasmie nadaje kilka satelitow, ktore odbiornik musi jakos
    od siebie rozdzielic :-)
    Wiec moze faktycznie filtry niepotrzebne ...

    J.

  • 28. Data: 2020-04-20 20:26:36
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > A to IMO tym bardziej potrzebne - aby odrzucic wszystkie niepotrzebne
    > sygnaly, ktore tylko zapychaja przetwornik AD.

    Nie sugeruję, by nie stosować filtrów w ogóle, tylko niekoniecznie
    strojonych po stronie wzmacniacza w.cz. Dolnoprzepustowy + wysoka
    częstotliwość pośrednia powinna wystarczyć do wszystkiego poza
    najbardziej wymagającymi zastosowaniami.

    Przetwornice też stopniowo wchodzą w wyższe częstotliwości kluczowania,
    więc pasmo się będzie oczyszczać od strony niższych częstotliwości.
    Ponadto, tam i w sposób naturalny występuje dużo szumów i zakłóceń.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 29. Data: 2020-04-20 20:29:10
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Cezary Grądys wrote:

    > Sprawa dyskusyjna, wszystko ma swoje zalety i wady. Są odbiorniki z
    > wysoką częstotliwoscią pośrednią i obwodami wejściowymi z pasmem
    > odpowiednio dużym. Jednak silny sygnał w tym paśmie może zaszkodzić.

    Pytanie tylko, na ile potrzeba odbioru słabego sygnału na tle silnego to
    rzeczywisty problem praktyczny, a na ile krótkofalarski fetysz.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 30. Data: 2020-04-22 11:50:47
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2020-04-08 o 00:24, szod pisze:

    > O tak, było coś takiego w Bibliotece Młodego Technika. Proste odbiorniki
    > radiowe - Roland Wacławek i Grzegorz Zalot z 1988. Tu masz linka do PDF:
    >
    > https://docer.pl/doc/xexc0en
    >
    > Na stronie 53 jest coś takiego, nie wiem czy to samo. Ja za młodu też
    > próbowałem to zrobić, ale jakoś mi nie działało jak należy. Za to
    > odbiorniki w pudełku od zapałek dobrze odbierały :P

    Wacławek, Zalot
    eech ile goście teraz mają lat ? Czy żyją ?