  • 41. Data: 2015-07-20 20:23:40
    Temat: Re: Smierdzi klima po włączeniu - jakies 30 sekund
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Dykus" <d...@s...wp.pl> wrote in message
    news:moh47v$no1$1@node2.news.atman.pl...

    > Kiedyś kupiłem serwis klimy na Grouponie i przy okazji było odgrzybianie.
    > I było - lato, temperatura powietrza wewnątrz 30 st.C albo lepiej, wężyk
    > od ozonatora do samochodu długości 10 metrów. Efekt - po zakończeniu
    > ledwie było czuć ozon w środku. Szkoda tylko paliwa, bo oczywiście
    > "klimatyzacja musiała pracować" - nie wiem po co.
    > Więc trzeba być świadomym... :)

    Po to aby ozonować w warunkach w miarę suchego powietrza...
    I po to, aby ozon cyrkulował w układach wentylacji w samochodzie.
    Sam ozonator nie ma na tyle "cugu" aby wepchnąć ozon wszędzie.

  • 42. Data: 2015-07-20 20:57:51
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam!

    W dniu 2015-07-20 o 20:20, Pszemol pisze:

    > Czyli wpuszczasz do auta WIĘCEJ wilgoci z zewnatrz,
    > aby jeszcze więcej niż w czasie jazdy zamoczyć zakurzone
    > elementy wentylacji i jeszcze bardziej spotęgować efekty
    > zawilgacania?

    Tuż po zakończeniu jazdy powietrze w samochodzie będzie nieco bardziej
    wilgotne (klima wysusza, wiadomo), ale dzięki temu kanały wentylacyjne
    (z parownikiem na czele) będą osuszone. A więc nie będzie w nich stała
    skroplona woda, która normalnie straciła by się z kanałów podczas
    zwykłego parowania, a dzięki wymuszonemu obiegowi powietrza, proces
    parowania zalegającej wody przebiega szybciej.

    Bez wymuszonego obiegu, parowanie będzie trwało długo i wydaje mi się,
    że nawet wysuszone powietrze niewiele sytuacje poprawi, a podczas
    parowania wilgotność powietrza w parowniku będzie duża (brak ruchu
    powietrza z uwagi na filtr i kanały). Część powietrza w kabinie i tak
    się wymiesza podczas wychodzenia kierowcy/pasażera...
    Wilgotność powietrza atmosferycznego nie wydaje się jakoś przeraźliwie
    niebezpieczna, żeby trzeba było ratować się klimatyzacją... :)

    Prosty przykład - gdy wychodzę z samochodu na 1h i po powrocie włączam
    nawiew. Przy wcześniejszym wietrzeniu, smrodu po włączeniu nawiewu brak.
    Jak nie przewietrzę, to mam "mokrą szmatę", a więc była wilgoć...

    Tak z resztą radzi wiele poradników dotyczących użytkowania klimy i
    wydaje mi się to sensowne. Gdzie jest błąd w rozumowaniu?
    Nie mam kamery endoskopowej, by oglądać wodę w parowniku po wyłączeniu
    klimy... ;)

    > Zarodniki pleśni moga być uczulające, powodować łzawienie oczu, itp.

    Chodziło mi o to, czy smród oznacza już pojawienie się zarodników
    wszelakiej maści grzybów, roztoczy i czego tam jeszcze...
    Jeśli tam, to tym bardziej wolę wietrzyć... :)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 43. Data: 2015-07-20 21:10:29
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam!

    W dniu 2015-07-20 o 20:23, Pszemol pisze:

    > Po to aby ozonować w warunkach w miarę suchego powietrza...
    > I po to, aby ozon cyrkulował w układach wentylacji w samochodzie.
    > Sam ozonator nie ma na tyle "cugu" aby wepchnąć ozon wszędzie.

    Rzeczywiście, suche i chłodne powietrze wydłuża czas rozkładu ozonu.

    Nie wiem jak powinno śmierdzieć po skutecznym ozonowaniu (podobno 13
    ug/dm3) i jaką wydajność mają stosowane powszechnie ozonatory, ale moim
    zdaniem te pompki mają kiepską wydajność i nie są w stanie zapewnić
    należytego stężenia w nieszczelnej kabinie samochodu. Zapach może
    usunąć, ale w likwidację pleśni po prostu nie wierzę.

    Ja tam preferuję wkładanie wężyka bezpośrednio do dolotowych i w okolice
    parownika, a ozonowanie całej kabiny jak dodatek. :)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 44. Data: 2015-07-21 00:47:12
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > skroplona woda, która normalnie straciła by się z kanałów podczas zwykłego
    > parowania, a dzięki wymuszonemu obiegowi powietrza, proces parowania

    Taka jest obiegowa teoria... Pytanie brzmi: czy ktoś to zweryfikował?
    Czy te 2 minuty wystarczą faktycznie do osuszenia wentylacji? Nie sądzę.
    Zwłaszcza gdy na te dwie minuty wpuścisz powietrze wilgotne z zewnątrz.

> [...]
    > Wilgotność powietrza atmosferycznego nie wydaje się jakoś przeraźliwie
    > niebezpieczna, żeby trzeba było ratować się klimatyzacją... :)

    W ogóle brzmi to jak pudrowanie syfu...
    Takie auto z wadliwą konstrukcją należy po prostu sprzedać i kupić dobre.

    > Prosty przykład - gdy wychodzę z samochodu na 1h i po powrocie włączam
    > nawiew. Przy wcześniejszym wietrzeniu, smrodu po włączeniu nawiewu brak.
    > Jak nie przewietrzę, to mam "mokrą szmatę", a więc była wilgoć...

    No cóż... fascynujące masz hobby - podziwiam wytrwałość.

    > Tak z resztą radzi wiele poradników dotyczących użytkowania klimy
    > i wydaje mi się to sensowne. Gdzie jest błąd w rozumowaniu?

    Te poradniki robią osoby które mają podobne źle skonstruowane auta?

    > Nie mam kamery endoskopowej, by oglądać wodę w parowniku
    > po wyłączeniu klimy... ;)

    Może wystarczy oglądać przez otwory po wyjętym filtrze?

    > Chodziło mi o to, czy smród oznacza już pojawienie się zarodników
    > wszelakiej maści grzybów, roztoczy i czego tam jeszcze...
    > Jeśli tam, to tym bardziej wolę wietrzyć... :)

    Co to za marka, model, rocznik?

    Czy po postoju parę minut w jednym miejscu z klimą włączoną
    masz kałużę wody pod autem? Jeśli nie, to może masz zatkany
    po prostu ściek tej skroplonej wody z instalacji.

  • 45. Data: 2015-07-21 17:25:20
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam!

    W dniu 2015-07-21 o 00:47, Pszemol pisze:

    > Taka jest obiegowa teoria... Pytanie brzmi: czy ktoś to zweryfikował?
    > Czy te 2 minuty wystarczą faktycznie do osuszenia wentylacji? Nie sądzę.

    Myślałem, że Ty zweryfikowałeś, skoro swoim pytaniem zarzuciłeś mi złą
    obsługę klimy... :)

    > Zwłaszcza gdy na te dwie minuty wpuścisz powietrze wilgotne z zewnątrz.

    A wychodząc z samochodu nie wpuścisz? Poza tym - jakie wilgotne
    powietrze. Dziś, typowy letni dzień - wilgotność powietrza 47% (30st.C).
    Pomijając (niesłusznie) kwestie temperatury, to wartość zalecanej
    wilgotności w mieszkaniu...

    > W ogóle brzmi to jak pudrowanie syfu...

    Zgadzam się. Tak to nie powinno działać i chciałbym się tego pozbyć...

    > Takie auto z wadliwą konstrukcją należy po prostu sprzedać i kupić dobre.

    Gdyby to było takie proste... :) Poza tym nie mam pewności, czy to
    felerny egzemplarz, czy wadliwa konstrukcja...

    > No cóż... fascynujące masz hobby - podziwiam wytrwałość.

    A rzadko to człowiek podjeżdża na zakupy do marketu, aby problemem było
    coś takiego sprawdzić?

    > Te poradniki robią osoby które mają podobne źle skonstruowane auta?

    Stawiam, że wszystkie samochody są dobrze skonstruowane, tylko w
    niektórych rozpoczął się pewien proces, którego nie można już cofnąć bez
    sporych nakładów pracy...

    > Może wystarczy oglądać przez otwory po wyjętym filtrze?

    Tak, i będę siedział 10 min w samochodzie i oglądał parownik. Aż tak
    mnie to nie pasjonuje. Poza tym nie w tym samochodzie. Laptopa z kamerą
    byłbym w stanie jeszcze zostawić...

    > Co to za marka, model, rocznik?

    Czego, roztoczy? ;) Corolla E11 1999r., wcześniej mało używana... Klima
    ręczna, wydajna.

    > Czy po postoju parę minut w jednym miejscu z klimą włączoną
    > masz kałużę wody pod autem? Jeśli nie, to może masz zatkany
    > po prostu ściek tej skroplonej wody z instalacji.

    Kałuży może nie, ale woda kapie. Pianka dezynfekująca też tamtędy wylata...

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 46. Data: 2015-07-21 19:01:32
    Od: Dawid <x...@n...pl>

    W dniu 2015-07-20 o 20:16, Pszemol pisze:
    > "Dawid" <x...@n...pl> wrote in message

    > W wielu dzisiejszych samochodach klima jest częścią automatycznego
    > systemu wentylacji, ogrzewania i oziębiania kabiny samochodu i nie ma
    > różnic w "użytkowaniu" klimy bo po prostu ustawiasz temperaturę, tyle.
    jezdzisz raz w tygodniu z klimą, włączasz ją zawsze, jezdzisz po 3
    godziny dziennie, jezdzisz 5 min i auto stoi resztę dnia, garażujesz
    samochód lub stoi pod chmurką itd.
    o takie różnice chodzi

  • 47. Data: 2015-07-22 04:21:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Myślałem, że Ty zweryfikowałeś, skoro swoim pytaniem zarzuciłeś mi złą
    > obsługę klimy... :)

    Wyobraź sobie, że nie byłem w stanie zweryfikować :-)
    Jak dotąd przejeździłem w 4 autach z klimą ostatnie 15 lat
    i w żadnym nic nie śmierdziało i NIGDY nie musiałem niczego
    odgrzybiać ani ozonować. Te cztery auta to 1995 toyota camry,
    1994 nissan sentra (podobny do nissan sunny w Europie)
    2004 honda accord coupe i 2007 acura tl-s. Możesz powiedzieć
    że "japończyki" - ok, wniosek z tego że Twój śmierdzi a Japońce nie.

> [...]
    > Dziś, typowy letni dzień - wilgotność powietrza 47% (30st.C). Pomijając
    > (niesłusznie) kwestie temperatury, to wartość zalecanej wilgotności w

    Ja mieszkam w USA, Chicago - tu jest bardzo duża wilgotność powietrza.
    Klima pracuje bez urlopów i produkuje kałużę wody pod autem na postoju.
    Wigotność powietrza często w upały przekracza 70-80%. Jest sauna.

    > Zgadzam się. Tak to nie powinno działać i chciałbym się tego pozbyć...

    Pozbądź się auta. To jest już dziś rzęch :-)

    > Gdyby to było takie proste... :) Poza tym nie mam pewności, czy to felerny
    > egzemplarz, czy wadliwa konstrukcja...

    Popytaj na grupie u innych użytkowników 1999 Karolci.

    > A rzadko to człowiek podjeżdża na zakupy do marketu,
    > aby problemem było coś takiego sprawdzić?

    Sprawdzone tysiące razy w wilgotnym Chicago - nic nie śmierdzi.

    > Stawiam, że wszystkie samochody są dobrze skonstruowane, tylko w
    > niektórych rozpoczął się pewien proces, którego nie można już
    > cofnąć bez sporych nakładów pracy...

    Ile miałeś aut z klimą i jak długo nimi jeździłeś że tak stwierdzasz?
    Jak wytłumaczysz że od 1998 roku mam auta z klimą w których
    żaden proces się tam nie rozpoczyna? :-)

    > Tak, i będę siedział 10 min w samochodzie i oglądał parownik. Aż tak mnie
    > to nie pasjonuje. Poza tym nie w tym samochodzie.
    > Laptopa z kamerą byłbym w stanie jeszcze zostawić...

    Szkoda czasu.

    > Czego, roztoczy? ;) Corolla E11 1999r., wcześniej mało używana...
    > Klima ręczna, wydajna.

    Kupiona nowa w Polsce? Klima fabryczna czy dołożona już po fabryce?

    > Kałuży może nie, ale woda kapie. Pianka dezynfekująca też tamtędy
    > wylata...

    No jak na dworze 40% wilgotności to kałuży nie będzie...
    Poczekaj na upalny dzień z wilgotnością powietrza 70-80% :-)

  • 48. Data: 2015-07-22 04:22:21
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Dawid" <x...@n...pl> wrote in message
> [...]
    > dziennie, jezdzisz 5 min i auto stoi resztę dnia, garażujesz samochód lub

    Rozumiem :-) Co nie zmienia sytuacji, że to śmierdzenie jest podejrzane.

  • 49. Data: 2015-07-22 16:12:18
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 22 lipca 2015 04:22:32 UTC+2 użytkownik Pszemol napisał:
    > "Dawid" <x...@n...pl> wrote in message
    >
    > Rozumiem :-) Co nie zmienia sytuacji, że to śmierdzenie jest podejrzane.

    IMHO ta cała dyskusja jest lekko krzywa :)
    Moje auto stoi prawie cały czas na słońcu.
    Jak sądzisz, ile grzybów sie rozwija i jest w stanie przetrwać takie całosezonowe
    prażenie?

    A klima przy wyłączaniu pośmierdywuje.
    Zrobiłem jej ostatnio granat+pianke.
    Nie śmierdziało jakieś 3 tygodnie. I znowu pośmierdywuje.

    Nastepny krok to przejrzenie wszystkich kanałów i sprawdzenie czy tam jakiś kurz sie
    nie zebrał bo takie źródło smrodu może być.

    I w efekcie może być tak że felernie zaprojektowane kanały się zasyfiają i smierdzą a
    w innych autach kanały nie mają zaułków i nie śmierdzą.

    Korzystanie z klimy ciągle czy na wyrywki niewiele zmieni...

  • 50. Data: 2015-07-24 13:09:01
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    <s...@g...com> wrote in message
    ps.com...

    > IMHO ta cała dyskusja jest lekko krzywa :)
    > Moje auto stoi prawie cały czas na słońcu.
    > Jak sądzisz, ile grzybów sie rozwija i jest w stanie przetrwać takie
    > całosezonowe prażenie?

    Pleśnie i grzyby to bardzo skuteczne ewolucyjnie stworzonka...
    Myślę, że wiele jest w stanie przetrwać okresy wilgotnego chłodu i okresy
    suchego gorąca - ba, wręcz do takich warunków i cyklu życia są
    przystosowane.

> [...]
    >
    > Nastepny krok to przejrzenie wszystkich kanałów i sprawdzenie czy tam
    > jakiś kurz sie nie zebrał bo takie źródło smrodu może być.

    Co to za autko u Ciebie?

    > I w efekcie może być tak że felernie zaprojektowane kanały się zasyfiają i
    > smierdzą a w innych autach kanały nie mają zaułków i nie śmierdzą.
    >
    > Korzystanie z klimy ciągle czy na wyrywki niewiele zmieni...

    Też mam podobne wrażenie.