  • 41. Data: 2017-01-15 14:41:19
    Temat: Re: Smog
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 15 Jan 2017 00:37:27 +0100, Piotrne napisał(a):

    > Mieszkam w Gliwicach i odczuwam - smród dymu w pobliżu dymiących kominów.
    > Dalej od nich też, chociaż słabiej. W mieszkaniu po zamknięciu okien
    > jakoś pył "osiada" i tego nie czuję.

    Ja by tam pylu ze smrodem nie utozsamial.

    > Po ponownym otworzeniu okna dym jest wyczuwalny.

    A to faktycznie ciekawe, zakladajac, ze to nie pyl smierdzi.

    > Dotyczy to osiedla bez ogrzewania węglowego
    > - do najbliższego komina jest kilkaset metrów.

    Taki jeden w sprzyjajacych wiatrach potrafi zasmrodzic, no ale w
    Gliwicach to chyba na brak kominow nie narzekacie :-)
    Nie tylko domowych

    > Na potrzeby czyszczenia powietrza domowego mam oczyszczacz
    > Fisher Price, który właściwie jest skrzynką z wentylatorem
    > i filtrem HEPA. Trudno powiedzieć, jak dobrze usuwa pył.

    A to moze dlatego po zamkniecniu okien smrod znika ?

    > Podobno idealnie robi to odkurzacz wodny Rainbow. Ale jest
    > drogi, duży i hałasuje.

    Odkurzaczy wodnych jest cala masa, i wcale nie w cenie Rainbow :-)

    > Jak skuteczne jest usuwanie pyłu przez rozpylaną ultradźwiękami
    > wodę? Nawilżacze powietrza tworzą mgiełką wodną. Czy ta mgiełka
    > dobrze wiąże pył?

    Wydaje mi sie, ze ta mgielka paruje. I pyl pozostaje.
    Raczej jakas kurtyna wodna.

    J.

  • 42. Data: 2017-01-15 16:54:10
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > 403 Forbidden :-(

    Chyba w archiwum PAP wystawiają linki tymczasowe.
    Znalazłem alternatywne stałe linki podobnych zdjęć.

    Alternatywny link1.
    http://static.prsa.pl/images/f92e2517-3a20-45fe-a77d
    -62129fb90248.jpg
    http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1714237,Ekspe
    rci-przez-zanieczyszczenia-powietrza-grozi-nam-epide
    mia-chorob-ukladu-oddechowego
    Alternatywny link2.
    http://i.iplsc.com/dymiace-kominy-i-smog-nad-zakopan
    em/0002P7N7012A9HOW-C122-F4.jpg

    WM

  • 43. Data: 2017-01-16 00:09:32
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-01-15 o 14:41, J.F. pisze:

    > Ja by tam pylu ze smrodem nie utozsamial.

    Z moich obserwacji wynika, że smog daje efekt w postaci
    wysokich wyników pomiaru stężenia pyłu PM10 i PM2,5
    oraz w postaci smrodu spalenizny. Być może są to całkowicie
    inne zjawiska, ale występują tutaj zawsze jednocześnie
    i stąd to uproszczenie.

    > Taki jeden w sprzyjajacych wiatrach potrafi zasmrodzic, no ale w
    > Gliwicach to chyba na brak kominow nie narzekacie :-)
    > Nie tylko domowych

    Wbrew pozorom tradycyjny, smrodzący przemysł został
    w Gliwicach prawie całkowicie zlikwidowany. Nie ma dymiących
    fabryk: hutę zburzono, koksownię zburzono, kopalnie zamknięto.
    Jest fabryka samochodów i kilka innych, ale nowych - raczej
    nie smrodzą. Wyjątkiem jest fabryka Isover obok skrzyżowania
    autostrad A1 i A4 - wypuszcza zanieczyszczenia widoczne
    i niewidoczne, np. nocą. Noc nie pomaga w ukrywaniu dymów,
    bo skrzyżowanie autostrad jest bardzo jasno oświetlone
    i wszystkie te dymy od dołu podświetla. Dymy z Isoveru
    nie wpływają za bardzo na smog w Gliwicach, bo są przez wiatry
    przemieszczane na wschód i południe - poza Gliwice.

    Porównanie danych o zanieczyszczeniu powietrza zimą i latem
    wskazuje, że winne jest ogrzewanie mieszkań - latem smogu
    nie ma. A samochody jeżdżą tak jak zimą.

    > Odkurzaczy wodnych jest cala masa, i wcale nie w cenie Rainbow :-)

    Przyjrzę się dokładniej. Ale i tak hałasują...

    > Wydaje mi sie, ze ta mgielka paruje. I pyl pozostaje.
    > Raczej jakas kurtyna wodna.

    Mgiełka nie paruje aż tak szybko. To jest zresztą wada takich
    nawilżaczy, bo miniaturowe kropelki zwykłej wody (niedestylowanej)
    unoszą się w powietrzu, osiadają na meblach, tam dopiero parują
    i zostawiają ślady - "kamień". Przy nawilżaczach podgrzewających
    wodę paruje tylko woda. Minerały zostają w zbiorniku i nie brudzą
    otoczenia.

    Zastanawiałem się, czy takiego ultradźwiękowego rozpylacza wody
    nie można użyć do konstrukcji cichego oczyszczacza powietrza.
    Mgiełka wodna rozpylana jest w zamkniętym pojemniku, do którego
    zasysane jest powietrze z otoczenia. Powietrze miesza się z mgiełką,
    cząstki pyłu otaczane są przez krople wody. Trzeba chyba zmniejszyć
    napięcie powierzchniowe, żeby to się udało. Najtrudniejszy punkt:
    przed opuszczeniem pojemnika powietrze jest osuszane, czyli
    oddzielane są kropelki od powietrza i wydmuchiwane jest tylko powietrze.
    Może da się to zrobić przez zmuszenie kropelek do zlepienia się
    w większe - wtedy opadną. Szukałem opisu takich rozwiązań, bez skutku
    (może się nie da?)

    P.

  • 44. Data: 2017-01-16 01:55:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 16 Jan 2017 00:09:32 +0100, Piotrne napisał(a):

    > Z moich obserwacji wynika, że smog daje efekt w postaci
    > wysokich wyników pomiaru stężenia pyłu PM10 i PM2,5

    Chyba musi - stad wlasnie smog, tzn pyl jest jego skladnikiem,

    > oraz w postaci smrodu spalenizny. Być może są to całkowicie
    > inne zjawiska, ale występują tutaj zawsze jednocześnie
    > i stąd to uproszczenie.

    Przy okreslonym zrodle moga byc jednoczesne.
    Mi bardziej chodzilo o to, ze sa chemikalia ktore smierdza po
    odparowaniu, a wiec pylem juz nie sa.
    Zaryzykowalbym wrecz twierdzenie, ze pyl ktory nie paruje, to nie
    smierdzi.

    Z drugiej strony masz racje - smog oskarzaja o duze stezenie tlenkow
    azotu, a to gazowy skladnik.

> [...]
    > i niewidoczne, np. nocą. Noc nie pomaga w ukrywaniu dymów,
    > bo skrzyżowanie autostrad jest bardzo jasno oświetlone

    A to zanieczyszczenia sa, czy para wodna ?

    > i wszystkie te dymy od dołu podświetla. Dymy z Isoveru
    > nie wpływają za bardzo na smog w Gliwicach, bo są przez wiatry
    > przemieszczane na wschód i południe - poza Gliwice.

    No to zakladajac, ze wiatr nie kreci, groza Wam kominy z polnocnego
    zachodu :-) Tylko tam wielkiego przemyslu juz nie ma - dwie
    cementownie dosc daleko ... ale maja wysokie kominy :-)

    > Porównanie danych o zanieczyszczeniu powietrza zimą i latem
    > wskazuje, że winne jest ogrzewanie mieszkań - latem smogu
    > nie ma. A samochody jeżdżą tak jak zimą.

    Smog zdaje sie wymaga sprzyjajacej pogody, nawet zima.

> [...]
    > nawilżaczy, bo miniaturowe kropelki zwykłej wody (niedestylowanej)
    > unoszą się w powietrzu, osiadają na meblach, tam dopiero parują

    Jakby wyparowaly w powietrzu, to tez by kamien zostal, a potem opadl
    na meble. Kropelki wody tworza widoczna mgle - a tego w wiekszej
    odleglosci raczej nie obserwujesz.

    >Przy nawilżaczach podgrzewających wodę paruje tylko woda

    A sa takie ? Ja kojarze wirnikowe, podgrzewanie duzo energii zuzywa.

    Tak czy inaczej - jesli chcesz tym powietrze oczyszczac, to przydalyby
    sie wieksze kropelki, zrodlo gdzies wysoko, niech sobie spadna do
    zbiornika brudnej wody ponizej, wylapujac pyly w czasie opadania.

    > [...] Najtrudniejszy punkt:
    > przed opuszczeniem pojemnika powietrze jest osuszane, czyli
    > oddzielane są kropelki od powietrza i wydmuchiwane jest tylko powietrze.

    Moze nie trzeba - wilgoc moze byc, czasem wrecz pozadana.

    > Może da się to zrobić przez zmuszenie kropelek do zlepienia się
    > w większe - wtedy opadną. Szukałem opisu takich rozwiązań, bez skutku
    > (może się nie da?)

    fabryki stosuja filtry elekrostatyczne.

    J.

  • 45. Data: 2017-01-16 02:32:20
    Od: 4...@g...com

    Pogadac mozesz ale skutecznego filtra sam nie zrobisz. Sa w marketach budowlanych
    gotowe filtry do mieszkan. Oceniam ze ich zdolnosc do wylapywania zanieczyszczen jest
    mala. Zeby domowy filtr dzialal musi dawac taki rozpizdziaj w pomieszczeniu ze wygoni
    pyl spod mebli i zza mebli. Do tego musi przewalic dziesiatki razy wiecej powietrza
    niz jest w pomieszczeniu. Tanszym rozwiazaniem jest kupienie samojezdzacego
    odkurzacza i bardzo czeste kazanie mu sprzatac. Przynajmniej to co opadnie i zostanie
    zebrane nie wraca do pomieszczenia. Odkurzanie zwyklym odkurzaczem uwazam ze jest
    duzo gorsze bo powietrze ktore z niego wylatuje unosi pyly z podlogi. Czeste mycie
    podlogi woda z woskiem tez pomoze bo pyl ma szanse przykleic sie do wosku.

  • 46. Data: 2017-01-16 11:11:33
    Od: robot <a...@o...pl>

    > Teraz modny temat ten smog.
    > Zalecenie... siedzieć w domu. A skąd powietrze w tym domu? :-)
    > Okna, drzwi, wentylacja nawiewna (jak ktoś ma) zatrzymują te mikrometry?
    >
    > Robert

    http://militaria-shop.pl/produkt/maska-przeciwgazowa
    -mc1-wersja-cywilna-zestaw?gclid=Cj0KEQiA-_HDBRD2lom
    houfc1JkBEiQA0TVMmpq7UcRyO07hxHSL1gpxFHTybHa2ChAhfnQ
    leH0GQ8oaAul38P8HAQ

  • 47. Data: 2017-01-17 16:11:11
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-01-16 o 02:32, 4...@g...com pisze:

    > Czeste mycie podlogi woda z woskiem tez pomoze bo pyl
    > ma szanse przykleic sie do wosku.

    To może być ciekawe, ale czy działa? Tzn. czy skuteczne
    jest wyłapywanie pyłu przez przylepianie go do czegoś
    lepkiego? Np. mamy miskę miodu, dmuchamy w powierzchnię
    strumieniem zapylonego powietrza i liczymy na to,
    że pył się przyklei i zostanie czyste powietrze?

    P.

  • 48. Data: 2017-01-17 16:33:04
    Od: 4...@g...com

    Jasne ze dziala bo przy myciu podlogi mop, szmata itp robia sie brudne. Czyszczenie
    na sucho nie spowoduje tak duzego zabrudzenia mopa. Czeste odkurzanie tez pomaga.
    Odkad w mieszkaniu jest jezdzacy odkurzacz na baterie filtr w projektorze o wiele
    mniej sie brudzi.

  • 49. Data: 2017-01-17 18:25:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotrne" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >strumieniem zapylonego powietrza i liczymy na to,
    >że pył się przyklei i zostanie czyste powietrze?

    Patrzac na miod - skuteczne. Ale drogie.

    Tylko, ze trzeba by porownac chocby ze skutecznoscia cyklonu.

    No coz - w pojazdach zdarzaja sie olejowe filtry powietrza, a
    cyklonowe najwyrazniej sa niewystarczajace :-)

    J.

  • 50. Data: 2017-01-17 19:26:33
    Od: 4...@g...com

    Zamiast miodu mozna uzyc nie utwardzonej zywicy epoksydowej. Filtrow zmolejem caly
    czas sie uzywa. Przewija sie tkanine filtracyjna z rolki na rolke i jedna z rolek
    zanurzona jest w oleju.