  • 1. Data: 2016-10-12 07:15:02
    Temat: Sonda różnicowa - dziwne zachowanie
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam!

    Próbuję rozszerzyć zakres mierzonych napięć fabrycznej sondy różnicowej
    TT-SI 9001 i natrafiłem na problem pomiaru napięć.

    Schemat układu i oscylogramy tutaj:
    http://dykus.republika.pl/grupa10/sonda.htm

    W generatorze funkcyjnym masa złącza BNC połączona jest z PE.
    Sonda różnicowa i oscyloskop zasilane z (oddzielnych) baterii, dodatkowo
    kanały oscyloskopu są izolowane galwanicznie.

    Dlaczego układ pomiarowy rozróżnia, który rezystor 50 MOhm jest
    zwierany? Czy jest to kwestia jakiś dziwnych pojemności względem ziemi?
    Dlaczego przy zwarciu rezystorów uzyskuje się różne podziały napięcia?
    Ruszanie przewodami i sprzętem nie zmienia kształtu przebiegu. Myślałem,
    że skoro układ pomiarowy wisi w powietrzu to nie powinno mieć to
    znaczenia. Podłączenie wyjścia sondy różnicowej do PE niewiele zmienia.

    Docelowo chciałem dołożyć dwa rezystory, ewentualnie równoległe
    pojemności by skompensować układ i cieszyć się większym podziałem. A tu
    nici... Jak to zrobić? Zbudować generator zasilany z baterii,
    skompensować i się nie przejmować?

    Gdy w miejsce generatora wstawię akumulator, wszystko działa jak należy
    (zwieranie któregokolwiek rezystora 50 MOhm powoduje podwojenie
    napięcia). Podłączenie jednego zacisku akumulatora do PE nic nie zmienia
    (poza zakłóceniami).
    Gdy wstawię zasilacz laboratoryjny, to także "dziwne" rzeczy się dzieją...

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 2. Data: 2016-10-12 11:21:51
    Temat: Re: Sonda różnicowa - dziwne zachowanie
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 12-10-2016 o 07:15, Dykus pisze:
> [...]
    > (poza zakłóceniami).
    > Gdy wstawię zasilacz laboratoryjny, to także "dziwne" rzeczy się dzieją...

    Wyglądałoby, że jakaś pojemność między sondą i oscyloskopem a otoczeniem
    (PE).
    Ale sprawdziłeś łącząc akumulator z PE (nie łączyłeś do czegoś, co tylko
    wydawało się PE?)

    Próbowałbym zrobić generator i zasilać go raz z zasilacza raz z
    akumulatora, ale nie wiem co miało by to nowego dać.
    P.G.

  • 3. Data: 2016-10-12 22:17:28
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-10-12 o 07:15, Dykus pisze:
> [...]
    >
    > Próbuję rozszerzyć zakres mierzonych napięć fabrycznej sondy różnicowej
    > TT-SI 9001 i natrafiłem na problem pomiaru napięć.

    Kabel USB do oscyloskopu na czas pomiaru masz odłączony?
    --
    Pozdr

    Janusz_K