eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronika › Smarowanie łożysk ślizgowych w silniku wentylatora Zefir Z-51b
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 4

  • 1. Data: 2016-10-11 23:39:56
    Temat: Smarowanie łożysk ślizgowych w silniku wentylatora Zefir Z-51b
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    Czym smarować konkretnie łożyska w silniku niezapomnianej ś.p. Unitra
    Fonica, wstawionym do niezniszczalnego wentylatora Zefir Z-51b?
    Od używania, jak silnik nałapie po latach paprochów na styko ośka-łożysko
    czasami dostaje większych oporów prowadzenia, po wykąpaniu pasuje je czymś
    tam kropnąć.
    Wątek:
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3252388.html
    nie podaje żadnych konkretów prócz capstan oil, i że nie może być to
    wazelinowy olej.
    Co z ogólnodostępnych olejów w Polsce można polecić do tego celu, a nie
    jakieś tam capstan mikstury po 5ml.
    Wrzecionowy jak pamiętam był bardziej gęsty więc odpada, bo dostanie
    większych oporów prowadzenia na starcie. Jakiś kostny?
    Wazelinowy olej (próbowałem też silikonowego, którego też nie polecają do
    tych celów) faktycznie ma tą wadę, że jak wiatrak stał wyłączony to śmigło
    jak próbuje się zakręcić ręcznie to widać, że ma większy opór (nie jakieś
    tam zatarcie i opory jak na papierze ściernym ale mała czkawka). Nieruchome
    śmigło jak pstryknie się palcem to po tym zastoju niechętnie się obraca,
    ale po takim jednym "wybudzającym" obrocie nagle dostaje lepszego poślizgu
    (zastygły olej ulega od nowa po pierwszym obrocie rozprowadzeniu na całej
    powierzchni styku łożysko-ośka i spada opór prowadzenia) - zjawiskiem
    zastania, klejenia się oleju bym to nazwał - i po jednym pstryknięciu śmigła
    palcem, już potrafi się kilka do nastu razy obrócić, a na pierwszym
    pstryknięciu ledwo się obrócił ze 20 stopni.
    Są takie oleje które nie powodują tego "klejenia" się ośki wirnika do
    łożyska jak przez jakiś czas nie pracuje (analogia do nieużywanego silnika
    spalinowego, który długo nieużywany ma zastały gęsty olej ;) i ciężko
    rozrusznik przy chłodzie nim kręci za pierwszym rozruchem) czy raczej tak
    już zostanie?
    W zefirze łożyska ślizgowe mają szary kolor - czyli jakiś tam stop mi bliżej
    nieokreślony fosforo-brąz?
    Czy są odmienne smarowidła dla łożysk w kolorze mosiężno-miedzianym a inny
    do tych szarych?


  • 2. Data: 2016-10-12 03:10:19
    Temat: Smarowanie łożysk ślizgowych w silniku wentylatora Zefir Z-51b
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Lozyska sa ze spiekow. Teoretycznie nie ma mozliwosci nasmarowania. Smarowac mozna
    olejem maszynowym rozcienczonym benzyna ekstrakcyjna. Potrzebna jest komora
    prozniowa. Wsadza sie lozysko do pojemnika z mikstura do smarowania. Wsadza do komory
    prozniowej. Wyciaga sie powietrze. Z porow spieku tez wyjdzie. W czasie wyrownywania
    cisnienia z atmosferycznym mikstura zostanie zassana przez spiek. Potem sezonowanie
    zeby benzyna odparowala. Prosciej kapnac na lozyska krople oleju, moze byc silnikowy.
    Na jakis czas wystarczy. Jak sie olej zuzyje to nastepna kropelke. I tak mozna w
    niskonczonosc albo do czasu kiedy silnik sie spali.


  • 3. Data: 2016-10-12 13:08:44
    Temat: Re: Smarowanie łożysk ślizgowych w silniku wentylatora Zefir Z-51b
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "Zenek Kapelinder"
    > Smarowac mozna olejem maszynowym rozcienczonym benzyna ekstrakcyjna.

    Rozcieńczenie po to by pory łożyska łatwiej napiły się takiej rozcienczonej
    mikstury?
    Są różne oleje maszynowe, czy maszynowy to po prostu maszynowy?
    Bo potem przecież i tak benzyna wyparuje.
    Takie łożysko wstawione do maszyny próżniowej po odessaniu powietrza mam
    rozumieć, że wygląda jakby się spociło - wynika wyssaniu z porów łożyska
    siedzącego tam starego oleju?


  • 4. Data: 2016-10-13 07:36:55
    Temat: Re: Smarowanie łożysk ślizgowych w silniku wentylatora Zefir Z-51b
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    Nie mając komory próżniowej można użyć strzykawki!
    Niestety ta metoda wymaga rozebrania silnika bo ze względów na jej wymiary wejdą do
    niej tylko same tuleje łożyskowe. Nie będę opisywał w jaki sposób zrobić wewnątrz
    strzykawki vacum... bo każdy sam już to wiele razy robił ;)

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: