  • 11. Data: 2010-05-25 23:10:32
    Temat: Re: Spalona zarowka = przebity triak ?
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "shg" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    news:f909756d-f411-4938-9107-dd9cd8eddd9f@z33g2000vb
    b.googlegroups.com...

    > Jedna żarówka nawet eksplodowała i roztrzaskała klosz żyrandola.

    Potwierdzam, sam zaliczyłem kilka takich wybuchów. Wydaje mi się, że
    częściej się to zdarza w sieciach z dużym prądem zwarciowym (łuk się
    ładniej "rozwija").

    e.

  • 12. Data: 2010-05-26 06:00:39
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "entroper" <entroper-pocztaonetpeel> napisał w wiadomości

    > albo nie będzie działać lub zjara się od razu, bo oryginał był "sensitive"
    > a takie nie występują w wersjach na 16A.

    W jakichśtam występują, z pewnością da się znaleźć większy niż 2A ;-)
    Poza tym... widział już ktoś triaka sensitive w sciemniaczu?

    J.

  • 13. Data: 2010-05-26 07:40:10
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Desoft napisał:

    > Skrętka w żarówce jest podwójna (skręcona skrętka).

    Głównie w wysokoprądowych żarówkach. Wykonanie podwójnej skrętki
    kosztuje - nawijanie cienkiego wolframu na drucie rdzenia, nawijanie
    skrętki pierwszego rzędu na rdzeniu maszynowym dla stworzenia skrętki
    drugiego rzędu, trawienie drutu rdzenia skrętki pierwszego rzędu - to
    naprawdę kosztuje.
    > Stopiony wolfram
    > zwiera znaczny procent żarnika, czasami potrafi objąć tak znaczną
    > długość że potrafi wyrzucić zabezpieczenia w skrzynce rozdzielczej. Do
    > tego dodać trochę ujemnej rezystancji i 2A triak ma prawo zaświecić
    > pełnym blaskiem.

    Stopiony wolfram nie ma ujemnej rezystancji. Ujemną rezystancję ma łuk
    elektryczny obejmujący czasem większą część włókna. Ujemnej rezystancji
    łuku nie sumuje się z dodatnią rezystancja układu zasilania bo ujemna
    rezystancja układu pasywnego (a takim pozostaje łuk elektryczny) moze
    mieć charakter jedynie dynamiczny. Faktem pozostaje że w układzie
    rezystancja zasilania plus rezystancja rsztek włókna plus dynamiczna
    rezystancja łuku ustala się prąd zazwyczaj większy niż w normalnie
    pracującej żarówce - ale łuk w tym układzie ma rezystancję _dodatnią_!

    Fizycznie ujemna ezystancja oznacza że z zacisku u wyższym potencjale
    prąd wypływa - czyli dwójnik musi dostarczać energię do obwodu.

    --
    Darek

  • 14. Data: 2010-05-26 08:22:18
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Tue, 25 May 2010 21:31:47 +0200, Desoft napisał(a):

    > Łuk ma charakter ujemnej impedancji.

    Impedancja łuku jest dodatnia jak najbardziej, jedynie jego impedancja
    dynamiczna może być ujemna. A półprzewodniki wysiadają po prostu na skutek
    spadku tej impedancji i przekroczenia dopuszczalnego prądu.
    --
    Jacek

  • 15. Data: 2010-05-26 10:41:38
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości

    > W jakichśtam występują, z pewnością da się znaleźć większy niż 2A ;-)

    znajdź :) do kilku A to pewnie możliwe ale triak na 16A - szczerze wątpię.
    Tzn, może on i się nazywać "sensitive", ale cudów nie ma - porównaj sobie
    prądy.

    > Poza tym... widział już ktoś triaka sensitive w sciemniaczu?

    ja :)

    e.

  • 16. Data: 2010-05-26 14:14:20
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Skrętka w żarówce jest podwójna (skręcona skrętka).

    >Głównie w wysokoprądowych żarówkach.

    Czy raczej w wysokonapięciowych?
    podwójna skrętka to dłuższy drut.

> [...]
    > pełnym blaskiem.

    Stopiony wolfram nie ma ujemnej rezystancji.

    Nie ma, ale stopiony wolfram zwiera skrętkę.

    --
    Desoft

  • 17. Data: 2010-05-26 21:47:57
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    On 25 Maj, 20:37, Verox <a...@b...veroxsystems.com>
    wrote:
    > Witajcie,
    >
    > Któryś raz po przepaleniu żarówki - takiej zwykłej oldskulowej z włóknem
    > wolframowym (wkrótce będą zakazane ;-), przebija mi triak w sterowniku.
    Oczywiście triak pada z powodu przekroczenia dopuszczalnego prądu.
    Miałem ten problem kilka lat temu w żyrandolu pięciożarówkowym.
    Problem rozwiązałem w następujący sposób: w żyrandolu, szeregowo z
    każdą żarówką,
    wlutowałem opornik drutowy 10 Ohm 10W. Problem zniknął!
    Zauważyłem również, ze żywotność żarówek wzrosła kilkakrotnie.
    Jasność świecenia żarówek pewnie nieznacznie spadła ale tego się nie
    dało zauważyć.
    Żarówka 60 W pobiera (w stanie nagrzanym) prąd około 260 mA czyli na
    oporniku spadało
    2,6 V co przy 230 V jest pomijalnie mało.

  • 18. Data: 2010-05-27 07:17:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 May 2010 16:14:20 +0200, Desoft wrote:

    >Czy raczej w wysokonapięciowych?
    >podwójna skrętka to dłuższy drut.

    O jakiej podwojnej skretce mowicie i co to zmienia ?

    >Stopiony wolfram nie ma ujemnej rezystancji.
    >Nie ma, ale stopiony wolfram zwiera skrętkę.

    Skracajac ja znacznie ? Nie, nie wierze

    J.

  • 19. Data: 2010-05-27 07:30:45
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > O jakiej podwojnej skretce mowicie i co to zmienia ?

    Bierzesz drut. Nawijasz go w spiralkę. potem tą spiralką nawijasz spiralę.
    Taki sposób nawijania zwiększa długość drutu w żarniku.

    > Skracajac ja znacznie ? Nie, nie wierze

    Czasami żarówka przepali się delikatnie. Widać przerwę. Można naprawić taką
    żarówkę poprzez manewrowanie żarnikiem aby się zetknął ze sobą. Osobiście
    robiłem. Żarówka świeci jeszcze chwilę, zdecydowanie mocniej.

    --
    Desoft

  • 20. Data: 2010-05-27 13:41:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w

    > Bierzesz drut. Nawijasz go w spiralkę. potem tą spiralką nawijasz
    > spiralę.
    > Taki sposób nawijania zwiększa długość drutu w żarniku.

    A to takich zarowek nie kojarze, ale byc moze musialbym sie przez
    lupe przyjrzec.

    Ale nawet wtedy musialby ten luk jakos ciekawie zadzialac zeby
    wiekszy prad poplynal.

    > Czasami żarówka przepali się delikatnie. Widać przerwę. Można
    > naprawić taką żarówkę poprzez manewrowanie żarnikiem aby się
    > zetknął ze sobą. Osobiście robiłem.

    Tez robilem.

    >Żarówka świeci jeszcze chwilę, zdecydowanie mocniej.

    Roznie bywalo - jak zniklo zbyt duzo wlokna to sie juz raczej nie
    dala wymanewrowac do styku.
    A jak zniklo malo, to duzej roznicy nie bylo.

    J.