  • 11. Data: 2011-08-20 14:29:22
    Temat: Re: Specjalistyczna firma audio szuka programisty FPGA i mikrokontrolerow
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan JanuszR napisał:

    > Stosując utf mamy pewność, że wszyscy ludzie zachodu obejrzą stronę
    > w prawidłowym formacie.

    Dlaczego "wszystkich ludzi z zachodu" traktować jako osoby szczególnej
    troski? I skąd ta pewność? Jeśli to ludzie z Dzikiego Zachodu, to prędzej
    się zdarzy, że nie obejrzą niczego poza US-ASCII. Ale nawet takie systemy
    miewają dobrze zrobioną transliterację (a nawet transktypcję) powodującą,
    że da się przeczytać (a nawet zrozumieć) tekst pisany cyrylicą. Jeśli
    ktoś używa systemu z kodowaniem utf, który sobie z niczym innym nie radzi,
    nie rozumie deklaracji, to sam sobie winiem. Z ciekawości zapytam -- są
    takie w powszechnym użyciu? Co to za dziwo?

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2011-08-20 14:48:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello JanuszR,

    Saturday, August 20, 2011, 2:39:38 PM, you wrote:

    > Nie mylę się. W sieciach jak to określiłeś nic nie znaczy, siedziałem
    > tam dłużej.

    To znaczy gdzie?

    > Ważny jest profesjonalizm a ten wymaga utf-8. To standard
    > uniwersalny, dobrze integrujący się z bazami danych. Dobrem firmy jest
    > między innymi jej wizerunek widziany na podstawie strony www.

    Coś Ci się ryćka - tu mowa o poście na grupie dyskusyjnej. Poście z
    poprawną deklaracją, zgodną z obowiązującymi normami i nie sprawiająca
    jakichkolwiek kłopotów z interpretacją tej treści.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2011-08-20 14:49:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello JanuszR,

    Saturday, August 20, 2011, 3:48:16 PM, you wrote:

> [...]
    > zunifikować kodowanie wprowadzono utf, obsłuży wszystkie języki oparte o
    > łacinę. Na dzień dzisiejszy kiedy możliwości łącz i sprzętu oraz obsługę
    > przez większość stron opartych o tandem PHP, MYSQL utf upieranie się
    > przy ISO nie jest oparte na racjonalnych przesłankach.
    > Oczywiście mądrze skonstruowana strona potrafi odczytać pochodzenie
    > czytającego i ustawić się pod niego ale to obejmuje standardy
    > ogólnoświatowe kiedy spodziewamy się, że zaglądać będą ludzie ze
    > wschodu. Stosując utf mamy pewność, że wszyscy ludzie zachodu obejrzą

    Jaką znowu stronę? Post, o który chodzi również wszyscy ludzie na
    świecie obejrzą w prawidłowym formacie.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 14. Data: 2011-08-20 14:56:40
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

> [...]
    > nie rozumie deklaracji, to sam sobie winiem. Z ciekawości zapytam -- są
    > takie w powszechnym użyciu? Co to za dziwo?

    Dlatego, że chcemy im zapewnić przekaz. Nie robimy strony dla siebie
    lecz czytających. Jeżeli zaś to ludzie z "Dzikiego Zachodu" trudno, my
    zastosowaliśmy się do obowiązujących norm, nie można dogodzić wszystkim.
    UTF nie musi sobie radzić z niczym, jest tylko tablicą kodową.
    Odpowiedzialność spoczywa na osobie, która dany kod zaimplementowała.
    Obecnie odbywa się wielka przeprowadzka na utf, nowe i odnowione strony
    są pisane prawie wyłącznie pod tą tablicą kodową.

    JanuszR

  • 15. Data: 2011-08-20 15:01:57
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    > To znaczy gdzie?
    Nie będę prezentował tu CV

    > Coś Ci się ryćka - tu mowa o poście na grupie dyskusyjnej. Poście z
    > poprawną deklaracją, zgodną z obowiązującymi normami i nie sprawiająca
    > jakichkolwiek kłopotów z interpretacją tej treści.

    Możliwe, dałem przykład na to, że firma w której pracownik, mimo wad
    wizerunkowych, ma trzymać dziób zamknięty nie mogąc tego zgłosić jet
    ch.. warta a jej szef to burak.

    JanuszR

  • 16. Data: 2011-08-20 15:34:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan JanuszR napisał:

    > Dlatego, że chcemy im zapewnić przekaz. Nie robimy strony dla siebie
    > lecz czytających. Jeżeli zaś to ludzie z "Dzikiego Zachodu" trudno,
    > my zastosowaliśmy się do obowiązujących norm,

    No to w końcu chcemy dogodzić, czy nie chcemy? Ci z Dzikiego Zachodu
    to nie są czytający, to nie dla niech?

    > nie można dogodzić wszystkim.

    Ależ można! To bardzo proste. Wystarczy używać jednego z przyjętych
    kodowań *i prawidłowo je opisać*. Tak samo jest na stronach WWW,
    w mailach i w Usenecie.

> [...]
    > Obecnie odbywa się wielka przeprowadzka na utf, nowe i odnowione
    > strony są pisane prawie wyłącznie pod tą tablicą kodową.

    Bzdura. Jest zupełnie odwrotnie. Kodowanie utf-8 (wraz z deklaracją)
    pojawiło się na stronach WWW bardzo dawno temu, jeszcze w czasach,
    gdy mało kto był przeprowadzony na system używający wewnętrznie utf.
    I mało kto takie rzeczy zauważał, bo przecież działało, wszystko
    widać, więc kto by się zgłębiał w technikalia. Dopiero później zaczęły
    zmieniać się same systemy operacyjne. Ale może niektórych te zmiany
    przerastają i nie radzą sobie z takimi nowościami jak utf.

    Weźmy stronę (yandex.ru) pisaną (głównie) cyrylicą, zadeklarowaną
    jako utf-8. W systemie wyświetlającym zestaw ISO-8859-2 wygląda to
    tak:

    Tol'ko tri partii - pravyaschaya Graždanskaya platforma, oppozicionnaya
    Pravo i spravedlivost' i Soyuz levyh demokratičeskih sil imeyut šansy
    vojti v sostav pol'skogo parlamenta posle vyborov v oktyabre, pokazal
    opros obschestvennogo mneniya SMG/KRC, provedennyj dlya telekanala
    TVN24. RIA Novosti 13:15

    Da się? Da, charaszo. a Jeśli ktoś nie potrafi zrobić tak, żeby działało
    chociaż odwrotnie, czyli żeby treść zapisana (i opisana!) w np.
    w ISO-8859 była prawidłowo pokazywana w systemie mającym do dyspozycji
    utf, to jest dupa a nie programista.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2011-08-20 15:53:03
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    > No to w końcu chcemy dogodzić, czy nie chcemy? Ci z Dzikiego Zachodu
    > to nie są czytający, to nie dla niech?

    Chcemy lecz niemożliwością jest dogodzenie wszystkim.

    > Ależ można! To bardzo proste. Wystarczy używać jednego z przyjętych
    > kodowań *i prawidłowo je opisać*. Tak samo jest na stronach WWW,
    > w mailach i w Usenecie.

    Tak i po to właśnie stworzono utf, iso było za mało uniwersalne.
    Jednakże sądząc po tym wątku dogodzenie wszystkim jest niemożliwe.

> [...]
    > zmieniać się same systemy operacyjne. Ale może niektórych te zmiany
    > przerastają i nie radzą sobie z takimi nowościami jak utf.

    Fakt utf nowością nie jest. Systemy się rozrosły zwłaszcza Microsoft
    forsuje swoje własne standardy. Właśnie dlatego należy stosować
    kodowanie zunifikowane a te utf zapewnia bez dziesiątek stron na
    poszczególne regiony i jak pisałem dobrze zintegowany z bazami danych
    będącymi coraz powszechniejszymi w użyciu przy pisaniu stron. Dzisiaj
    gros stron to po prostu skórki np. na wordpressa.

> [...]
    > chociaż odwrotnie, czyli żeby treść zapisana (i opisana!) w np.
    > w ISO-8859 była prawidłowo pokazywana w systemie mającym do dyspozycji
    Nie przekonuje mnie to. Ma być dobrze a nie "dać się". Rosyjski ma być
    napisany
    właściwą czcionką. Jeżeli zaś publikator ma kaprys zrobić przekaz dla
    nas ma napisać po polsku naszą czcionką. "da się" nie jest podejściem
    profesjonalnym.

    JanuszR

  • 18. Data: 2011-08-20 16:03:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello JanuszR,

    Saturday, August 20, 2011, 5:01:57 PM, you wrote:

    > Nie będę prezentował tu CV

    Jakie CV? Mowa nie o sieciach fizycznych tylko o społeczności, która
    wymienia w określone sposoby informacje. Pytam po raz kolejny w jakiej
    Sieci (z wielkiej litery, żeby nie było nieporozumień) uczestniczyłeś
    ponad 20 lat temu?

    > Możliwe, dałem przykład na to, że firma w której pracownik, mimo wad
    > wizerunkowych, ma trzymać dziób zamknięty nie mogąc tego zgłosić jet
    > ch.. warta a jej szef to burak.

    Ale o jakich wadach wizerunkowych piszesz w tym przypadku? Po raz
    kolejny: post ma poprawną deklarację charsetu. Nie należy używać
    deklaracji charsetu nadmiernej w stosunku do użytych znaków. W
    inkryminowanym poście użyto tylko i wyłącznie znaków ASCII z
    podstawowego zestawu - stąd deklaracja 8859-1 jest całkowicie
    poprawna.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 19. Data: 2011-08-20 16:36:09
    Temat: Re: Kodowanie
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    > Nie nalezy uzywac
    > deklaracji charsetu nadmiernej w stosunku do uzytych znakow.
    W dzisiejszych czasach uwazam to za zbedne. Kiedys (oraz jeszcze czasami
    teraz) bylo to szkodliwe - cala dyskusja przez to nie jest utrzymana w
    jednym kodowaniu i glupsze programy się gubily.

    > inkryminowanym poscie użyto tylko i wylacznie znaków ASCII z
    > podstawowego zestawu - stad deklaracja 8859-1 jest calkowicie
    > poprawna.
    8859-1 jest dokladnie TAK SAMO "calkowicie poprawne" dla zestawu znakow
    ASCII jak 8859-(2..11). Uzycie na polskiej grupie 8859-1 zamiast UTF-8
    lub 8859-2 ktorych uzywa sie zazwyczaj TYLKO DLATEGO, ze uzyty zestaw
    znakow "sie miesci" uwazam za rownie bezsensowne:
    - W tych uzywanych zazwyczaj TEZ sie miesci.
    - Nie zaoszczedza nic na transferze.
    - Moze powodowac problemy przy konwersji.
    - W praktycznie kazdej dzisiejszej aplikacji i tak zostanie na koniec
    skonwertowane do ktoregos unicode.

    A gdyby w koncu przyjelo sie wszedzie UTF-8 to deklaracja kodowania
    bylaby zbedna.

    Michoo

  • 20. Data: 2011-08-20 16:52:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michoo,

    Saturday, August 20, 2011, 6:36:09 PM, you wrote:

    > W dzisiejszych czasach uwazam to za zbedne. Kiedys (oraz jeszcze czasami
    > teraz) bylo to szkodliwe - cala dyskusja przez to nie jest utrzymana w
    > jednym kodowaniu i glupsze programy się gubily.

    Ale to problem używających programów niezgodnych z RFC a nie nasz.
    Program działający prawidłowo sobie radzi.

    > 8859-1 jest dokladnie TAK SAMO "calkowicie poprawne" dla zestawu znakow
    > ASCII jak 8859-(2..11).

    Nie dokładnie tak samo. Jest najbardziej poprawne.

    [...]

    > A gdyby w koncu przyjelo sie wszedzie UTF-8 to deklaracja kodowania
    > bylaby zbedna.

    Ale dopóki powszechnie obowiązuja zasada minimalizacji charsetu, nie
    wolno piętnować za stosowanie się do niej.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl