  • 71. Data: 2011-06-01 14:33:46
    Temat: Re: Sprawdzenie stopu...
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Wieslaw Bicz" <o...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:94mkigFub3U1@mid.individual.net...

    > Wielkość ziarna ma oczywiście wpływ na tłumienie dźwięku (na jego składnik
    > rozproszeniowy), i może też być precyzyjnie mierzona przy pomocy pomiaru
    > rozproszenia dźwięku.
    >
    > To potwierdza tylko moje przypuszczenie, że jedyną sensowną drogą może być
    > selekcja.
    >
    > Inną może być stworzenie "dopasowanej normy i technologii", ale to może
    > być czasem nadto trudne, żeby się opłacało.

    Całkowicie na marginesie, tylko nt. badań akustycznych, bo mój ogólny pogląd
    podałem w innych postach.
    Oczywiście TEORETYCZNIE wygladaja takie badanie lekko, łatwo i przyjemnie.
    Dopiero (jak to zwykle bywa) gdy ma sie wieksza wiedzę n o tym zagadnieniu
    widac, ze to niekoniecznie taki rewelacyjny pomysł.
    Niestety na propagacje fali akustycznej wpływ, często wzajemnie sprzecznie
    oddziałujacy maja rozmaite parametry materiału. Sa tez inne zarówno
    teoretyczne, jak i praktyczne trudności, ot choćby kwestia powtarzalności
    sprzegu.
    Nie przypadkiem, mimo że w teorii taki miernik wyglada idealnie (bo byłaby
    to taniocha, badania szybkie, nieniszczące , wszechstronne) to jakoś takich
    kieszonkowych mierników parametrów mechanicznych póki co nie ma, a na pewno
    przecież ich producent zbiłby na tym fortunę...

  • 72. Data: 2011-06-01 16:29:37
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2011-06-01 16:33, p 47 pisze:

> [...]
    > jakoś takich kieszonkowych mierników parametrów mechanicznych póki co
    > nie ma, a na pewno przecież ich producent zbiłby na tym fortunę...

    Tu muszę zaprotestować, bo akurat pomiar parametrów mechanicznych jest
    niezależny od jakości sprzęgu - chodzi bowiem o pomiar szybkości
    dźwięku. Sprzęg może być istotny dla tłumienia i impedancji akustycznej,
    ale to można pokonać.

    Dlaczego sprzęt taki masowo nie występuje to jest dobre pytanie, bo chcę
    zwrócić uwagę, że idea pomiarów akustycznych własności mechanicznych z
    bardzo dużą precyzją została opracowana prawie sto lat temu.
    Zaproponowano wtedy przyrząd, który wcale nie używał elektroniki, ale
    badał prążki optyczne.

    Podejrzewam, że przyczyny są dwie:

    - Nikt nie wpadł na pomysł, żeby zabłysnąć na tym rynku?
    - Duży rynek nie istnieje, trzeba go stworzyć.

    Mam też wrażenie, że mimo wielu lat istnienia wiedzy na ten temat mało
    kto o tym wie i jakoś nie rozpowszechniły się potrzeby masowego
    zastosowania. W laboratoriach takie pomiary są jak najbardziej robione.

    W. Bicz

  • 73. Data: 2011-06-01 16:46:47
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    > Gdyby przyjąc Wasze prowadzace na manowce założenie, że klasy i gatunki
    > stali nic nie mówią nt. przydatności wyrobu do gięcia oznaczałoby to, że
    > nie każdą partię, ale wprost każdą rurę przed gięciem należałoby
    > indywidualnie przedtem przebadać, bo skoro klasa stali nic nie ma do
    > tego, to i także zawsze istniejące fluktuacje mniej istotnych parametrów
    > w ramach klasy także.
    > Powtarzam ,- skoro jesteśmy inzynierami to więcej realizmu!

    Nie twierdzę, że każdą rurę należy badać, ale akurat tak się składa, że
    już kilku klientom dostarczyłem przyrządy, których celem istnienia jest
    selekcja wyrobów lub półfabrykatów. Jest to coraz powszechniejsze w
    wielu dziedzinach przemysłu.

    Nie zawsze da się zapewnić jednakowe parametry materiałów, lub też jest
    to nadmiernie trudne. Selekcja może być jedynym sensownym rozwiązaniem.
    Nie mam zamiaru twierdzić, że akurat w tym wałkowanym tutaj temacie rur
    ma to sens, ale jest to powszechna praktyka przemysłowa:

    1. Badania nieniszczące półfabrykatów pod kątem wad i odchyleń
    wymiarowych są na przykład od wielu lat stosowane w hutach.

    2. Bardzo wielu odbiorców wałków stalowych i tym podobnych półfabrykatów
    bada ich wady i parametry przed poddaniem ich obróbce. Wygląda na to, że
    niedługo będziemy robić projekt, którego celem jest właśnie kontrola
    powtarzalności własności mechanicznych takich wyrobów. Odbiorcę
    interesuje wręcz tomograficzne ich prześwietlenie pod kątem zmiany
    parametrów mechanicznych w objętości. Pierwsze badania pokazały, że
    różnice są i to niebłahe.

    Trzeba wziąć pod uwagę, że dzisiaj produkuje się wiele bardzo
    wyrafinowanych wyrobów, których obróbka jest kosztowna, a parametry
    wyżyłowane. Na podstawie zapytań, które dostaję, oceniam, że tematyka
    wstępnej kontroli u odbiorcy, lub też końcowej u producenta jest coraz
    bardziej istotna i dotyka coraz bardziej wyrafinowanych parametrów.
    Jeszcze ze 20 lat temu kontrolowano głównie gotowe wyroby w krytycznych
    miejscach (np. spawy), dzisiaj zdarzają się nawet tak - wydawało by się
    dziwne - projekty, jak na przykład indywidualna kontrola każdej nitki
    spaghetti pod kątem rozkładu wilgoci, o wyrafinowanych wyrobach
    przemysłowych już nie wspominając. Przemysł w zaawansowanych krajach
    zmierza do bardzo wyrafinowanej i zautomatyzowanej produkcji, a ta nie
    może się obyć bez kontroli na wszystkich etapach. Czasem urządzenia
    kontrolujące są znacznie kosztowniejsze niż produkujące, ale podzielam
    pogląd, że jest to jedyna droga do perfekcyjnego wyrobu.

    Ku mojemu zdziwieniu trend ten dociera też do prymitywnego raczej
    polskiego przemysłu. Powodując jednak na razie głównie szok w postaci
    zdziwienia, że kontrola bywa trudna i droga.

    W. Bicz
    www.optel.pl

  • 74. Data: 2011-06-01 17:54:01
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Wed, 01 Jun 2011 18:46:47 +0200, Wieslaw Bicz napisał(a):

> [...]
    > polskiego przemysłu. Powodując jednak na razie głównie szok w postaci
    > zdziwienia, że kontrola bywa trudna i droga.

    i tu masz 100% racji. Nawet w tak pozornie banalnej branży jak produkcja
    znaków drogowych przyrządy pomiarowe wymagane przez instytucje
    certyfikujące kosztują znacznie więcej niż jakakolwiek maszyna, acz to
    się może niedługo zmieni (bo planowane są zakupy sprzętu). Tak czy
    inaczej można znacznie taniej wypuścić produkt, niż sprawdzić jego jakość
    zgodnie z wymaganiami instytucji certyfikujących... :-)

    --
    pzdr
    meping

  • 75. Data: 2011-06-01 18:04:46
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2011-06-01 19:54, Krzysztof Chajęcki pisze:

> [...]
    > inaczej można znacznie taniej wypuścić produkt, niż sprawdzić jego jakość
    > zgodnie z wymaganiami instytucji certyfikujących... :-)

    Jest jeszcze gorzej, jeśli ktoś chce produkować naprawdę dobre produkty,
    to często musi robić specjalne maszyny sprawdzające pod swoje
    zapotrzebowanie. A to kosztuje bardzo dużo, wymaga czasem wręcz
    specjalnych projektów badawczych. Ponieważ jestem zaangażowany w takie
    projekty, to wiem, że są na Swiecie firmy, które to robią i kraje
    (takie, jak Polska), gdzie zrozumienie takiej potrzeby na razie budzi
    raczej zdziwienie i przerażenie...

    W. Bicz

  • 76. Data: 2011-06-01 20:04:25
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 01 Jun 2011 18:46:47 +0200, Wieslaw Bicz wrote:
> [...]
    >Nie zawsze da się zapewnić jednakowe parametry materiałów, lub też jest
    >to nadmiernie trudne. Selekcja może być jedynym sensownym rozwiązaniem.

    Wieslawie, ale to znow wracamy do tego co wywolal Konrad - co z tego
    ze zrobisz sobie taka maszynke/test warsztatowy, jesli to nie jest
    parametr objety norma ? Rozeslesz zaopatrzeniowcow po hurtowniach zeby
    wyszukali "dobre" partie ?

    Owszem, mozna uderzyc do huty, moze sa otwarci na nietypowe
    zamowienia, a moze uslyszysz tylko ironiczny smiech :-)
    Ale nawet oni beda chcieli wiedziec jak cos wytopic, a nie
    "tu na skali ma sie pokazac co najmniej 5".

    Owszem - i to jest do dogadania .. tylko cena inna :-)

    J.

  • 77. Data: 2011-06-01 20:08:28
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

> [...]
    > niezależny od jakości sprzęgu - chodzi bowiem o pomiar szybkości dźwięku.
    > Sprzęg może być istotny dla tłumienia i impedancji akustycznej, ale to

    No ale sam pomiar wyłacznie szybkości propagacji dźwięku da ci jedynie
    informacje o wartości moduły Younga. Jesli to ma być parametr wystarczajacy
    to po co sie bawić w pomiary skoro klasyfikacja gatunków stali daje
    wystarczająceinformacje nt. temat.

> [...]
    > o tym wie i jakoś nie rozpowszechniły się potrzeby masowego zastosowania.
    > W laboratoriach takie pomiary są jak najbardziej robione.

    I tu masz odpowiedź,- warunki laboratoryjne i wiedza zatreudnionych tam
    pracowników "nieco" różnia się od tych u masowego odbiorcy. Równiez stopień
    złozoności 9a więc i ceny) stosowanych tam urzadzeń też jest inny
    odpostulowanego taniego i łatwego w użyciu urzadzenia kieszonkowego.

  • 78. Data: 2011-06-01 20:10:56
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

> [...]
    >
    > Trzeba wziąć pod uwagę, że dzisiaj produkuje się wiele bardzo
    > wyrafinowanych wyrobów, których obróbka jest kosztowna, a parametry

    Szczególnie wyrobów tak wyrafinowanych i o wyżyłowanych parametrach, jak
    barierki oddzielajace przechodniów na ulicach;-))

    Ja rozumiem, że chciałeś zareklamować usługi swojej firmy, no ale bez
    przesady...

  • 79. Data: 2011-06-01 20:29:30
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    > Wieslawie, ale to znow wracamy do tego co wywolal Konrad - co z tego
    > ze zrobisz sobie taka maszynke/test warsztatowy, jesli to nie jest
    > parametr objety norma ?

    Wiesz to czy tylko , jak podejrzewam, zgadujesz, że podatość na gięcie
    (generalnie,- obróbkę plastyczną na zimno) jest parametrem nie objętym
    normą?

    Ja, tak jak to juz pisałem, biorąc pod uwagę, że gięcie, tłoczenie,
    wyoblanie itp. tj procesy plastyczne w których bez skrawania zmienia się
    kształt stali sa jedne z najpopularniejszych form obróbki uważam wprost
    przeciwnie,- że stworzono gatunki stali specjalnie dostosowane do takich
    procesów , gatunki o których wiadomo, bo celowo zostały tak ustawione, że do
    tego i to w sposób unormowany nadają się.
    W końcu są np. blachy głębokotłoczne i to, że sa one własnie takie wynika z
    ich składu i obróbki, co jest ujęte w normie.
    Może w końcu odezwie się ktoś, kto po prostu ma wiedzę na ten temat, bo
    dyskusja laików dzielących się swoimi wyobrazeniami jest dosyć jałowa;-)

  • 80. Data: 2011-06-01 21:40:40
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2011-06-01 22:04, J.F. pisze:

> [...]
    > "tu na skali ma sie pokazac co najmniej 5".
    >
    > Owszem - i to jest do dogadania .. tylko cena inna :-)

    Tu wchodzimy w zupełnie inną tematykę: tego, co się opłaca i komu.
    Na to pytanie nie można odpowiedzieć z punktu widzenia techniki lub fizyki.

    I często nawet względy ekonomiczne nie są takie proste do wyjaśnienia,
    bo wynikają z bardziej długofalowych kalkulacji. Dam może kilka
    przykładów: ok. 10 lat temu zainstalowaliśmy w fabryce VW urządzenia do
    testowania spawów kół zębatych (jak wiedzą znawcy wszystkie koła
    przekładni samochodowych są składane z dwóch części, spawanych wiązką
    elektronową). Wszystkie koła produkowane przez VW są 100% sprawdzane
    ultradźwiękami (przy pomocy naszych urządzeń), każde wadliwe jest cięte
    i badane w laboratorium, żeby wykryć, co spowodowało wadę (przyczyny są
    potem w miarę możliwości usuwane). Tak samo postępuje BMW i Mercedes.
    Fiat natomiast (i nie tylko on) nie testuje kół. Być może m.in. dlatego
    też fachowcy rozważają czasem pytanie, kiedy VW kupi Alfa-Romeo, ale
    idea, żeby Fiat kupił np. Skodę przez nikogo nie jest brana pod uwagę.

    Inny przykład: rozważamy obecnie z japońskim koncernem motoryzacyjnym
    możliwość zrobienia urządzenia, które bardzo szybko będzie w stanie
    wykryć na blasze wybrzuszenia o wysokości 10 mikrometrów. Podejrzewam,
    że dla wielu innych firm takie podejście byłoby dziwne, ale Japończycy
    widać uważają, że się opłaca.

    Nie ma prostej odpowiedzi na pytanie, co się opłaca, jeśli kalkulacja
    nie polega tylko na tym, żeby produkt opchnąć i szybko zapomnieć. I nie
    jest proste odpowiedzieć na takie pytanie, kiedy trzeba uwzględnić wiele
    czynników: ceny dostawcy, koszt produkcji, kłopoty z nią, zadowolenie
    klientów, długofalowe skutki, itd.

    Czasem warto pomyśleć o tym, co będzie się działo z produktem po 10 i 20
    latach. Jeśli jednak firma ma na oku tylko perspektywę kilku następnych
    dni to oczywiście sytuacja jest zupełnie inna..

    W. Bicz
    www.optel.pl