    From: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Sprawdzenie stopu...
    Date: Wed, 01 Jun 2011 18:46:47 +0200
    <irpe67$jme$5@inews.gazeta.pl> <9...@m...individual.net>
    <9...@m...individual.net>
    <3...@1...googlegroups.com>
    <9...@m...individual.net>
    <d...@l...googlegroups.com>
    <9...@m...individual.net>
    <3...@3...googlegroups.com>
    <is5i27$l8e$1@news.task.gda.pl>

    > Gdyby przyjąc Wasze prowadzace na manowce założenie, że klasy i gatunki
    > stali nic nie mówią nt. przydatności wyrobu do gięcia oznaczałoby to, że
    > nie każdą partię, ale wprost każdą rurę przed gięciem należałoby
    > indywidualnie przedtem przebadać, bo skoro klasa stali nic nie ma do
    > tego, to i także zawsze istniejące fluktuacje mniej istotnych parametrów
    > w ramach klasy także.
    > Powtarzam ,- skoro jesteśmy inzynierami to więcej realizmu!

    Nie twierdzę, że każdą rurę należy badać, ale akurat tak się składa, że
    już kilku klientom dostarczyłem przyrządy, których celem istnienia jest
    selekcja wyrobów lub półfabrykatów. Jest to coraz powszechniejsze w
    wielu dziedzinach przemysłu.

    Nie zawsze da się zapewnić jednakowe parametry materiałów, lub też jest
    to nadmiernie trudne. Selekcja może być jedynym sensownym rozwiązaniem.
    Nie mam zamiaru twierdzić, że akurat w tym wałkowanym tutaj temacie rur
    ma to sens, ale jest to powszechna praktyka przemysłowa:

    1. Badania nieniszczące półfabrykatów pod kątem wad i odchyleń
    wymiarowych są na przykład od wielu lat stosowane w hutach.

    2. Bardzo wielu odbiorców wałków stalowych i tym podobnych półfabrykatów
    bada ich wady i parametry przed poddaniem ich obróbce. Wygląda na to, że
    niedługo będziemy robić projekt, którego celem jest właśnie kontrola
    powtarzalności własności mechanicznych takich wyrobów. Odbiorcę
    interesuje wręcz tomograficzne ich prześwietlenie pod kątem zmiany
    parametrów mechanicznych w objętości. Pierwsze badania pokazały, że
    różnice są i to niebłahe.

    Trzeba wziąć pod uwagę, że dzisiaj produkuje się wiele bardzo
    wyrafinowanych wyrobów, których obróbka jest kosztowna, a parametry
    wyżyłowane. Na podstawie zapytań, które dostaję, oceniam, że tematyka
    wstępnej kontroli u odbiorcy, lub też końcowej u producenta jest coraz
    bardziej istotna i dotyka coraz bardziej wyrafinowanych parametrów.
    Jeszcze ze 20 lat temu kontrolowano głównie gotowe wyroby w krytycznych
    miejscach (np. spawy), dzisiaj zdarzają się nawet tak - wydawało by się
    dziwne - projekty, jak na przykład indywidualna kontrola każdej nitki
    spaghetti pod kątem rozkładu wilgoci, o wyrafinowanych wyrobach
    przemysłowych już nie wspominając. Przemysł w zaawansowanych krajach
    zmierza do bardzo wyrafinowanej i zautomatyzowanej produkcji, a ta nie
    może się obyć bez kontroli na wszystkich etapach. Czasem urządzenia
    kontrolujące są znacznie kosztowniejsze niż produkujące, ale podzielam
    pogląd, że jest to jedyna droga do perfekcyjnego wyrobu.

    Ku mojemu zdziwieniu trend ten dociera też do prymitywnego raczej
    polskiego przemysłu. Powodując jednak na razie głównie szok w postaci
    zdziwienia, że kontrola bywa trudna i droga.

    W. Bicz
    www.optel.pl