  • 11. Data: 2014-07-16 20:31:48
    Temat: Re: Stabilna przetwornica DC-DC
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@...pl> napisał w wiadomości
    news:lq69hp$vcs$1@mx1.internetia.pl...

    > Próbowałem korygować filtrowanie takich i takich. Ewidentnie były to
    > różnicowe, zresztą chyba takie głównie powstają z kluczowania tranzystora
    > w przetwornicy. Tak czy inaczej nie udało mi się zbić ich tak żeby przejść
    > test w labie. Pomogła dopiero wymiana na inny model.

    Jak zmierzysz poziom sygnału między izolowanymi masami to są to zakłócenia
    CM i przetwornice DCDC jak najbardziej je generują.
    Moim zdaniem z tymi zakłóceniami jest więcej problemu niż z DM bo na
    zakłócenia DM pomoże zwykły filtr LC.
    P.G.

  • 12. Data: 2014-07-16 22:45:19
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-07-16 20:31, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > zakłócenia CM i przetwornice DCDC jak najbardziej je generują.
    > Moim zdaniem z tymi zakłóceniami jest więcej problemu niż z DM bo na

    W obwodzie pierwotnym masz kluczowany prąd w pętli zasilania. Zmiana
    dławika skompensowanego na zasilaniu nic nie dawała, a za to dawała
    zmiana filtra w układzie Pi. Dokładnie jak na seminarium Wurth
    Elektronik :) Ale nie na tyle żeby zjechać z zakłóceniami do sensownego
    poziomu. W sumie to zresztą bez znaczenia. Chodzi mi głównie o
    zagrożenie tym że w sumie nie wiesz jak zachowuje się przetwornik DC/DC
    który chcesz zakupić. Niby zamiennik tego co masz w projekcie a efekty
    mogą być druzgocące.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 13. Data: 2014-07-17 08:36:43
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    > Po zmianie na przetwornice innego producenta możesz zjechać o 10dB na
    > emisji przewodzonych. Radiowych pewnie też bo z kabla zasilającego się
    > wyemitują. Niby nie ma problemu, bo zmieniasz i próbujesz dalej.
    > Zapłacisz kilka stów ekstra za pomiary inżynierskie. Problem tylko jak
    > się ustrzec przed wstawieniem takich nadmiernie siejących elementów w
    > przyszłości.

    A czy możesz zdradzić jaki to lepszy producent i typ przetwornicy?

  • 14. Data: 2014-07-17 08:40:51
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    > Ale na jaki temat? Gotowych przetwornic ze sklepu? Nie mam o tym
    > zielonego poj�cia. Przecie� to by�by straszny obciach, gdybym kupowa�
    > przetwornice.

    Nie mówię że masz kupować gotowe przetwornice ze sklepu.
    Ale jako znawca konstruowania przetwornic wszelakiej maści, mógłbyś
    zająć stanowisko jak to jest z tymi zakłóceniami EMC od izolowanych
    przetwornic.
    Czy to jest wielki problem wyeliminować zakłócenia EMC ?

  • 15. Data: 2014-07-17 09:16:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello pytajacy,

    Thursday, July 17, 2014, 8:40:51 AM, you wrote:

> [...]
    > przetwornic.
    > Czy to jest wielki problem wyeliminować zakłócenia EMC ?

    Trudne pytanie, ponieważ wszystko zależy od tego, jaki poziom EMC
    uważa się za szkodliwy. Wbrew pozorom, w większości zastosowań, trzeba
    się mocno postarać, żeby to spieprzyć. Ale Chińczyk potrafi. Jeszcze
    więcej potrafi użytkownik, który nie rozumie, że w zazwyczaj zbyt
    małej obudowie nie było miejsca na porządne kondensatory i o filtrze
    wyjściowym też mowy być nie może i takie rzeczy trzeba podłączyć na
    zewnątrz.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 16. Data: 2014-07-17 10:34:35
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

> [...]
    > zbyt małej obudowie nie było miejsca na porządne kondensatory i o
    > filtrze wyjściowym też mowy być nie może i takie rzeczy trzeba

    Dla mnie najbardziej frustrujące w gotowych przetwornicach są kiepskie
    noty katalogowe. Nie wszystkie firmy podają podstawowe dla DC/DC
    parametry: line regulation i load regulation. W nielicznych jest
    informacja o tym, czy producent zaleca czy nie zaleca podłączania
    zewnętrznych filtrów.
    W żadnych nie spotkałem się z dokumentem na temat wyników pomiarów - w
    jakim układzie mierzyli i jakie poziomy zakłóceń uzyskali. Przypuszczam
    że jakieś pomiary robią...

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 17. Data: 2014-07-17 11:25:47
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-07-17 08:36, pytajacy pisze:

    > A czy możesz zdradzić jaki to lepszy producent i typ przetwornicy?

    Ten gorszy to był Victor Power VSA01-2412 (taka dłuższa obudowa 19,6
    mm), a zamieniłem na to co miałem pod ręką XPower IE2412S w typowej
    obudowie SIP 11,4 mm. Trudno mi powiedzieć że XPower jest lepszą marką
    niż Victor Power. Tak po prostu wyszło.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 18. Data: 2014-07-17 12:03:54
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > W obwodzie pierwotnym masz kluczowany prąd w pętli zasilania. Zmiana
    > dławika skompensowanego na zasilaniu nic nie dawała,

    Jak dostałem pierwsze w życiu próbki dławików CM postanowiłem sprawdzić ich
    skuteczność. Włączyłem między tracking generator a wejście pomiarowe
    analizatora widma i byłem zachwycony skutecznością już przy 150kHz. Ale
    potem włączyłem w linie A i B izolowanego RS485 i zauważyłem zero efektu
    tłumienia zakłóceń CM w tym zakresie f. Zacząłem więc myśleć. Moje wnioski -
    te zakłócenia mają charakter źródła prądowego z powodu tego, że w szereg
    mają niewielką pojemność izolacji. U mnie trafo DCDC miało rzędu 4pF (to
    jakieś 260k przy 150kHz), a dławik CM 4,7mH (rzędu 4,5k przy 150kHz) - jakim
    cudem miałby być skuteczny.
    Dla wyższych f jest skuteczny, bo impedancja pojemności izolacji coraz
    mniejsza a dławika coraz wyższa.

    Dławik będzie super skuteczny jak stanie się elementem dzielnika z
    kondensatorem łączącym izolowane strony, ale przy RS485 udało by mi się to
    osiągnąć tylko w odniesieniu do zakłóceń generowanych przez DCDC a nie w
    odniesieniu do zakłóceń CM generowanych przez driver RS485, bo trzeba by
    między linie A i B włączyć za duże pojemności.

    > a za to dawała zmiana filtra w układzie Pi.

    Pomiary na liniach sygnałowych to pomiary CM, a pomiary na zasilaniu to nie
    umiem dokładnie określić, ale to nie są ani czyste pomiary CM ani czyste
    pomiary DM.
    Poza tym część zakłóceń DM na niesymetriach zamienia się na CM więc
    tłumienie DM obniża też mierzone CM ale tylko w tym zakresie w jakim te CM
    pochodzą od DM (nawet wyzerowanie DM nie da zera w pomiarach).

> [...]
    > zachowuje się przetwornik DC/DC który chcesz zakupić. Niby zamiennik tego
    > co masz w projekcie a efekty mogą być druzgocące.

    W 1987r byłem prywatnie w Norwegii i udało mi się pogadać z kilkoma
    elektronikami z różnych firm. Jeden gość mnie wtedy zadziwił twierdząc, że
    jak ma zatwierdzenie typu urządzenia to potem nie może żadnego elementu
    zamienić odpowiednikiem. Ja nie widziałem żadnego problemu w użyciu
    rezystora z innej firmy.
    Teraz już widzę. Jak już mam obowiązkową dokumentację CE zawierającą między
    innymi deklaracje RoHS od wszystkich elementów to nie chce mi się tworzyć
    nowej z powodu jednego opornika.
    Moim zdaniem tworzenie przez polityków/urzędników tego rodzaju wymagań jest
    rodzajem sabotażu gospodarki i kompletnie nie rozumiem dlaczego im zależy na
    tym aby niszczyć gospodarkę.
    P.G.

  • 19. Data: 2014-07-17 12:21:11
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Michał Smolnik" <m...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > W żadnych nie spotkałem się z dokumentem na temat wyników pomiarów - w
    > jakim układzie mierzyli i jakie poziomy zakłóceń uzyskali. Przypuszczam że

    Pomierzyłem kiedyś kilka 1W DCDC Muraty i Aimteca. Wyniki zebrałem w pdf,
    mogę podesłać.
    Chodziło mi wtedy przede wszystkim o porównanie. Nie jestem dokładnie pewien
    jaki układ pomiarowy (było ponad 5 lat temu), ale na pewno jednakowy.
    Obciążenie DC było prawdopodobnie 50% źródłem prądowym z LM317.
    Przypuszczam, że wszystkie pomiary były na obciążenie AC 50om. Od strony
    zasilania jakaś moja własna mini AMN.
    Kto chce tego pdf-a proszę się odezwać na priv (coś tam z adresu trzeba
    usunąć).
    P.G.

  • 20. Data: 2014-07-17 20:14:25
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Thu, 17 Jul 2014 12:21:11 +0200 Piotr Gałka

    >Pomierzyłem kiedyś kilka 1W DCDC Muraty i Aimteca. Wyniki zebrałem w pdf,
    >mogę podesłać.
    [...]
    >Kto chce tego pdf-a proszę się odezwać na priv (coś tam z adresu trzeba
    >usunąć).

    A nie możesz tego PDFa po prostu wystawić na www? Też bym chętnie
    poczytał.