  • 21. Data: 2017-12-02 15:53:41
    Temat: Re: Straty mocy na triakach
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    > Nigdy nie używałem triaków.
    > Z karty katalogowej nie da się wyczytać takiej informacji?
    > P.G.

    No wlasnie nie specjalnie takie informacje są w kartach katalogowych.
    Przynajmniej nie wprost.

    Pzdr

  • 22. Data: 2017-12-02 16:06:52
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    > Ale te 500W to LED.
    >

    > --
    > Irokez

    Haha, konkretnie to ma to być oświetlenie do akwarium, (bo niektorym juz
    pewnie po glowie chodzi uprawa konopii ;) takiego sporego ok. 2000l. Wg
    róznych danych takie oświetlenie powinno dawać max 10-15 tys lumenow. Przy
    dzisiejszych wydajnościach power-LEDów rzedu 100lumenów na 1 wat calosc
    powinna pobierac 100-150W. A poniewaz bedzie to swiecilo codziennie przez 12
    godzin to jestem zywo zainteresowany oszczednoscią energii :) Niemniej z
    tego co widzę to 36W świetlowki dają ok 3500 lumenów. Zatem LED-y nie są
    jakos specjalnie oszczedniejsze i nie wiem czy nie skonczy się to na
    tanszych swietlowkach. Niemniej sterowanie to oddzielna kwestia i waham sie
    miedzy zwyklymi przekaznikami a triakami. I chyba bede musial zrobic jakis
    testowy uklad i sprawdzic go w warunkach bojowych z watomierzem zeby wyczaic
    ile triak tak naprawde pobiera energii na grzanie się.

    Pzdr

  • 23. Data: 2017-12-02 16:15:08
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <t...@p...fm.com.pl> napisał w wiadomości
    > Ja bym bezdyskusyjnie zrobił na przekaźnikach. mam w kibelku nocne
    > oświetlenie na ruch, klepiące przekaźnikiem - niema problemu. słychać że
    > klika, ale to też przez fakt, ze przekaźnik leży na suficie podwieszanym.
    > jak swoje przekaźniki zamkniesz w obudowach - cieżko to będzie usłyszeć. a
    > z drugiej strony, teraz załączasz normalnym przełącznikiem naściennym? I
    > co nie kilika? też klika, tylko mózg masz przyzwyczajony.
    > ToMasz
    >
    > PS 500W światła? hala fabryczna? ja mam 2W/m2 w domu - i jest super ultra
    > jasno. Tak normalnie do życia wystarczyłoby 1W/m2

    Akwarium :) to i tak kilkukrotnie mniej niż daje słońce w południe. Ale 500W
    to rzeczywiscie chyba mnie ponioslo. 100-200W powinno zalatwic sprawę dajac
    okolo 10tys lumenów. Slonce ponoc daje 50-150tys lumenow na m2.

    Pzdr

  • 24. Data: 2017-12-02 17:02:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Dec 2017 16:06:52 +0100, miumiu napisał(a):
> [...]
    > tego co widzę to 36W świetlowki dają ok 3500 lumenów. Zatem LED-y nie są
    > jakos specjalnie oszczedniejsze i nie wiem czy nie skonczy się to na

    Jeszcze masz inne lampy wyladowcze.
    Kiedys to robil Natrium pod Warszawa, dzis strona prowadzi do Ushio

    Jedna wystarczy
    http://www.sioubiz.pl/natrium/wls-extra-100w/9.html

    88 klm ? niestety - 600W
    http://www.sioubiz.pl/natrium/wls-extra-600w/4.html

    A wybor tam znacznie wiekszy
    Do tego trzeba statecznika lub zasilacza.

    Zreszta akwarysci maja swoje fora i swoje lampy ... w specjalnej cenie
    :-)

    Bo inaczej to bym jeszcze cos takiego przypomnial
    https://seltrade.pl/zarowka-125w-600w-swiatlo-dzienn
    e-5500k
    https://seltrade.pl/zarowka-85w-400w-swiatlo-dzienne
    -5500k

    Ale rury moga byc dla Ciebie lepsze.

> [...]
    > testowy uklad i sprawdzic go w warunkach bojowych z watomierzem zeby wyczaic
    > ile triak tak naprawde pobiera energii na grzanie się.

    Jak pisalem - licz ok 2V spadku napiecia. A czy razy 3A czy 0.5A to
    juz sam musisz ocenic.

    Jesli swietlowki rurowe ... zobacz czy nie wymagaja elektronicznych
    "balastow", sa i takie ze sterowaniem :-) Ale drogie :-(

    J.

  • 25. Data: 2017-12-02 21:44:57
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2017-12-02 o 12:56, Piotr Gałka pisze:
    > na 20 metrach dużego pokoju mam 48 punktów świetlnych (bo takie
    > rozłożenie było optymalnym kompromisem) po 6ciepłych i 6zimnych diód.
    No to teraz co by było, gdybyś wyjechał na delegację np. i zgasło by w
    domu światło? Rodzina siedzi po ciemnicy :)

    >Nie wierzę w trwałość LEDówek.
    Generalnie, kupiłem kiedyś ledowki chyba 10W. Jak padła pierwsza to
    minęło 6 miesięcy, rozebrałem wszystkie i wymieniłem rezystorek
    pomiarowy na taki, który spowodował organicznie prądu na diodach do 90%
    max, bo są na przetwornicy.
    Mija 3 lata świecą dobrze. Teraz jak mam kupić ledówkę to zawsze z
    zapasem i tak samo przerabiam.

  • 26. Data: 2017-12-02 23:04:37
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Akwarium :)
    To Ci te diody skorodują. kup jakies moduły diodowe hermetycznie
    zamknięte. mnie w akwarim nawet taśmy zalane silikonem korodują

    ToMasz

  • 27. Data: 2017-12-02 23:07:12
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Tego się obawiałem :(.
    > Nie uśmiecha mi się wieszanie pajęczyny kabli na suficie (zwykłym).
    to nie tak. diody możesz ponaklejać na cokolwiek, co będzie spoko
    wyglądało na sufice. jak NIC nie będzie akceptowalne - niema tematu. ale
    jak karnisz masz, to moze jakas listwa ładna, na nią diody. może
    głośniki - i diody dookoła, a może 4 płytki aluminowe (pomalowane na
    biało) w rogach pokoju? Odrobina inwencji - i da się.

    ToMasz

  • 28. Data: 2017-12-02 23:36:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Dec 2017 21:44:57 +0100, Jawi napisał(a):
    > No to teraz co by było, gdybyś wyjechał na delegację np. i zgasło by w
    > domu światło? Rodzina siedzi po ciemnicy :)

    Zarowke wymienic latwo ... ale teraz przybylo roznych lamp z wlasnymi
    zasilaczami.
    I problem ten sam.

> [...]
    > max, bo są na przetwornicy.
    > Mija 3 lata świecą dobrze. Teraz jak mam kupić ledówkę to zawsze z

    Dobry pomysl ... ale gwarancje sie traci ?

    J.

  • 29. Data: 2017-12-03 01:20:09
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2017-12-02 o 23:36, J.F. pisze:
    > Dobry pomysl ... ale gwarancje sie traci ?
    Pewnie tak. Te co ja mam są rozbieralne bezinwazyjnie, klosz ściągam,
    nie jest klejony tylko jakiś zatrzask. Nie widać, że były rozbierane.
    To są jakiejś marki Omega, kupione w Carefurze.

  • 30. Data: 2017-12-03 13:35:28
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    miumiu wrote:

    > Chcę zrobić układ załączający (z poziomu arduino) oświetlenie 230V ok.
    > 200-500W. I zastanawiam się jak to najlepiej zrobić. Do wyboru mam zwykły
    > przekaźnik (wada to klikanie), przekaźnik półprzewodnikowy i w końcu
    > optotriak/triak. Ale pytanie jest takie - które z tych rozwiązań da
    > najmniejsze straty energii.

    Najmniejsze straty energii da przekaźnik w wersji bistabilnej.
    Żaden półprzewodnik w sensownej cenie nie zbliży się nawet do
    jego rezystancji styków. Ale czy to *na pewno* jest Twoje
    ostateczne kryterium?

    > Bo na przykład nie chciałbym, aby żarówka
    > pobierała miała 200W a triak grzał się do czerwoności pobierając dodatkowe
    > 50W ;)

    Spadek napięcia na triaku w nasyceniu będzie wynosiło ok. 1..2V.
    Prąd w połączeniu szeregowym będzie wszędzie jednakowy, więc mocy
    wygenerujesz na nim max. 4,5 wata. Jak go wyrwiesz z nasycenia
    np. prądem zwarciowym, to oczywiście znacznie więcej, ale to nie
    jest przypadek typowy.

    > Przymierzam się do wyboru wersji z triakiem, ale nie bardzo wiem czy
    > wybranie np triaka 16A zamiast 4A pomoże w zmniejszeniu strat energii.

    Nie pomoże ani trochę, za to układ będzie podatniejszy na uszkodzenia.

    Pozdrawiam, Piotr