  • 31. Data: 2017-12-03 13:41:13
    Temat: Re: Straty mocy na triakach
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > A to nie bedzie wada ?
    > Bo jak sie taki mosfet wolno otwiera, to niestety moc na nim wysoka
    > przez pewien czas.
    > I trzeba naprawde solidny.

    Właśnie ta solidność niewiele pomaga, prąd zwarciowy
    zawsze oznacza czas rzędu 10us wg SOAR. MOSFETy są
    znakomite, ale trzeba umieć je szybko włączać/wyłączać.
    Sprzęgacze fotowoltaiczne są o trzy rzędy za wolne.

    > Zreszta jak tu niedawno dyskutowalismy - mosfet znosi 100A przez 5us,
    > triak przez 5ms ...

    IGBT podobnie jak MOSFET.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 32. Data: 2017-12-04 00:14:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 Dec 2017 13:41:13 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Właśnie ta solidność niewiele pomaga, prąd zwarciowy
    > zawsze oznacza czas rzędu 10us wg SOAR. MOSFETy są
    > znakomite, ale trzeba umieć je szybko włączać/wyłączać.
    > Sprzęgacze fotowoltaiczne są o trzy rzędy za wolne.

    Z tym, ze wtedy niekoniecznie bedzie prad zwarciowy, skoro mosfet sie
    powolutku otwiera. Ale chwilowa moc jednak duza, energia impulsu taka
    sobie.

    J.

  • 33. Data: 2017-12-06 07:43:34
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <t...@p...fm.com.pl> napisał w wiadomości

    > To Ci te diody skorodują. kup jakies moduły diodowe hermetycznie
    > zamknięte. mnie w akwarim nawet taśmy zalane silikonem korodują
    >
    > ToMasz

    No wlasnie troche sie tego boje. Trzeba to bardzo szczelnie zalaminować,
    zeby szlag nie trafil. Ze swietlowkami z kolei nigdy nie mialem problemow,
    wisialy latami nad wodą w wilgotnym powietrzu i bylo ok :)

    --
    Pzdr

  • 34. Data: 2017-12-06 07:56:41
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    > Najmniejsze straty energii da przekaźnik w wersji bistabilnej.
    > Żaden półprzewodnik w sensownej cenie nie zbliży się nawet do
    > jego rezystancji styków. Ale czy to *na pewno* jest Twoje
    > ostateczne kryterium?

    Zgadza sie. Rozwazam tez przelaczniki bistabilne. Sa na rynku gotowce jednak
    dosc drogie rzędu 50-100zł. Chociaz nigdy ich nie uzywalem i musialbym
    rozkminic jak one dokladnie dzialaja w roznych sytuacjach np awarii
    zasilania. Zeby na przyklad nie bylo wtopy, ze zmienil sie stan dzialania na
    przeciwny, czyli arduino mowi "wylacz grzalke bo woda juz goraca" a ten
    włacza bo w wyniku awarii cos innego zostalo mu "w pamieci". Ale moge sie
    mylic.

    > Spadek napięcia na triaku w nasyceniu będzie wynosiło ok. 1..2V.
    > Prąd w połączeniu szeregowym będzie wszędzie jednakowy, więc mocy
    > wygenerujesz na nim max. 4,5 wata. Jak go wyrwiesz z nasycenia
    > np. prądem zwarciowym, to oczywiście znacznie więcej, ale to nie
    > jest przypadek typowy.

    Jesli skonczyloby sie to na 4W to w sumie nie byloby tak zle. Przeklada sie
    to na jakies 1zł w skali miesiaca przy takim moim zastosowaniu.

    Dzięki za uwagi.

    --
    Pzdr

  • 35. Data: 2017-12-06 08:04:55
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    > Jeszcze masz inne lampy wyladowcze.
    > Kiedys to robil Natrium pod Warszawa, dzis strona prowadzi do Ushio
    >
    > Jedna wystarczy
    > http://www.sioubiz.pl/natrium/wls-extra-100w/9.html
    >
    > 88 klm ? niestety - 600W
    > http://www.sioubiz.pl/natrium/wls-extra-600w/4.html
    >
    > A wybor tam znacznie wiekszy
    > Do tego trzeba statecznika lub zasilacza.

    No rzeczywiscie, tez jakas opcja. Jednak wadą tych lamp wydaje sie mocno
    skupione zrodlo swiatla jak od spawarki. Wizualnie lepiej chyba wyglada w
    akwarium swiatlo rozproszone.

    > Zreszta akwarysci maja swoje fora i swoje lampy ... w specjalnej cenie
    > :-)
    >
    > Bo inaczej to bym jeszcze cos takiego przypomnial
    > https://seltrade.pl/zarowka-125w-600w-swiatlo-dzienn
    e-5500k
    > https://seltrade.pl/zarowka-85w-400w-swiatlo-dzienne
    -5500k

    > Ale rury moga byc dla Ciebie lepsze.

    No rury daja swiatlo wlasnie w miare rozproszone na duzej powierzchni.

    > Jesli swietlowki rurowe ... zobacz czy nie wymagaja elektronicznych
    > "balastow", sa i takie ze sterowaniem :-) Ale drogie :-(

    Co masz na mysli mowiac o balastach?

    --
    Pzdr

  • 36. Data: 2017-12-06 10:44:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "miumiu" napisał w wiadomości grup

    >Co masz na mysli mowiac o balastach?

    Dawniej to byl "statecznik" czyli dlawik.

    Ale te nowe wymagaja ponoc elektronicznego, to nadal to nazywaja
    statecznikiem, ale czy ciagle slusznie ?

    https://aqua-light.pl/46-stateczniki-do-swietlowek-t
    5-t8-pc

    Ktores z nich moga miec sterowanie.

    Albo takie cos
    https://aqua-light.pl/do-swietlowek-t5-24w/1099-stat
    ecznik-govena-t5-1x24w-dim.html

    Zdaje sie, ze dostosowane to normalnego triakowego sciemniacza.

    J.

  • 37. Data: 2017-12-06 11:02:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "miumiu" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >jednak dosc drogie rzędu 50-100zł. Chociaz nigdy ich nie uzywalem i
    >musialbym rozkminic jak one dokladnie dzialaja w roznych sytuacjach

    Nie ma zasilania, to urzadzenie nie dziala.
    Tylko potem zasilanie wraca, sterownik nie wie co, wiec nic nie robi,
    a grzalka grzeje :)

> [...]
    >przeciwny, czyli arduino mowi "wylacz grzalke bo woda juz goraca" a
    >ten włacza bo w wyniku awarii cos innego zostalo mu "w pamieci". Ale

    Zazwyczaj takie nie sa - wymajaga innego sterowania do wlaczenia, a
    innego do wylaczenia.

    Ale ... sterownik wysle impuls wylaczajacy, przekaznik go zgubi, i
    pozostanie wlaczony.
    Trzeba kontrolowac.
    Nawiasem mowiac - zwykly przekaznik moze sie skleic, triak przepalic,
    tranzystor sterujacy przekaznikiem moze sie przepalic ... kontrola
    jest lepsza, jak mawial towarzysz Stalin.

    >Jesli skonczyloby sie to na 4W to w sumie nie byloby tak zle.
    >Przeklada sie to na jakies 1zł w skali miesiaca przy takim moim
    >zastosowaniu.

    Chcesz swiecic 500W i martwisz sie kosztami 4W ?

    Pomysl, ile sterownik bedzie ci bral :-P

    Tu nie o koszty chodzi, tylko o chlodzenie, trzeba juz pomyslec, moze
    radiatorek maly dodac.

    >Dzięki za uwagi.

    Piotrowi chyba sie odwrotnie napisalo, 16A triak bedzie
    bezpieczniejszy, i moze nawet ciut mniej bedzie zuzywal - ale to
    naprawde ciut.

    J.

  • 38. Data: 2017-12-06 17:59:56
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Nie ma zasilania, to urzadzenie nie dziala.
    > Tylko potem zasilanie wraca, sterownik nie wie co, wiec nic nie robi, a
    > grzalka grzeje :)

    Na takie okoliczności mądrzy ludzie wymyślili procedurę resetu. :-)

    > Tu nie o koszty chodzi, tylko o chlodzenie, trzeba juz pomyslec, moze
    > radiatorek maly dodac.

    Albo zrobić końcówkę na laminacie IMS, co sam wkrótce będę płytkarni
    zlecał.

    > Piotrowi chyba sie odwrotnie napisalo, 16A triak bedzie bezpieczniejszy,
    > i moze nawet ciut mniej bedzie zuzywal - ale to naprawde ciut.

    Oczywiście, słuszna uwaga.

    Pozdrawiam, Piotr