  • 1. Data: 2012-10-12 15:06:01
    Temat: Świece żarowe jako podgrzewacz.
    Od: nadir <n...@h...org>

    Mam w silniku zamontowane coś podobnego:
    http://moto.allegro.pl/podgrzewacz-grzalka-ajm-1-9td
    i-wody-passat-b5-115-i2629125580.html
    Chciałbym to wykorzystać jako grzałkę silnika na zimę, wygląda na to że
    są tam zamontowane zwykłe świece żarowe, takie same jak do podgrzewania
    cylindrów.
    Wymyśliłem sobie, że pod dwie lub trzy świece podłączę transformator
    230/12V, muszę tylko dobrać jego moc i nasuwają mi się takie oto pytania:
    1. Czy zwykłą świecę żarową można bez problemu zasilić prądem zmiennym,
    czy trzeba by go najpierw wyprostować?
    2. Jakie max napięcie wytrzyma świeca na 12V, bo nawet jak wyprostuje
    napięcie, to stabilizować go raczej nie będę.
    3. Jaki maksymalny prąd pobiera pojedyncza świeca? Próbowałem na zimno
    zmierzyć jej opór ale miernik, którym dysponuję na takich małych
    wartościach się wysypuje.

    Czy ktoś próbował takiego wynalazku, ma to szanse zadziałać?

  • 2. Data: 2012-10-12 17:40:47
    Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
    Od: sklep <N...@o...pl>

    W dniu 12.10.2012 15:06, nadir pisze:
> [...]
    > 230/12V, muszę tylko dobrać jego moc i nasuwają mi się takie oto pytania:
    > 1. Czy zwykłą świecę żarową można bez problemu zasilić prądem zmiennym,
    można przemiennym
    > 2. Jakie max napięcie wytrzyma świeca na 12V, bo nawet jak wyprostuje
    > napięcie, to stabilizować go raczej nie będę.
    świeca jak każdy rezystor spali sie od za dużego ciepła, które to ciepło
    wywołuje prąd, który jest zależny od napięcia. może namieszałem. jak 12V
    w powietrzu nie spala świecy, to pod wodą wytrzyma dużo więcej. nikt Ci
    nie powie ile, sam sprawdzisz. JEdnakże jako bufora mozesz użyc
    akumulatora w aucie - i po problemie.
    > 3. Jaki maksymalny prąd pobiera pojedyncza świeca?
    10-15amper., czyli potrzebujesz około 15W na każdą z nich. dużo. Lepiej
    by było grzać z 230V

    > Czy ktoś próbował takiego wynalazku, ma to szanse zadziałać?

    JEst to norma w wielu przemysłowych silnikach. Jak to chcesz zasilać,
    stojac w garazu? od tego zależy prawie wszystko!

    ToMasz

  • 3. Data: 2012-10-12 17:52:04
    Od: "kawana" <k...@o...pl>

    > Czy ktoś próbował takiego wynalazku, ma to szanse zadziałać?

    a ja się zastanawiam nad takimi rzeczami:

    1. w jakim celu jest to montowane akurat w dieslach a w benzynie nie, albo
    rzadko na tyle,
    że nie widziałem poza może jakimiś luksusowaymi lajmuzynami

    2. jaką to ma moc elektryczną przyjmując że ma wkręcone 4 świece żarowe

    3. przyjmując, że w małym obiegu jest powiedzmy 3l. płynu to o ile skraca
    się czas podgrzania powiedzmy do 60st.
    kiedy to nagrzewnica zaczyna dawać jakąś przyjemniejszą temperaturę?

    4. przy jakiej temperaturze następuje odcinanie zasilania

    5. czy dodając pompkę i włączając urządzenia na 10 minut można wejść do
    ciepłego auta
    licząc na to, że aku ma jeszcze prąd na rozruch?

  • 4. Data: 2012-10-12 18:03:35
    Od: "Arbiter" <n...@h...com>

    Użytkownik "kawana" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > 3. przyjmując, że w małym obiegu jest powiedzmy 3l. płynu to o ile skraca
    > się czas podgrzania powiedzmy do 60st.

    błędne założenie - grzałka ma grzać nie ciecz a silnik, ciecz jest tylko
    przekaźnikiem. Więc trzba by liczyć ile kg waży silnik.

    > 5. czy dodając pompkę i włączając urządzenia na 10 minut można wejść do
    > ciepłego auta

    to by grzałka musiała mieć z 5kW

    > licząc na to, że aku ma jeszcze prąd na rozruch?

    o zasilaniu z akumulatora w ogole nie ma co myśleć. Aby cokolwiek zagrzać,
    potrzebna jest moc której w akumulatorze nie ma.

  • 5. Data: 2012-10-12 18:10:47
    Od: "kawana" <k...@o...pl>

    > błędne założenie - grzałka ma grzać nie ciecz a silnik, ciecz jest tylko
    > przekaźnikiem. Więc trzba by liczyć ile kg waży silnik.

    no ale to po wtóre błędne założenie, bo woda też nie oddaje tej energii
    cieplnej w całości,
    więc trzeba by liczyć ciepło właściwe stali silnika i znać jego powierzchnie
    styku z cieczą.
    Ponadto silnik pracując też zaczyna sam sięogrzewać i w pewnym momencie
    oddaje ciepło do układu.

    > to by grzałka musiała mieć z 5kW

    nie chodzi mi to żeby wejśc do auta gdzie jest 25st i nie miec lodu na
    szybach.
    Jak na zewnątrz jest -10 to wystarczy mi temp. podniesiona do +2 co będę
    uważał
    za duży komfort

    > o zasilaniu z akumulatora w ogole nie ma co myśleć. Aby cokolwiek zagrzać,
    > potrzebna jest moc której w akumulatorze nie ma.

    dobry Aku o pojemności 80Ah powiedzmy, że ma 60Ah, chę wykorzystać połowę
    jego pojemności
    czyli 30Ah, to mi pozwala użyć 2kW przez 10min. Tyle teoria. A jak z
    praktyką?

  • 6. Data: 2012-10-12 18:23:30
    Od: Cezary Daniluk <c...@n...com>

    W dniu 2012-10-12 18:03, Arbiter pisze:
> [...]
    >
    > o zasilaniu z akumulatora w ogole nie ma co myśleć. Aby cokolwiek zagrzać,
    > potrzebna jest moc której w akumulatorze nie ma.

    Taką moc daje coś co już dawno ktoś wymyślił - webasto, eberspacher =
    ogrzewanie postojowe.
    Ciągnie sporo mocy podczas rozpalania, jednak o niebo mniej niż 4 świece
    żarowe, jak rozpali się palnik to pobiera tyle co wentylatory + pompka
    cieczy. W Golfie 3 nie miałem problemów z rozruchem, nawet jak włączyłem
    20 minut przed zejściem do samochodu (podczas -20 stopni) - schodziłem
    do samochodu który miewał czasami i do 60 stopni na wskaźniku
    temperatury ...

    Pozdro !

  • 7. Data: 2012-10-12 18:24:59
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    zazwyczaj mają mniej. ja widziałem 1.8kW (kimhotstart)

    > dobry Aku o pojemności 80Ah powiedzmy, że ma 60Ah, chę wykorzystać
    > połowę jego pojemności
    > czyli 30Ah, to mi pozwala użyć 2kW przez 10min. Tyle teoria. A jak z
    > praktyką?
    praktyka - nie zapalisz. znane mi jest masa prób odpaleń auta "na kable"
    w których dawca nie miał załączonego silnika, i po 15 minutach już 2
    auta nie umiały zapalić. W przeciętnym akumulatorze jest wystarczająco
    mocy aby zasilić taki system ogrzewania, ale napięcie tak spadnie, że
    nieda rady (pi razy oko) zapalić silnika. wyjście: 2 akumulatory,
    przyczym jeden tylko rozruchowy, drugi tylko na grzanie. oczywiście
    dodatkowe ładowanie tego drugiego konieczne!

    ToMasz

  • 8. Data: 2012-10-12 18:49:04
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** nadir pisze tak:

    > 1. Czy zwykłą świecę żarową można bez problemu zasilić prądem
    > zmiennym, czy trzeba by go najpierw wyprostować?

    nie trzeba prostować

    > 2. Jakie max napięcie wytrzyma świeca na 12V, bo nawet jak wyprostuje
    > napięcie, to stabilizować go raczej nie będę.

    możesz odwinąć drut jęśli okaże się zbyt duże

    > Jaki maksymalny prąd pobiera pojedyncza świeca? Próbowałem na zimno
    > zmierzyć jej opór ale miernik, którym dysponuję na takich małych
    > wartościach się wysypuje.

    to podłącz miernik jako amperomierz na zakresie 20A
    ale pewnie weźmie więcej. Duże trafo albo kilka zasilaczy od kompa.

    --
    Piter
    vw golf mk2 1.3 '87

  • 9. Data: 2012-10-12 19:20:32
    Od: Tombo <t...@o...pl>

    W dniu 12.10.2012 17:40, sklep pisze:

    [ciach]

    > JEst to norma w wielu przemysłowych silnikach.

    Tak ale fabryczne grzanie jest zawsze paliwem (webasto/dewasto czy jak to tam zwał ).
    Mocy potrzebnej do ogrzania tak dużej masy w rozsądnym czasie z 12V ciężko
    by było nastarczyć.

    Stare polskie ursusy miały w bloku otwory. Wkładało się w nie grzałki na 220V
    ( takie popularne za czasów komuny, do parzenia herbaty w żelaznym kubku :P )
    i po jakiejś godzinie cały blok był lekko podgrzany i
    dało się wtedy zapalić przy dużych mrozach :D

    Ps.
    Rosyjska metoda -> garnek z podpalonymi szmatami i paliwem pod miskę olejową ;D.

    --
    MG

  • 10. Data: 2012-10-12 20:08:29
    Od: nadir <n...@h...org>

    > 10-15amper., czyli potrzebujesz około 15W na każdą z nich. dużo. Lepiej
    > by było grzać z 230V

    No ja to zamierzam zasilać z sieci 230V, oczywiście po obniżeniu
    napięcia na transformatorze.

    10-15A to dla trzech świec żarowych będzie 360-540W, czyli trafo na
    takie moce + zapas 20% powinno być OK.

    > JEst to norma w wielu przemysłowych silnikach. Jak to chcesz zasilać,
    > stojac w garazu? od tego zależy prawie wszystko!

    Samochód stoi bezpośrednio pod oknem, więc w grę wchodzi przedłużacz i
    jakiś transformator zamontowany w komorze silnika, to tego jakieś
    zabezpieczenie po stronie wtórnej i pierwotnej transformatora i
    zmieszczę się w 150-200 zł.
    Oryginalna grzałka DEFY do mojego samochodu kosztuje 250-300 zł, do tego
    dedykowany kabel zasilający za jakieś 100 zł, i już robią się konkretne
    pieniądze. Chociaż to można by jeszcze przeżyć, to najbardziej nie chce
    mi się pruć węży w silniku.