  • 11. Data: 2010-02-25 18:52:27
    Temat: Re: Świetlówka - LED
    Od: WojtasW <w...@g...pl>

    Witam
    > To naprawdę jest obszerny temat, a stwierdzenie że samochodowy zenon z
    > Allegro to to samo co lampa HQI 25000K jest zbytnim.......uproszczeniem
    > laika.
    >
    > Pozdr. Hals.

    Tak przyznaję Ci rację może za bardzo uprościłem ale są też i 35W HQI no
    tylko że nie mają takiego zakresu widma i barw.
    Ale nie zaprzeczysz, że w większości przypadków dobierając oświetlenie w
    akwarium patrzy się na efekt wizualny a nie ten którego nie widać,
    aczkolwiek jest ważny przy akwarium roślinnym lub morskim

    Pozdrawiam
    WojtasW

  • 12. Data: 2010-02-28 07:12:05
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Irokez wrote:

    > Witam.
    >
    > Czy opłaca sie zastąpić świetlówkę - rurkę 18W szeregiem LED'ów (takie z
    > aledrogo 5mm 25-35cd)?
    > Czy LED vs świetlówka ma w ogóle sens jesli chodzi o oszczędność energii?
    > Miało by to oświetlać nieduże akwarium z rybkami. Teraz są 3 świetlówki.

    nie ma sensu.
    swietlowki sa wydajniejsze, i w twoim zastosowaniu swieca non-stop wiec
    sie praktycznie nie zuzywaja (zmiana pewnie jak sie wypali luminofor, czyli
    po 10 latach... i koszt zmiany ~3pln ;)

    imho mozna dorzucic dodatkowo listwe led z ledami z soczewkami w celu
    korekty 'wizualnej' - ledy 'soczewkowane' daja ladna skupiona wiazke, co
    umozliwia zwiekszenie kontrastu , odblyskow na luskach itd.
    najlepiej jeszcze machnac jakis kolorek, typu niebieski albo zielony.
    ale to juz bajerowanie, i z oszczednosciami nic wspolnego nie ma.