  • 1. Data: 2010-02-22 17:16:07
    Temat: Świetlówka - LED
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Witam.

    Czy opłaca sie zastąpić świetlówkę - rurkę 18W szeregiem LED'ów (takie z
    aledrogo 5mm 25-35cd)?
    Czy LED vs świetlówka ma w ogóle sens jesli chodzi o oszczędność energii?
    Miało by to oświetlać nieduże akwarium z rybkami. Teraz są 3 świetlówki.

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 2. Data: 2010-02-22 17:30:03
    Temat: Re: Świetlówka - LED
    Od: rrrrrrrrrrr <...@...com>

    W dniu 2010-02-22 18:16, Irokez pisze:
> [...]
    > Miało by to oświetlać nieduże akwarium z rybkami. Teraz są 3 świetlówki.

    A te świetlówki to akwarystyczne czy zwykłe ?

  • 3. Data: 2010-02-22 17:47:41
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "rrrrrrrrrrr" <...@...com> napisał w wiadomości

    > A te świetlówki to akwarystyczne czy zwykłe ?

    A jest różnica w poborze mocy?
    Są to dobierane pod kątem temperatury barwowej. W każdym razie ryby i
    rosliny nie protestują.
    Teoretycznie mozna dobrać też temperaturę barwową LED'a. Pytanie czy to zda
    egzamin.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2010-02-22 17:49:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Irokez,

    > Czy opłaca sie zastąpić świetlówkę - rurkę 18W szeregiem LED'ów (takie z
    > aledrogo 5mm 25-35cd)?

    Nie.

    > Czy LED vs świetlówka ma w ogóle sens jesli chodzi o oszczędność energii?
    > Miało by to oświetlać nieduże akwarium z rybkami. Teraz są 3 świetlówki.

    Nie ma sensu.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2010-02-22 17:51:22
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    > Nie.

    > Nie ma sensu.

    Dzieki, też tak na szybko przekalkulowałem ale wolałem dopytać bo może
    czegos nie wiem :)

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2010-02-22 18:29:16
    Od: "Adam C" <a...@k...onet.pl>

> [...]
    > Miało by to oświetlać nieduże akwarium z rybkami. Teraz są 3 świetlówki.

    Sądzę że pod względem zużycia energii - tak.
    Tylko biedne rybki i rośliny po takiej zamianie, raczej nie bdą zadowolone.

  • 7. Data: 2010-02-22 21:19:37
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik Irokez napisał:
> [...]
    > Miało by to oświetlać nieduże akwarium z rybkami. Teraz są 3 świetlówki.

    Tyle że określenie światłości w kandelach nie mówi nic a nic - jakbyś
    podał strumień świetlny w lumenach to można by coś powiedzieć. Mnóstwo
    kandeli z marnej diody byle soczewką idzie zrobić.

    --
    Darek

  • 8. Data: 2010-02-24 08:51:35
    Od: "Hals" <u...@v...pl>

> [...]
    > Miało by to oświetlać nieduże akwarium z rybkami. Teraz są 3 świetlówki.

    Że się nie opłaca, i rybki nie będą zadowolone to już wiesz.
    Ale możesz oświetlić akwarium lampą metalohalogenową HQI.
    Teraz oświetlenie pobiera okolo 55W.
    Możesz zastosować lampę HQI 35W, co będzie porównywalne z około 100W
    oświetleniem (cirka ebałt).
    Poza tym możesz zastosować lampy o temperaturze barwy 3500K do 25000K (ale
    to już o większych mocach).
    Optymalnym rozwiązaniem jest lampa HQI 70W - takie (i mocniejsze też) są
    stosowane w akwariach morskich.

    Pozdr. Hals.

  • 9. Data: 2010-02-24 14:38:55
    Od: WojtasW <w...@g...pl>

    Witam
    Hals pisze:

    > Możesz zastosować lampę HQI 35W, co będzie porównywalne z około 100W
    > oświetleniem (cirka ebałt).
    > Poza tym możesz zastosować lampy o temperaturze barwy 3500K do 25000K
    > (ale to już o większych mocach).

    Jak o małych mocach nie ma, a wszystkie xenony do samochodów 35W?
    przecież to jest to samo. Zakładając 2 szt można ładnie oświetlić
    akwarium a i barwa też jest prawie z całego zakresu

    Pozdrawiam
    WojtasW

  • 10. Data: 2010-02-24 22:22:51
    Od: "Hals" <u...@v...pl>

    > Jak o małych mocach nie ma, a wszystkie xenony do samochodów 35W? przecież
    > to jest to samo. Zakładając 2 szt można ładnie oświetlić akwarium a i
    > barwa też jest prawie z całego zakresu

    Nie, to nie jest to samo.
    Są nawet lampy (jarzniki) AC i DC - ale to już temat dla bardziej
    zaawansowanych
    Różnią się również napięciem zapłonu - dlatego jest problem z dostosowaniem
    "zwykłych" HQI oświetleniowych do projektorów gdzie łuk jest znacznie
    krótszy, a i napięcie zapłonu inne (to tak w uproszczeniu)
    No fakt, użyłem zbyt dużego skrótu myślowego. Rozwijam dalej:
    Lampy o małych mocach (35W) mają mniej odmian o róźnych temperaturach barwy
    niż np. lampy o mocy 250W.
    Dla łatwiejszego zrozumienia - wkaż lampę o mocy 35W i temp. 25000K.
    Za to o mocy 250W - bez problemu.
    I nie polecam 25000K do samochodu :-)
    Dodatkowo - w akwariach morskich ważne jest nie tylko temp. barwy ale i całe
    widmo.
    To naprawdę jest obszerny temat, a stwierdzenie że samochodowy zenon z
    Allegro to to samo co lampa HQI 25000K jest zbytnim.......uproszczeniem
    laika.

    Pozdr. Hals.