  • 1. Data: 2011-04-06 21:43:49
    Temat: Szybka lampa - coś w rodzaju stroboskopu
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Potrzebuje oddać kilkadziesiąt J w impulsie swiatła "białego" (moze
    wystawać nieco na podczerwień). Impuls powinien trwać kilkanaście -
    kilkadziesią ms.

    Jakie źrodlo światła było by do tego przydatne? Jakas lampa wyladowcza
    od stroboskopu? Lampa błyskowa? Widze że są używane palniki ksenonowe w
    kontekscie stroboskopów. Zależy mi na tym aby było to rozsądnie małe.

    Może ktoś orientuje się ile energii wypromieniowuje przecietna lampa
    błyskowa w świetle widzialnym? Mam niejasne informacje że to jest
    właśnie około kilkadziesiąt J ale nie wiem jak to jest mierzone - ilośc
    energi podanej do lampy czy może odebranej w świetle?

  • 2. Data: 2011-04-06 22:02:59
    Temat: Re: Szybka lampa - coś w rodzaju stroboskopu
    Od: BartekK <s...@N...org>

> [...]
    > właśnie około kilkadziesiąt J ale nie wiem jak to jest mierzone - ilośc
    > energi podanej do lampy czy może odebranej w świetle?
    Takie typowe U do lampy/stroboskopu IFK120, co kosztuje kilka zł, ma
    120W*s = 120J. Tyle że ona ma podawany czas błysku 1ms a nie
    'kilkadziesiąt'. Zależy jak często byś chciał błysnąć, może mniejsze
    napięcie = mniejsza energia błysku, rzadziej błyskać i wytrzyma 50ms

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2011-04-07 06:19:42
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > jak często byś chciał błysnąć, może mniejsze napięcie = mniejsza energia
    > błysku, rzadziej błyskać i wytrzyma 50ms

    Taki IFK120 to nie za bardzo się nadaje do czegokolwiek poza lampa błyskową. W
    stroboskopach bardzo szybko się zużywa, tym szybciej im większa energia. Do
    takich celów są lepszej jakości palniki.

    Jeśli wymagany dłuższy czas, to może pomysleć coś o LEDach. Chociaż
    kilkadziesiąt J w impulsie to nie będzie łatwo.
    Ale np. 2000lm to nie problem, nawet światła ciągłego.
    EM

  • 4. Data: 2011-04-07 15:00:23
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

> [...]
    > właśnie około kilkadziesiąt J ale nie wiem jak to jest mierzone - ilośc
    > energi podanej do lampy czy może odebranej w świetle?

    Według mojej wiedzy ilość energii zgromadzonej w kondensatorze, a więc
    wartość bliska ilości energii dostarczonej do lampy. W przyzwoitych
    lampach przenośnych kilkadziesiąt J. W studyjnych kilkaset.
    Dla przedłużenia błysku w szereg z palnikiem montuje się dławik, ze
    względu na prąd bez rdzenia. Jeśli impuls ma trwać kilkanaście -
    kilkadziesiąt milisekund, dławik powinien mieć jakieś 0.1 mH, taki
    dławik możesz kupić w sklepie z akcesoriami do głośników, na przykład:

    http://www.diodos.pl/1465_glosniki/4968_cewki_powiet
    rzne_monacor_lsip-10_2

    Nigdy nie próbowałem tego robić z tak dużym dławikiem, ale na chłopski
    rozum powinno działać.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 5. Data: 2011-04-07 21:14:40
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-04-07 00:02, BartekK wrote:
> [...]
    > 'kilkadziesiąt'. Zależy jak często byś chciał błysnąć, może mniejsze
    > napięcie = mniejsza energia błysku, rzadziej błyskać i wytrzyma 50ms

    Muszę mrygać średnio 0.2Hz. Niestety czas blysku musi być dość długi ze
    względu na to że to kluczowy parametr, najlepiej gdyby był regulowany,
    ale na poczatek wystarczy mi kilkanascie ms na sztywno.

  • 6. Data: 2011-04-08 21:37:14
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

    > Według mojej wiedzy ilość energii zgromadzonej w kondensatorze, a więc
    > wartość bliska ilości energii dostarczonej do lampy. W przyzwoitych
    > lampach przenośnych kilkadziesiąt J. W studyjnych kilkaset.

    Nie ma tak słodko. Sporo energii idzie na straty omowe w przewodach
    zasilających (powinny być możliwie krótkie) bo prądy w impulsie są
    słuszne i na każdym miliomie spadki wyrażne. Na dokładkę z tego co do
    lampy zdołamy dostarczyć w najlepszym przypadku 60% przetwarzane jest na
    światło - reszta idzie w ciepło. Ale to i tak naprawdę dobry wynik -
    poprawnie skonstruowana lampa błyskowa mniej więcej połowę pobranej
    energii przetwarza na światło, zwykła żarówka tylko kilka procent...

    --
    Darek

  • 7. Data: 2011-04-11 19:53:06
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    > Nie ma tak słodko. Sporo energii idzie na straty omowe w przewodach
    > zasilających (powinny być możliwie krótkie) bo prądy w impulsie są
    > słuszne i na każdym miliomie spadki wyrażne.

    Nie ma sensu walczyć o każdy miliom. Przyzwoity kondensator 1000uF do
    lamp błyskowych ma tych miliomów jakieś 200, tyle, co 10m drutu
    miedzianego o średnicy 1mm. Swoją drogą całkiem niezły wynik.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 8. Data: 2011-04-15 19:40:24
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Mon, 11 Apr 2011 21:53:06 +0200, Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>
    napisał:

> [...]
    > lamp błyskowych ma tych miliomów jakieś 200, tyle, co 10m drutu
    > miedzianego o średnicy 1mm. Swoją drogą całkiem niezły wynik.

    wez pod uwage indukcyjnosc drutu.

    --
    pozdrawia
    yorgus

  • 9. Data: 2011-04-16 23:19:51
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

    > Muszę mrygać średnio 0.2Hz. Niestety czas blysku musi być dość długi ze

    > względu na to że to kluczowy parametr, najlepiej gdyby był regulowany,

    > ale na poczatek wystarczy mi kilkanascie ms na sztywno.

    jak czas blysku bedzie za krotki to zwieksz pojemnosc obniz napiecie , ze
    skracaniem polaczen bym dyskutowal :) w lampie z regulacja czasu blysku
    polaczenia widzialem sztucznie przedluzane na plytce , i cos mi swita w glowie

  • 10. Data: 2011-04-17 08:42:09
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-04-17 01:19, nenik pisze:

    > jak czas blysku bedzie za krotki to zwieksz pojemnosc obniz napiecie

    To dobry sposób, ale może być trudny do realizacji w tym przypadku.
    Jeśli energia błysku ma wynosić kilkadziesiąt J, to musi być jakieś 100J
    w kondensatorze. Dla 300V daje to kondensator 2,2mF. To jeszcze realne,
    przy niższych napięciach pojemności stają się bardzo duże. Ponadto
    palnik ma określone minimalne napięcie zapłonu.
    A może zamiast długiego błysku wygenerować serię krótkich? Może uchylisz
    rąbka tajemnicy, do czego Ci to?

> [...]
    > to co juz kolega napisal dlawik w szereg z palnikiem ale glowy nie dam :)

    Ten dławik jest zadziwiająco mały, nawinięty cienkim drutem (na oko
    jakieś 0.5mm). Dodając IGBT w obudowie SO8 widać, że producenci lamp nie
    starają się zbytnio o obniżenie rezystancji doprowadzeń.

    Pozdrawiam,
    Paweł