  • 1. Data: 2018-10-12 20:14:46
    Temat: Szybki przetwornik ciśnienie-napięcie
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Chciałbym podglądnąć wibracje ciśnienia generowanego przez pompę na
    oscyloskopie.
    Potrzebuję skonstruować system z membraną mający za zadanie tłumienie tych
    wibracji i przydałoby mi się znać amplitudę i częstotliwość.
    Zna ktoś jakieś przetworniki o szybkiej odpowiedzi ?
    Najszybszy jaki znalazłem to Dwyer 682-1, czas reakcji 5ms...
    Przydałoby się coś szybszego, aby oglądać w czasie niemal rzeczywistym
    uderzenie każdej łopatki w turbinie pompy :-)

  • 2. Data: 2018-10-12 20:35:20
    Temat: Re: Szybki przetwornik ciśnienie-napięcie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 12 Oct 2018 18:14:46 -0000 (UTC), Pszemol napisał(a):
> [...]
    > Przydałoby się coś szybszego, aby oglądać w czasie niemal rzeczywistym
    > uderzenie każdej łopatki w turbinie pompy :-)

    IMO - te krzemowe to wszystkie sa szybkie, bo membranka tam
    mikroskopijna. Spowolnienia szukac gdzie indziej.

    Ale w USA znajdziesz czujniki do pomiaru cisnienia w lufie ... tylko
    to chyba jakos posrednio sie robi.

    J.

  • 3. Data: 2018-10-12 20:35:51
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 12.10.2018 o 20:14, Pszemol pisze:
> [...]
    > Przydałoby się coś szybszego, aby oglądać w czasie niemal rzeczywistym
    > uderzenie każdej łopatki w turbinie pompy :-)

    zrób sobie membranę, do niej zapnij lusterko, poświeć laserem i
    zobaczysz drgania

    ToMasz

  • 4. Data: 2018-10-12 22:14:32
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Do węża (najlepiej dużego i możliwie cenkościennego) doklej membranę
    głośnika. Jeżeli ma to być bardziej profi, to użyj przetwornika
    przyspieszenia. Banalnie się toto podłącza do oscyloskopu, a efekty są
    zdumiewające. Na takim z zakresem 80g jestem w stanie zobaczyć puls
    przykładając go do tętnicy szyjnej.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 5. Data: 2018-10-13 05:29:00
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl> wrote in message
> [...]
    > przyspieszenia. Banalnie się toto podłącza do oscyloskopu, a efekty są
    > zdumiewające. Na takim z zakresem 80g jestem w stanie zobaczyć puls

    Problemem jest tutaj fakt, że drgania/wibracje nałożone są na
    składową stałą ciśnienia jakie generuje pompa - mniej więcej
    2 atm (30PSI). Cienkościenny wąż odpada zatem :-) Ale pomysł ok.

  • 6. Data: 2018-10-13 05:30:18
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > IMO - te krzemowe to wszystkie sa szybkie, bo membranka tam
    > mikroskopijna. Spowolnienia szukac gdzie indziej.

    Gdzie? Nie wiem co masz na myśli pisząc "krzemowe".
    Producent opisuje je jako piezoelektryczne... Czas reakcji 5ms.

    > Ale w USA znajdziesz czujniki do pomiaru cisnienia w lufie ... tylko
    > to chyba jakos posrednio sie robi.

    Gdzie o tym czytałeś? :-)

  • 7. Data: 2018-10-13 05:31:00
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "ToMasz" <N...@o...pl> wrote in message

    > zrób sobie membranę, do niej zapnij lusterko, poświeć laserem i zobaczysz
    > drgania

    Poeksperymentuję z membraną i głośnikiem :-)

  • 8. Data: 2018-10-13 10:06:30
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 13.10.2018 o 05:31, Pszemol pisze:
    > "ToMasz" <N...@o...pl> wrote in message

    > Poeksperymentuję z membraną i głośnikiem :-)

    Pomysł z lusterkiem i laserem był kiedyś opisany w Scientific American,
    może da się znaleźć na sciam.com.

    P.P.

  • 9. Data: 2018-10-13 11:37:16
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 12 października 2018 20:14:47 UTC+2 użytkownik Pszemol napisał:
> [...]
    > Przydałoby się coś szybszego, aby oglądać w czasie niemal rzeczywistym
    > uderzenie każdej łopatki w turbinie pompy :-)

    =============

    Może tensometr.

  • 10. Data: 2018-10-13 11:53:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 12 Oct 2018 22:30:18 -0500, Pszemol napisał(a):

    > Gdzie? Nie wiem co masz na myśli pisząc "krzemowe".
    > Producent opisuje je jako piezoelektryczne... Czas reakcji 5ms.

    Jest cala masa czujnikow cisnienia w formie niewielkiego scalaka -
    Motorola, Philips, STM, bodajze Honeywell, ...

    https://www.digikey.com/products/en/sensors-transduc
    ers/pressure-sensors-transducers/512

    Zrobione w calosci z krzemu - tzn czujnik wlasciwy z krzemu, obudowa
    to wiadomo - z epoksydu.

    W plyte krzemu wytrawia sie wglebienie, tak ze zostaje cienka
    membrana, dyfunduje sie rezystory, ich rezystancja zalezy od naprezen.
    Nazywaja to monolityczne lub piezoelektryczne/piezorezystancyjne.
    Ale doszly jeszcze inne technologie.

    Nie ma powodu, zeby to mialo jakies ograniczenia czestotliwosciowe.
    Producenci sie raczej tym nie chwala, bo klientowi nie zalezy,
    a sama hydraulika moze pasmo ciac - na membrance jest żel izolujacy,
    powietrza nie usuniesz z obudowy, a rurka cienka ...

    Sporo ma wbudowany wzmacniacz ... no to juz sa powody, szczegolnie jak
    dodadza filtr zaklocen.
    Niektore maja wbudowane ADC, no to wiadomo - roznie moze byc.
    Szczegolnie jak modny sigma-delta.

    > Gdzie o tym czytałeś? :-)

    Skoro podaja dla naboju cisnienie w lufie, to i sa metody pomiaru ...
    uzyj googla.

    J.